Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Så HEI Håper det står bra til med alle Ser på litt eldre innlegg noen kjente nick, så det er litt godt å se. Frøken Mini i huset er blitt stor! Har så smått begynt å snakke i setninger, synger og leker. Har vært på 28-månederskontroll - HS og lege er veldig godt fornøyd nå. Har faktisk lagt på seg en kilo det siste året, og veier nå 10,6 kg. En større seier er at hun har begynt å si i fra at hun er sulten/har lyst på brødskive/knekkebrød etc. Fantastisk! Ikke såååå lenge siden hun blånektet å spise, og vrengte seg så fort jeg fann fram mat. Vi er i så smått kommet i gang med dotrening. Sitter pent og rolig på do, tørker tissen og tapper ned. Mangler bare det mest vesentlige - å faktisk gjøre noe nedi do Finmotorikken blir stadig bedre, men føler nesten at hun mangler mer på grovmotorikk. Hun virker nølende med å gå i ulent tereng, man kan nesten sitte å tre tråd i synål (okay, litt overdrevent....). Blir faktisk stolt når HS skryter av Mini, og hvilken jobb vi har gjort de to siste årene. Vet jo at slik sier man til de fleste, men det varmer. Vi har kjempet og vunnet! Herlige, lille jenta mi Får bare krysse fingrene for at hun en dag kanskje blir storesøster *hihi* GOD PÅSKE!
Slank bakfra :) Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Ja, jøss det var lenge siden Trodde jeg snart var en av de siste av oss med "store" barn Som du ser litt lengre ned på siden her, så har jeg virkelig fått sving på "kommunalt hjelpeteamet" Vi har jo sånn cirka jevnaldrende knøtt med nesten like problemer, og har du ikke fått det samme som meg, så er det bare å kreve stormøte for deg også Du også bør få fysiotjenesten til å skaffe deg egnet vogn. Vogna vi får, er faktisk lekker, og ser ut som ei vanlig vogn, er bare litt lengre i ryggen, og litt bredere i setet. Kan legges godt sammen og tar lite plass i bilen. Vogna ser slik ut; http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____111430.aspx?epslanguage=NO Ellers, så har alle utenlandsturene mine virkelig gitt resultater, og tøtta mi som nå er 29mnd veide denne uka solide 12,5kg og hun var nesten 90cm lang, og legen på sykehuset spilte så oooooveeeeerasket, og syntes det var så uuuuuuuuutrooooooolig at hun hadde blitt så stor fra bittelille 1,2kg Han spilte så godt at det var så jeg nesten trodde på han Ellers, så håper jeg at du har fått til et bra opplegg i barnehagen??? Er det noe du lurer på angående nav, hjelpemidler, barnehage, stormøte og ikke vil legge det ut her, så er det bare å sende meg en mail på [email protected] Jeg har et par permer her med oppskrift på hva,hvem og hvordan -oppskrift på slik liggende her...... Og ellers, så får du og dine ha en riktig god påske......
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2008 Heeei Er her jeg vet du, selv om barna begynner å bli litt større. Problemene blir jo som oftest mindre etterhvert, men er da hyggelig å se og høre til de små som jeg har fulgt her de par siste årene Ja, jeg har lest innlegget dit, og du er bare helt rå! Digger at du virkelig står på krava og får det til. Er så viktig at noen går foran og åpner veien for andre og at helsevesnet får seg noen gode erfaringer. Det er så flott at du klarer å mobilisere krefter til å kjempe igjennom systemene! Vogna var jo skikkelig lekker. Ser jo ikke noe forskjell på den, og andre vanlige vogner. Opplegget i barnehagen er bra ja. Det var et par tøffe måneder i starten før de fikk henne til å spise der. Lekte jo, og trivdes, men de fikk ikke i henne mat. Det ble prøvd mye, men etterhvert gikk det seg til - og i dag spiser hun bra i barnehagen. De har jobbet mye med språket hennes, også noe med grovmotorikken. Språket har løsnet veldig, snakker nå i setninger og har et ord for det aller meste. Grovmotorikken er mer på tur. Er nok litt vaklende og "redd" i ulent terreng, men de har en slags sti i barnehagen hun må være med å gå for å komme ut i en gapahuk, slik at hun får god trening i balanse etc. Merker det at hun mestrer større og