Gå til innhold

Hjelp jeg har to rampete jenter! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to jenter paa 2,5 og 4 aar som plutselig har blitt saa vanskelige. De rotter seg sammen og oppforer seg veldig rampete. Den minste skriker og sutrer, over lengre tid, har begynt aa bite andre barn og sin soster, slaar etter andre barn og svarer stygt naar andre voksne eller barn tar kontakt.og hun eldste kan finne paa aa dytte andre barn, hun har klippet hull i genseren og fingeren til maiden vaar (som forovrig er veldig snill mot dem), det er mye mer aa nevne som eksempler. Det maa nevnes at vi nettop flyttet utenlands, nytt spraak, ny barnehage, en maid i huset osv saa det er forstaaelig at det er en vanskelig tid for dem. Men likevel har de det saa bra her, de trives godt i den nye barnehagen, de bader hver dag, de har alle slags stimuli og masse kjaerlighet og oppmerksomhet fra mamman og pappan sin.

Vet ikke hva jeg kan gjore,- spesielt det med at de ikke horer paa meg lenger, og biting og klipping er jo helt uakseptabelt! Har dere noen gode raad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror dere må sette dere ned med barna og bli enige om noen enkle regler alle skal følge (siden de er så små må jo dere bestemme reglene men få barna til å føle at de er enige/har vært med å bestemme).

De reglene vi har hatt er:

1. Snakk høflig (både til foreldre, søsken og maid!)

2. Ha armer og ben for deg selv (da slipper man å ha mange regler som omhandler IKKE slå, IKKE klype, IKKE sparke...etc)

3. Følg beskjeder og stopp-beskjeder (eks heng opp jakka di, slutt å løpe inne! etc)

4. Bruke innestemme inne

(Det bør ikke være mer enn 5 regler)

Så må dere bli enige om konsekvenser. De kan få pausetid, at de må sitte på en stol eller et bestemt sted så lenge som dere har blitt enige om på forhånd. For den minste i 2min og for den eldste i 4min. Hvis de nekter å sette seg i pausetid blir det tap av et gode dere har avtalt på forhånd. Eks. miste barnetv., miste en leke de er glade i for én time el to, ikke få være med å bade etc. Det viktigste er at det er goder som funker for dere, og at dere er enige med barna, altså at de vet om det på forhånd at dette er ting/goder de kan miste dersom de ikke oppfører seg slik dere har blitt enige om. Du skal ikke trenge å heve stemmen mens du gjennomfører dette, hvis du merker du blir skikkelig provosert/irritert, trekk deg litt ut av situasjonen hvis noen andre kan se etter barna mens du går ut og lufter hodet. Så går du tilbake når du har kontroll.

Fremgangsmåten er slik:

Eks:

1) Ene jenta di skriker og du gir henne stopp-beskjed (viktig at du er helt nær henne når du sier det - ikke rop gjennom to stuer): "Slutt å skrike nå, er du snill. Vi kan heller snakke sammen."

2) Hun fortsetter å skrike. Du sier "Slutt å skrike nå, eller gå og sett deg i pausetid i 2min" (Da gir du henne en advarsel på hva som kommer til å skje)

3) Hun fortsetter å skrike. Du sier: "Du skriker og følger ikke beskjeden jeg ga deg; gå i pausetid i 2 min"

4) Hun nekter å gå i pausetid. (På større barn øker man minuttene, ett om gangen, opp til 10 min hvis de nekter å sette seg i pausetid. Men det er dine barn for små til) Du sier: " Sett deg i pausetid nå, ellers mister du en av godene vi avtalte - i dag er det ....." eks barnetv (hvis det er lenge til barnetv er ikke det en god løsning, da må du velge noe annet som du kan utføre ganske umiddelbart)

5) Hun nekter fremdeles, og du sier "Neivel, jeg skjønner at du ikke har tenkt å høre på meg. Nå har du mistet .... (godet dere ble enige om). Så går du ut av situasjonen, og får igjen litt overskudd :). Hun skriker fremdeles, og du venter 5 min før du begynner på nr 1 igjen.

Forhåpentligvis slipper du å gå flere runder etterhverandre - de lærer gamet ganske fort. Dette er en veldig effektiv metode hvor du slipper å bli monstermamma med tordenrøst :) Trikset er å være superkonsekvent. Om det tar en hel dag eller flere dager av en uke hvor det eneste du får tid til er å ta konsekvensen av å være konsekvent - altså at du kanskje må legge til rette så noen kan være hjemme med barnet som ikke får være med å bade (selv om det ikke er så hyggelig), eller at du må bruke krefter på et barn som hyler i 30 minutter fordi det ikke får se barnetv, så er det faktsik verdt det. Barna går gjennom en utprøvningsfase til de skjønner at du faktisk mener det du sier. Og du får såååå mye igjen for det. Da vet barna hvilke rammer og regler som gjelder også.

Har hun klippet hull i noe el klippet noen i fingeren er det rett i pausetid el tap av gode med en gang - det må være forklart på forhånd.

Jeg kan love deg at det virker - vi har brukt det på 5 barn (vi har gått på kurs). Det absolutt viktigste med hele metoden er å ROSE barna når de faktisk følger den beskjeden du gir. Rose dem HVER gang, om det så er den enkleste beskjed i verden. Da putter man masse god selvtillit i ryggsekken deres :)

Ble litt langt dette.... Send meg en pm dersom du ønsker å vite mer om metoden el mine erfaringer :)

Lykke til!

Skrevet

takk for kjempebra svar! hadde faktisk funnet liknende svar paa supernanny.com, og det har fungert kjempebra!

Det eneste naa jeg ikke vet hvordan takle er bitingen til hun minste, men det gaar seg vel til.

Skrevet

Så fint at det funker :)

Tror du bare må gå rett på å ta fra henne goder hver gang det skjer. Også kan du prøve et klistremerkeskjema som belønning for å IKKE bite. Ha en plakat el noe på kjøleskapsdøra f.eks., så får hun sette på et klistremerke for hvert tidsrom hun IKKE biter. F.eks hvis hun biter ofte kan du dele inn dagen i før lunch, mellom lunch og middag, etter middag. Så får hun merket når dere skal spise. Etterhvert som det avtar med bitingen kan du gå over til at hun får merke for perioden før og etter middag, og så for en hel dag. Funket på jentene vår da de sluttet med bleie :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...