Gå til innhold

Sykehusbagen - hva skal dere ha med til babyen??

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt forskjellige tips om hva man må/bør ha med på sykehuset til babyen - og har ikke blitt så veldig mye klokere... (Er førstemann, så alt dette er nytt).

Har lest at man må ha med et hjemreiseantrekk, et par bodyer og sparkebukse og lue. Men hva med bleier? Er dette noe man "får" på sykehuset? Og er det evt. andre ting babyen trenger mens man ligger på sykehuset som man selv må/bør ha med??

Fint med tips fra mødre som har erfaring :)

Fortsetter under...

Heisann..

Bleier å sånt får man på sykehuset.. Du trenger ikke ta med tøy heler, kun hentesett, de har klær til den lille på sykehuset, men jeg vil ha med, koselig å kunne ta på noe fint, sykehus tøyet er gjerne ikke så kjempe fint..

Ellers kan du o ta med en smokk, om du vil babyen skal ha det..

Takk for svaret :)

Hørte fra min svigerinne som fødte for 1.5 år siden, at de ikke hadde flere luer på sykehuset til babyen, så de tok på guttungen en underbukse...!!!

Enig at det er hyggelig å kle barnet med noe finere enn sykehusklærne, men heldigvis ikke mange dagene man skal være der da.

Jeg er også førstegangs og leser alt om sykehusbaginnhold jeg kommer over her og skriver ned lure tips. Mange bra linker her inne!

Angående klær bør du sjekke med fødeavdelingen din. Jeg skal føde på ABC på Ullevål og der skal man selv ta med klær (dette gjelder også pasienthotellet på Ullevål). Av bleier får man en pakke men den kan fort gå med så skal ha med det også (kan jo også kjøpes der om man går tom da men pakka står alt klar takket være Coop avtalen så hehe).

Ellers av råd overlater jeg også det til de erfarne;) Men kjekt med klær, underbukse på hodet når man får besøk feks hadde vært litt for interessant for mitt vedkomne..... ehm..

sist så hadde jeg med litt forskjellige klær. og det var jeg glad for. likte ikke de sykehus skjortene man kan bruke.. så jeg tok på henne body fra første stund..og sparkebukse osv.. hadde pysj til natten og.. så jeg syns det er greit å ha med litt forskjellig. i tillegg så tisser de en del... hun tisset vel ut en body og en pysj første kvelden... hehe.. så greit å ha litt ekstra..;)

bleier og alt av stelle utstyr har de på sykehuset. hadde det ialelfall på haukeland...tepper har de også. men jeg ville ha eget teppe så hadd emed et deilig ullteppe og et helseteppe

I tillegg bør du ha med en form for gulpekluter (masse..!) Vi fikk en unge som gulpet hale tiden, og uten kluter blir det masse gris! En papp neglfil eller klorevotter er også et poeng. De så neglene er sylskarpe, og ungene graver seg selv i ansiktet uten å bry eg om at det blir sår.

Enig at det er kjekt med egne klær, de er relativt utvaskede de på sykehuset. Jeg kjøpte noen klær i størrelse 44 sist, selv om ungen kom 1 uke etter termin og veide 3,4kg, så passet de veldig bra. Str 50 er litt stort den første uka.

Husk bilsete!

Annonse

:)

YES! Da kan jeg kjøpe de megasøte bodyene på H&M str 44. Siklet på de sist men tenkte det bare var premature som fikk brukt den str! Er forespeilet en liten baby på 3.1 så da har vi noe som passer.. Eller noe å gi bort dersom det er helt feil str!

Pappneglfil er notert...

Hehe... Jeg skriver gjerne ned det jeg så langt har notert av alt jeg har lest, men vær så snill og ta det med en klype salt. Bagen er IKKE pakket om mistenker at det blir nedskjæring. Lastebiler er neppe populært på parkeringsplassen.. hehehe.. Er heldigvis bare 28+6 nå..

Fødselsplan

Helsekort for gravide

Fotoapparat/videokamera

Toalettsaker

Papirlommetørklær

Morgenkåpe

Gravidklær, god støttende bukse til hengemage

Øyebind til soving

Fødselshistoriebok/notatbok+penn

STORE myke bind, evnt attends bleier

Engangstruse apotek største str

Slippers/tøfler dersom felles dusj

Omslagsskjørt/kjole hvis bukse er vondt å ha på

Føner og mykt dopapir for de som er "omsydd"

Brus, sjokolade, nøtteblanding, rosiner

Lesestoff/blad

Stor genser/Tskjorte som dekker rompa (litt veldig usikker på denne)

Ammetopp

Ammeinnlegg, engangs+ull

Ammeskjell?

Brystkreme til såre brystvorter

Akrem

Ammepute(ligge i bil)

Bilstol (i bil)

Xylocain til å smøre på og bedøve sting

2-3 Ammebh, 2 str større cup+ 1 str større rundt? 75B=80D?

Baby:

Gulpeklut

Klorevotter (pappneglfil)

Smokk (i verste fall med skrik og null melk vet dette ikke er anbefalt så tidlig så usikker)

Bleier

Klær str 50+ evnt noe 44 (minst 4skift, fler bodyer)

Lue, jakke- hentesett

Hjertelydbamse

Teppe

Pappabag:

Mat

Toalettmappe

Klær

Mob.lader

Musikk

Bok

Ler av meg selv og trøster meg med at alt ikke tar like stor plass.. hehehe.. Håper dette er til hjelp for noen;)

Det får jeg si - imponert :) Jeg har handlet litt forskjellige "startklær" men veldig usikker på hvor stor babyen blir når han kommer ut... Har alt fra 44 - 62. Men skal føde på Ullevål, og da virker det som man må ha med egne klær til barnet... gulpekluter er selvsagt også nødvendig (har fått en del gaskluter som skal være kjekke å ha!). Masse gode tips der for mor også - har ikke tenkt på salver og slike ting, men er helt sikkert kjekt å ha i tilfelle. Bor heldigvis nærme sykehuset, så har vi glemt noe så får far hente :)

Jeg har også lurt på dette med startsstørrelse... Var kjempeusikker og tenkte jeg måtte ha med hele garderoben. ette til tross for å ha jobbet i butikk og solgt babyklær i flere år tidligere.. hehe.. Men da min venninde som fikk en gutt på 5 kg!! kunne bruke str 50 i en uke fant jeg ut at jeg IALLEFALL trygt kan satse på 50 som en sykehusstr. Og vil gjerne ha klær som passer i starten når vi skal ha besøk osv. Drukna baby er jo kjedelig og dessuten demotiverende for pappa'n (som aldri har tatt i en baby før) at den lille forsvinner rett ut av armer og bein og blir en klump midt i dressen... hehehe.. sett det skje noen ganger ja;)

Så her tar vi med bittelitt i str 44 for sikkerhetsskyld og donerer heller det til dokker om det ikke skulle brukes! H&M har jo billige klær så er jo gøy å handle der.

Bare husk at det er megaforskjell på hvor store og små klær er i str så kjekt å måle mot hverandre. Har noe i 50/56 fra Kappahl feks som er like stort som 62 i annet.. hehe.. ska'kke være lett;)

Annonse

den listen var jo helt ekstrem da..tror ikke man trenger bind til å ha for øynene... hehe... og alle kremmene osv... eg hadde ikke bruk for det sist iallefall...

engangstruser får man iallefall på haukeland... og bind får man.. og bleier....både til en selv og babyen...

jeg kommer til å pakke lite denne gangen..

det jeg har planer om å huske er :

helsekortet

mobil

lader

digitalkameraet

to topper til meg

to bukser (kommer til å ta mamma bukser tror jeg)

noen truser

sokker

innesko ( får ikke lov å gå barbeint osv når man er på sykehuset...)

toalettsaker... shampo, balsam , såpe , sminke osv..

og litt forskjellige klær til babyen.. tror nok ikke jeg kommer til å få bruk for mer..man skal jo trossalt kun være der 1-2 dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...