større utfordringer. Tror vi bor litt heldig til - vi har fått med oss masse treningshjelp (matte, benk, ball o.l) hjem fra fysio. Vi har hatt en god dialog, og de har fulgt henne godt opp, i lag med spes.ped. Vi har også vært tilkoblet et tverrfaglig helseteam m/fysio, spes.ped, helsesøster og to leger (en lege via helsestasjon, en via barnepoliklinikken), slik at støtteapperatet har vært der. Problemet der har vært at de har sjekket henne i 45 min i forhold til motorikk, helse etc., men ikke faktisk tatt tak i det problemet vi hadde i forhold til mye oppkast, dårlig matlyst, matnekt og alt jeg har hylt min fortvilelse over her inne. Spesialpedagogen har vi brukt mye, og som jeg fortsatt ringer til når jeg har noe på hjertet. Hun har vært en kjemperessurs, og vurderte å sende oss til Spise og Ernæringsteamet på Rikshospitalet (www.rikshospitalet.no/portal/page/portal/no/forsiden/klinikkene/content/?p_dm_id=42859). I lag med henne tok vi nå skikkelig tak i disse spiseproblemene i høst (endelig!!!! Tok fryktelig lang tid før noen virkelig hørte på meg). I samarbeid med henne, barnehage og oss her hjemme, så har vi nå kommet langt på vei. Fra bare oppkast og babymat i 15-månederalderen, kan hun nå faktisk spørre om å få ei brødskive Derfor så har jeg og samboer`n valgt å avvente turen til Rikshospitalet. Tydligvis har vi gjort noe riktig i det senere, siden hun faktisk har lagt på seg en kilo fra 17 til 28 måneder (og det med et par måneder full matnekt og omgangssyke i en uke). Nå gleder vi oss bare til påske, ut på ski og akebrett, grille i snøen og få henne til å jobbe med grovmotorikken. Så sant været er med oss
Caker*fikk to babyer 21.06.06* Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 Hei tilbake! Er lenge siden jeg har vært inne her også. Jeg er litt mer aktiv på prematurbarna.info nå om dagen. Anbefaler alle å kikke på det forumet! Iver er nå 21 måneder (korrigert 18 måneder) og har blitt så stor! Han er nå mellom 12 og 13 kg, men har "stoppet" litt i veksten i lengden. Var 78 cm på forrige måling. Han har jo alltid vært flink til å spise. Han begynte i bhg (verdens beste barnehage, forresten!) i august, da han var 11 måneder korrigert. Det har gått SÅ fint - ingen problemer i det hele tatt - før rett før jul. Og etter det har han vært sjuk ei uke, og frisk i to. Han får veldig lett feber, og får fort feber opp i 39 eller 40. Men det virker ikke som om han er veldig plaget av det selv om den er såpass høy. Ved 39 grader er han bare litt slapp, men leker med lekene sine allikevel, mens ved 40 grader blir han mer kosete og vil gjerne sitte på fanget. Han har hatt endel problemer med det ene øret, hadde jo ikke godkjent hørsel på det øret da vi dro fra Neo, men det gikk seg til etter noen måneder. Legen har sett på de røde og fortykkede trommehinnene hans lenge, men har sagt at de vil se det ann. Jeg kom etterhvert til ett punkt der jeg ikke syns det var noe ålreit å se det ann lenger - så da fikk vi time hos ØNHlege. Da timen kom - var jo Iver forkjøla og pjusk igjen, så han fikk egentlig ikke sett noenting. Ny time over påske. Ellers så går han støtt, driver og kjenner på at det kanskje kan gå ann å greie å hoppe litt, og å stå på en fot, han har fått 16 tenner allerede, og har mange lyder som ligner fælt på ord. "Mama" betyr både meg - og banan *ler* "Tate" er både tante og traktor. "Toa" er både skoa og tåa. Hva finner man seg ikke i Nå har han og pappaen reist på påskefjellet, mens jeg sitter igjen hjemme. Skal jobbe de tre mellomdagen, før jeg toger etter dem. GOD PÅSKE-KLEM til alle som vil ha
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2008 Hei Caker Så flott det går med Iver. Tror hele landet har vært "lammet" av omgangssyke og forkjølelse i vinter. Her har vi heldigvis sluppet billig unna, med bare ei uke tilsammen Håper han nå blir og holder seg frisk så dere får sjekket skikkelig opp øret. Er ikke godt for gutten å gå slik. God tur til påskefjellet, og kos dere masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå