Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 jeg har gått i "fellen" ved at jeg ammer gutten min på 5mnd i søvn, både dag, kveld og natt. På HS i dag sa helsesøster at det er helt vanlig at barn skriker seg i søvn, og 2-10 min var vanlig. hvordan er det med dere? skriker deres barn hver gang de skal sove, og hvis-hvor lenge? Hun anbefalte oss og begynne å legge han uten å bli puppet i søvn, noe vi er enig i (for jeg kommer meg ingensteder uten lillegutt, som heller ikke tar flaske..). Jeg synes det er så forferdelig å høre lillegutt skrike...jeg får sååååå vondt i hjertet mitt, og det er vel derfor jeg ammer han i sovn. Noen som har andre råd enn å la lillegutt skrike seg i søvn?lærer han forresten å finne søvnen selv hvis han må gjøre dette hver gang? ble visst litt langt dette...Håper på svar:)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 ÅH dette er et stort "problem" her også. Lurer på det samme selv. Jenta mi har aldri sovnet uten puppen. Helt umulig å få til. Kanskje fått til med å vugge leeeeenge et par ganger. Ellers er det kun ved puppen og må legges forsiktig ned så hun ikke våkner, for da hyler hun og skal opp igjen.. Har jeg gjort noe feil? hvordan få henne til å sovne selv?? Har prøvd å la henne skrike, men får helt vondt når hun har holdt på en stund, for hun roer seg aldri ned, skrikinga blir bare mer intens og høyere jo lenger hun skriker.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 bra andre også har det slik... vi tror at det kan også være årsaken til at lillegutt våkner x-antall ganger pr natt for mat/kos (mellom 6-10 ganger). HI
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Vi er på slutten av den avvenningen dere står overfor nå :-) Vi startet med å legge lille i sengen også stå ved siden av sengen og synge nattasang. Nokså kjapt begynte han å sure deretter gråte skikkelig. Når han begynte å gråte tok vi ham opp til han roet seg for så å legge ham ned igjen. Fortsatte med "mottoet" suring er greit, gråting er ikke greit.... Tilslutt så sovnet han under en av roeperiodene. Etterhvert begynte han å roe seg mer og mer ved legging og vi kunne begynne å gå ut av rommet etter nattasangen. Tok fremdeles opp og roet dersom han begynte å "gråte seg bort". Nå er det slik at han ligger og pludrer og trenger kun hjelp et lite øyeblikk akkurat i innsovningen. Men også der trengs mindre og mindre hjelp hver dag. I kveld var det ingen gråting og kun 30 sek. bæring så var han borte :-) Det skal sies at litt av problemet vårt var at han ikke sluttet å gråte selv om han egentlig sov dersom han fikk "gråte seg bort". Så det han trengte hjelp/trøst til var egentlig ikke å sovne, men å slutte å gråte. Lykke til! Ikke la ham gråte alene. Stå ved siden av sengen og vis at dere er der. Ta ham opp dersom han gråter for mye, da får han nok ikke sove uansett... Men ikke bær lenger enn at han får roet seg, det er ikke meningen å bære i søvn :-) Håper dette kan virke like bra hos dere som det har gjort hos oss. Vi startet på mandagskvelden, og jeg tror nok vi kan være i havn innen helgen, og det har aldri tatt mer enn 30 min før han har sovnet :-)
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Ser det kan skurre litt med tidsaspektet her ... Vi har prøvd å få ham til å legge seg selv i ca en uke, men latt ham få makke litt rundt i sengen uten at vi er der fra mandagen. Så at vi kommer til å bruke ca 2 uker totalt er vel mer riktig ;-) Sorry, dårlig forklart...
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Lillejenta vår (4 mnd) protesterer når hun skal duppe på dagtid, noen ganger bare halvhjertet protest fordi hun er så innmari trøtt. Da sovner hun uten gråt, men som oftest skriker hun noen minutter mens jeg vogger vogna og snakker/hysjer/synger. Hun er trøtt, og sovner raskt. Hun vet ikke sitt eget beste så lita som hun er, så da er det min jobb å sørge for at hun får sove :-). Hun gråter ikke når vi legger henne for kvelden. Da babler og prater hun før hun sovner av seg selv, men noen ganger begynner hun å gråte før hun sovner. Da vogger vi henne og er hos henne til hun sovner. Det er egentlig litt 50/50 når hun sovner av seg selv uten protest og de gangene hun trenger litt hjelp. Jeg vet hun ikke har det vondt de få minuttene hun gråter i vogna/senga før søvnen kommer, og hun trenger søvnen. Gråter hun mer enn 5 min, og dersom gråten blir "desperat" tar jeg henne opp og trøster. da venter vi gjerne litt før vi prøver igjen og da går det som regel bra. Jeg driver ikke med noen skrikekur, det greier jeg ikke.
velsignet med to Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Vi hadde også dette problemet. Brukte 1-1 1/2 time på å få han til å sove hver kveld. Vi tok han opp hver gang han antydet at gråten var på vei, og byssa og vugga og gav pupp, helt til han sovna av det. Når vi da la han ned i senga var det på samme viset igjen, han våknet med en gang det ble forandringer. Løsningen var lettere enn jeg trodde. Mamma var her og skulle legge han en kveld. Husker ikke helt hvor jeg var eller hva jeg gjorde, men jeg kunne iallefall ikke legge han selv. Hun ga han mat på soverommet, lot han ikke sovne før hun var sikker på at han var ordentlig mett. Så la hun han våken ned i senga, og gikk bare inn for å gi han sutten noen ganger før han sovnet. Han skrek jo litt da, men bare sånn trøtt klagesutring. Når han bare fikk sutten når han hadde mistet den, så sovnet han etter 15 minutter, og sånn har det vært siden. Nå gir jeg han pupp på soverommet, legger han i senga, han gråter 2-3 minutter så sover han.
Impulsiw Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Jeg gjør det samme som deg med god samvittighet.. Jeg har to barn fra før som heller aldri måtte gråte seg i søvn. Min sovner ved puppen og han er bare 4.5 måneder så jeg synes det er greit. De andre hadde flaske på den alderen og sovnet med flasken i munnen. Men det hender jeg legger han før han sovner ved puppen. Noen ganger sovner han, andre ganger ikke. De skal ikke gråte mer en 3 minutter når de er helt små. Men fra 6 måneders alder kan du gi det 10 minutter. Tror ikke det er noe godt for et barn å gråte seg i søvn hver gang det skal sove. Men av og til må man bare, hvis de er overtrøtte. Men jeg har ikke hjerte til å la det skje ofte.... Hvis de gråter skal du etter noen minutter ta det opp trøste det og legge det ned igjen og stappe dynen godt rundt dem.. Gjør man det flere ganger så sovner ungen... uten å skrike seg ut... )
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 HI her.. takker for mange svar, men vi må nok igjennom en skrikekur..i natt våknet han kl 22.40, 00.25, 01.40, 02.50..og da var jeg så trøtt at lillegutt havnet i sengen min.. han er jo ikke sulten alle disse gangene, men han finner ikke søvnen selv, og må ha pupp til å sovne igjen, så da er det vel bare for oss å hjelpe han å lære og finne den selv.. Vi må bare tenke at han får det mye bedre når han har lært dette, for da kan han sovne av seg selv når han våkner på natta, og vi alle får det mye bedre etter mer søvn. Kan vel bruke påsken til dette, da vi ikke skal bort noen sted. må krysse fingrene for at lillegutt er flink og finner ut av dette uten å måtte skrike lenge og over lengre tid.
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 uff det hørs slitsomt ut. har hatt noen sånne netter selv, og snuppa ender i senga mi hu og jeg pleier å ta siste ammingen på soverommet, der er det mørkere og kjøligere enn ellers i leiligheten, så legger jeg henne ned like før hun sovner (enten ved puppen eller med smokken) sånn at hun er bevist på at hun ligger i egen seng.. selv om hun da våkner til litt, tar det ikke så lang tid før hun sovner selv, om hun er ordentlig mett da.. hun leker litt med tærne sine og sånn før jeg sier natta og slokker lyset og brer over dyna. så holder jeg henne i hånda (hun fekter så masse at smokken detter ut, og da blir hun utolig) og synger byssan lull. stryker henne over panna noen ganger også, om hun er urolig. noen ganger sovner hun etter et par minutter, andre ganger etter 20, men hun finner iallefall søvnen selv på en måte... smokken er kjekk å ha!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå