Reveenka Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Nå er våren snart her og jeg har hamstret hagebøker på biblioteket(rett foran nesen på hagelagets temakveld, haha c",)) - men har noen av dere noen tips til trær/store busker som vokser _fort_ ? Må lage litt skjerming mot naboene, føler jeg bor midt på en fotballbane...
frøydis m/ 4 Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Det eneste jeg kommer på i farten er brudespirea som vokser fort. Den er kjempefin når den blomstrer tidlig på våren, men så står det jo grønt og litt kjedelig resten av sommeren, og om vinteren er den jo bare brune greiner. Vi har det som hekk hos oss, og det var ikke lenge før det skjermet godt. Og nå står den med lysegrønne fine skudd og forteller meg at det er VÅR.
dritgrei hei hei! Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 jeg vet om noe som vokser gasnke fort og det er tuja, men de er jo ikke alltid like vakre... det som er kosleig med dem er at de er grønne hele året, og at de lukter ganske godt, man kommer liksom i julestemning av dem.... men det kan fort bli en litt vulgær plante om man ikke holder den i sjakk :-) rogn vokser også gasnke fort, og seljetrær, og syrin, men det tar jo noen år.... en tuja vokser mye på en sommer liksom. jeg vet forresten om en busk som vokser helt hysterisk! den er kjempefin og lukter himmelsk og det er jasminbusken. den er helt vill i nikkersen.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Kanskje kan du sette opp et espalier og beplante med f.eks alpeklmatis (vokser fort) Problemet med det som vokser fort, er jo at det etter noen få år ikke er så fint lenger. Hold deg unna tuja En kjempefin plante for avskjerming mot naboen er bambus (vakker, vintergrønn, veldig in + nydelig raslelyd) Men den er ikke herdig overalt. Hvor bor du i landet (sone)?
Reveenka Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2008 H5/H6 tenker jeg - øvre Romerike, tett inntil åsen så vi har tidlig vinter og sen vår. Mye leire har vi også.
Maud Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Dette er et godt spørsmål. Vi trenger nemlig også skjerming. Jeg hadde tenkt tuja, men kanskje bambus hadde vært noe hos oss? Aner ikke noe om jordsmonn og klimasone, men det må vi vel bare finne ut. Jeg vil ha noe som ikke er glissent på vinteren...
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #7 Skrevet 13. mars 2008 Da vet jeg ikke om det med bambus. Den er mye plantet her på vestlandet, men lite utprøvd i innlandet. Man kan kanskje prøve?? Er det forresten viktig at det skal gi ly om vinteren også? Humle er enormt hurtigvoksende, men visner ned om vinteren. Er fin på espalier. Fordelen med disse som visner ned om vinteren er at du slipper stygge frostskader.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Barlind er fin om vinteren. Tett og fin, og tar klipping bra. Myyyye finere enn tuja
Reveenka Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2008 Om vinteren trenger vi ikke så mye skjerming, men jeg tenker meg en blanding av buskas(sjærsmin, kanskje - eller syrin?) og trær. Rogn eller selje høres fint, men trærne må ikke bli for høy mot den ene naboen, for da tar jeg sola fra terrassen deres. Furu og gran vokser bra her, men de tar jo litt lenger tid.
dritgrei hei hei! Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 da ville jeg valgt den jasminbusken. den er frykteig lett å klippe og "holde nede" enig i at tuja ikke er noe koselig forslag, og den kan blir helt brunplutselig hvis den blir grepet av frost rundt omkring :-) men den jasminen den vokser utover mest og litt oppover og kan bli nesten to meter høy hvis du vil...
Trollmora Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 Vi har syrin og de er nydelige tidlig sommer, men kjedelig reseten av året. Vi har også nnoen tujaer og de er kjempedigre! Da vi overtok huset for 3 1/2 års tid siden var de 6-7 meter høye. Trollfar har vært i stigen og beskåret de noen meter, men de skjermer for innsyn og det er veldig greit ) Rogn og selje sprer seg fort og kan være vanskelig å holde styr på. På hytta har vi sjasmin og den har jeg forsøkt å ta livet av i flere år. De sprer seg med skudd der grenene ligger på bakken og vi tok over et villniss! Brudespirea blir tett og fin som hekk, men den er også litt kjedelig når den er ferdig blomstret. Tenker hagelaget satt med lang nese etter at Reveenka hadde snust opp de viktigste hagebøkene )
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #13 Skrevet 13. mars 2008 Blanda buskar /trær er fint. Eg ville planta stauder og, då får du det engelskmenn kallar mixed boarder. Husk på å velge ulike buskar, som blomstrar til forskjellig tid, slik at du alltid har noko som er fint. F.eks kan du ha vårløk og ein tidlegblomstrande busk, forsythia eller marskrossved, kanskje. Så kan du ha roser (det er kjempebra i leirjord), stauder, små trær (japanlønn, prydeple, syrin) og andre buskar (sjærsmin etc)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #15 Skrevet 13. mars 2008 Vi har alt mulig. Både eg og gubben er hagegal, så vi kjøper, plantar og sår over evne. Resultatet er jo ein jungel, men vi liker det slik. Ikkje akkurat minimalisme, då...
dritgrei hei hei! Skrevet 13. mars 2008 #16 Skrevet 13. mars 2008 Det høres veldig kosleig ut!! Minimalisme og hage hører liksom ikke helt sammen, for da blir det så fort en fotballbane, men... det er lettere å klippe gress enn å stelle en hel haug av planter :-)
Reveenka Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 13. mars 2008 Drømmer er en frodig hage - så minimalisme hadde ikke passet her! Og så bør det for min del være en latmannshage; er ikke flink til luking. Beskjæring skal jeg greie... c",)
dritgrei hei hei! Skrevet 13. mars 2008 #18 Skrevet 13. mars 2008 å klippen den jasminen jeg reklamerer for er faktisk en artig affære for en latmannshageeier.... :-)
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 Det er ein misforståelse at plen er meir lettvindt enn anna beplantning. Ein godt anlagt hage kan vere litt styrete i anleggsperioden, men når den er etablert er det mindre arbeid. Plenklipping er sysefosjobb og det er kjempevanskelig å ha ein fin plen. Men, men, ungane her er litt sure fordi vi grev opp plenen og lager diverse bed.
solkrem Skrevet 13. mars 2008 #20 Skrevet 13. mars 2008 Et tre som har nydelige blomster er kirsebærtre:) ...men hvordan de vokser eller annen info aner jeg ikke, vet bare at det trenger ikke bli så høyt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå