celodi Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Poden min på snart 3 år fikk den da vi var på legevakta her forlenden..Han hosta seg utav og legen sa han hadde virus på luftveiene.. broren min på snart 40 år har også kraftig hoste,og legen hans nekta og skrive ut cosylan..Sa den var livsfalig og han en voksen mann døde etter og ha tatt den..man blir bedøvet og kjenner ikke at man må hoste,så han hadde blitt kvalt!!! Litt redd å gi prinsen min den jeg nå...Men den hjelper jo som bare det da!!
dansejentes mamma Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Forsiktig med dosene. Jeg bruker cosylan, men så effektivt som du beskrriver er det ikke. Da har mannen på 40 år tatt litt mye....
celodi Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2008 ble litt feil her ser jeg... legen til broren min sa at en mann døde..Så derfor nekta han og skrive ut cosylan..Han ville ikke ha det på seg om flere skulle bli kvalt!! Joda,poden min får ikke store dosen,men litt ekkelt når man hører sånne historier..
Tally Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet! Herrefred for en tulling av en lege, da. Legens jobb er jo å regulere bruken, og cosylan er vel den eneste hostesaften som virker. Drikker man hele flasken og vel så det, så er den skadelig, men det er jo masse medisiner som er dødelig ved feil bruk. Og ærlig talt er det vel flere som har dødd eller blitt alvorlig skadd av å ta for mye reseptfri smertestillende.
Honningmelon Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Da må vel denne mannen som døde ha tatt liiiiitt for mye? Så lenge du gir den dosen som skal, så er det ingen fare.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Eg ringte legevakta for å høre om sønnen min kunne få litt cosylan for han hosta så veldig og fikk ikkje sova og eg hadde den i kjøleskapet. For å sei det slik så var det siste utveg, eg fikk dosa av legen og beskjed om at han måtte til legen dagen etter hvis han fikk cosylan for han skulle ikkje ha det. Da var han ca 3år. Er virker Bricanyl veldig godt og efendrin er også noko som har virka godt. Men eg hadde vert litt skeptisk til cosylan, legen som sa eg til nød kunne gje sønnen min ga uttrykk for at det var noko han helst ikkje ville og at det var kun i nøden ein skulle bruke det.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Jeg fikk resept på cosylan for å ha den stående i kjøleskapet til mitt og sambos bruk. Hadde fått en gang i forbindelse med bronkitt, og fant fort ut at den hjalp kjempegodt. Derfor ville jeg ha en flaske "i tilfelle", forrige flaska hadde vi i to år, så er ikke akkurat storforbrukere. Legen min skrev den ut med èn streng formaning om å ikke bruke den hvis jeg/sambo hadde feber og kraftig hoste. Da måtte vi kontakte legen istedet... Så den er nok ikke bare, bare vil jeg tro.
Crazy mama Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Inneholder ikke Cosylan opiater, som hemmer respirasjonen? Jeg var hos legen i dag, og hun sa at Cosylan aldri skal gis til barn. KUN til voksne!!! Hun sa at det er en hostesaft beregnet på voksne mennesker pga den negative effekten på pustemekanismen. Aldri i livet om jeg hadde gitt treåringen min Cosylan!!!
celodi Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2008 Det som er så rart er jo at disse legene sier så mye forskjellig!!!! Hoff!!! Blir jo små rar=)
Honningmelon Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Cosylan kan da gis fra 2 år. Vi fikk det til gutten vår da han var 3 år, men fikk beskjed om å bruke minst mulig, og ikke over lengre tid. Men, jeg skjønner jo at man blir skeptisk, for den er jo sterk.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Vi fikk til jenta vår på 4 år, den hjelp ikke så det enda med pencillin,legen vår sa at barn under 2 år ikke skulle ha den uansett.. Ikke sa legen noe og ikke sa de på apoteket noe heller da hun fikk det utskrevet.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Det cosylan gjør er at den "bedøver hostemusklene". Altså slutter man å hoste, men man er ikke det støyt friskere. Jeg tar ikke Cosylan selv, blir helt ør av den jeg.
celodi Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2008 ja,er jo morfin i den...Og en stor rød trekant!! Liker bare ikke at legene sier så forskjellig om den..Noen skriver den den ut,mens andre nekter... jaja!!! Poden er frisk nå,så trenger ikke ta mere..
Tråle i Trøbbel Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Tydeligvis mye uenighet angående cosylan:-) Gå på felleskatalogen.no og søk på cosylan... Indikasjoner: Luftveisirritasjoner og vedvarende tørrhoste ved infeksjoner i de øvre luftveier. Dosering: Voksne: 5-10 ml, helst ufortynnet, 3-4 ganger daglig. Barn: 2-5 år: 2,5 ml 3-4 ganger daglig. 6-12 år: 5 ml 3-4 ganger daglig. Høyeste døgndose: Voksne: 80 ml. Barn: 2-5 år: 15 ml. 6-12 år: 30 ml. Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for virkestoffene eller et eller flere av hjelpestoffene. Δ Forsiktighetsregler: Kan påvirke reaksjonsevnen f.eks. ved bilkjøring. Langvarig bruk kan føre til avhengighet. Bør ikke gis til barn under 2 år.
Sololight Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Sønnen min fikk det da han var 4 år...men flaska ble stående i skapet til den gikk ut på dato, følte aldri han ble "syk nok" til at vi trengte å bruke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå