Gå til innhold

Hva skjer med foreldrepengene dersom man føder før termin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn som jeg har skjønt det sender sykehuset info til NAV ang fødsel og de regulerer deretter permisjonstiden din. Dersom du føder før tiden "mister" du litt av de 3 ukene du har krav på før fødsel og begynner rett på svangerskapspermisjonen. I utgangspunktet får du jo utbetalt permisjonspenger før du føder fordi du går ut i permisjon 3 uker før termin, eller tar jeg feil??? Det spørs også om du får utbetalt penger fra NAV eller arbeidsgiver, jeg får utbetaling fra arbeidsgiver og kommer derfor til å fortsette å få utbetalt "lønn" fra dem på samme dato som før..

Hei Pearl

Bare ett lite spørsmål. Jeg får også utbetalt "lønn" fra arbeidsgiver og har bestemt meg for å ta ut 54 uker med 80 % lønn, dvs far tar de 6 siste ukene av de 54 ukene. Når vi da får utbetalt dette direkte fra arbeidsgiver vil vi vel ikke "tape" penger på 80% i forhold til 100 %? (om dette hadde vært utbetalt fra Nav selvfølgelig)

Eller gjør vi det i forhold til at de ikke medregner lørdag og søndag. For oss som da jobber faste jobber mandag til fredag og får f.eks utbetalt brutto kr 20 000 pr mnd. Vil det da si at jeg får 80 % av dette, dvs: 16 000 pr mnd eller vil det bli 20 000/30 dager * 5 dager (mandag - fredag) en uke = 3333 pr uke?? Skjønte du noe av det jeg mente? håper du kan hjelpe meg her for det er noe jeg virkelig lurer på!

Hilsen meg

Hei!

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet ditt helt, men skal prøve å svare slik jeg tolket det!!

Jeg og min sambo har fastlønn hver mnd, og når vi er på jobb får vi utbetalt det samme hver eneste mnd (11 mnd) MEN, nå i permisjonstida har jeg fått fra arb giver (jeg har fått det samme hver mnd, om det er fordi han ikke følger med eller om reglene er sånn vet jeg ikke), mens sambo har fått fra nav de ukene han har hatt fri (januar og februar). Sambo har IKKE fått fastlønn for å si det sånn, så vi har tapt penger på februar siden han fikk etter nav sin utregning (antall arb.dager i mnd), mens hvis han hadde vært i jobb hadde han fått FAST LØNN uansett!! Skjønner du (rot...)??

Så svaret må da bli at du får ikke 16000 pr mnd, men etter hvor mange arb dager det er i mnd. (På lønnslippen til NAV har de regnet ut en dagsats helt i starten, som de bare ganger opp med antall dager!)

Personlig er jeg mot dette, men hva kan man si/gjøre... =)

Hei igjen..

Hehe..dette skjønte jeg lite av. Det jeg mente var at jeg mottar lønn fra arbeidsgiver og ikke nav. Da er det vel opp til arb giver å utregne 80 % av full lønn? Nav er jo ikke inne i bildet før de utbetaler penger tilbake til arbeidsgiver? Det vil uansett arb.giver tape på for de vil ikke få tilbake alt de har betalt meg tror jeg..er derfor noen arb givere ikke utbetaler lønn men lar Nav betale dette. Vil det ikke bli sånn at om jeg får fast lønn utbetalt hver mnd, dvs 20 000. La oss ta februar som ett eks.

I februar er det 29 dager hvorav 21 er arbeidsdager. Da blir det jo slik med 80 % permisjon:

16000/29 dager i februar= kr 552pr dag. Så er det 21 arbeidsdager i februar (mandag-fredag), dvs 21*552=11592. Det er det jeg får utbetalt fra min arbeidsgiver i februar....er du enig?

Det blir jo ikke 552*29 for de utbetaler vel ikke for lørdag og søndager?

Annonse

Hei igjen

Nå har jeg undersøkt og regnestykket blir som følger:

# 80% lønn i 54 uker

# Nettoinntekt for hele året kr. 315 000

# Nettoinntekt for hele året (80% lønn), kr. 252 000

# Det er 221 arbeidsdager pr år

# 252 000/221 = kr. 1140 pr dag (netto)

# Ta utgangspunktet i f. eks februar 2008 hvorav det finnes 21 arbeidsdager. Da blir regnestykket slik:

1140kr * 21 dager = kr. 23.940 (før skatt selvfølgelig)

Dette må bli riktig da vi ikke skal ha med lørdager og søndager når vi deler årsbeløpet/mnd beløpet for å finne antall kroner pr dag. Jeg tror dette må være det riktige..så som du ser blir beløpet ett helt annet:-) Og det er jo bra eller hva?

Hilsen litt frustrert....hehe

Hei

I det regnestykke du hadde først oppi her. Der du hadde 20000/30 * 5 blir feil. For da deler jo du først mnd lønna di på alle dagene i mnd, for deretter og gange de ut med ei arbeidsuke. Hvis du skulle ha gjort det riktig må du dele 20000 på antall arbeidsdager per mnd (5d*4,33uke) da får du 20000/21,65= 923kr per dag. Og så kan du gange med ei arbeidsuke (5 dager) = 923,78*5=4619kr per uke. (som utgjør 4619*4,33 = 20000per mnd) :)

Og til deg anonym, så burde dere klage dersom det er utbetalt feil i forhold til det far skulle ha utbetalt i fastlønn. Da har de gjort en eller annen regnefeil.

Vi har prøvd å klagd, men vi fikk beskjed om at hos NAV ganger de bare med antall dager i mnd. Så prøvde jeg å si at da taper vi jo penger de mnd det er få virkedager... og da fikk jeg beskjed om at sånn gjorde de det!! Vi skal jo egentlig ha det samme utbetalt hver eneste måned (-1) hele året unntatt når det er feriedager, men ikke hos NAV nei...

Her ble det mye regnestykker men:

Min arbeidgiver betalte fastlønnen hver månded så jeg fikk likt i alle månedene.

Venninnen min fikk fra NAV og da varierte det litt siden de hadde en dagssats som de regnet med antall dager. Likevel så betød set at hun i snitt kom ut likt fordi noen måneder har flere arbeidsdager og gir derfor mer lønn.

16000/29 dager i februar= kr 552pr dag. Så er det 21 arbeidsdager i februar (mandag-fredag), dvs 21*552=11592. Det er det jeg får utbetalt fra min arbeidsgiver i februar....er du enig?

Det blir jo ikke 552*29 for de utbetaler vel ikke for lørdag og søndager?

Dette blir jo helt feil for din måndeslønn er jo basert på 5 dagersuke du vil jo derfor ikke plutselig miste 2 dager med lønn i uka!

Ellers så skjønte jeg ikke det som ble skrevet om 80/100 over her Hvorfor taper arbeidsgiver på det?

Om du tjener 20000 og velger 80% får du jo 16000 i måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...