Gå til innhold

Jernmangel av Hipp sine grøter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om barna kan få jernmangel dersom man bare bruker 6 mnd grøtene til Hipp? De har mindre jern enn Nestle sine. Eple og Pære-grøten til Hipp har halvparten av jernet til Nestle sin Havregrøt med ris-hvete (4-mnd grøt) som jeg har sammenlignet med. Havregrøten til Hipp har enda mindre jern.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På helsestasjonen vi går på anbefaler de Nestle produktene på det varmeste framfor Hipp og de andre på grunn av jerninnholdet. Helsesøster sa at de har stort behov for jern og kan få jernmangel.

Skrevet

Helstestasjonene blir betalt av Nestle til å anbefale deres produkter. Holle har en veldig bra hirsegrøt, og hirse inneholder jo som kjent veldig mye jern.

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å tro på at helsestasjonene skulle få betaling av Nestle for å anbefale deres produkter. Det jeg tror er at de rådene man får fra helsestasjonen ofte er unyanserte fordi man gir de rådene som det er størst sannsynlighet at de fleste vil følge. At man skal gi Nestle sin maisgrøt er liksom en enklere beskjed enn "pass på å velg matvarer som er rike på jern".

Selvfølgelig får ikke ungen jernmangel hvis han ikke spiser Nestle-grøt. Men man må vel passe på å gi mat som er rik på jern. Jeg er som NupiSnowJog også veldig fornøyd med hirsegrøten til Holle.

Skrevet

Flere helsesøstre jeg har hørt om har innrømmet at de får sine kostholdsråd fra de brosjyrene og permene som Nestlé sender ut...

Det er nok en grunn til at hvis en spør HS om råd ved liten vektøkning så vil hun bruke ordet NAN og ikke erstatning.

Vi bruker også Holle sin hirsegrøt. Er veldig fornøyd med den.

Du kan også mose kokt brokkoli og gi til middag. Masse jern i det :)

(Har faktisk klart å øke mitt eget jernlager helt uten å ta jerntabletter, men spise brokkoli hver dag! Hadde veldig lavt jernlager etter fødsel, og helt normalt på forrige måling - ikke en tablett :) )

Skrevet

HI her, tusen takk for svar dere! Jeg fikk beskjed av helsesøster at det burde være litt gluten i grøten for å venne til gluten gradvis. Dere som bruker Holle hirsegrøt, er det litt gluten i denne?

Skal prøve å gi brokkoli, det bruker vi mye til middag selv, men har ikke begynt med middag til minsten enda.

Skrevet

Det er ikke gluten i Holle sin hirsegrøt, nei. Det er fordi denne skal kunne gies til babyer med risiko for glutenallergi (f.eks hvis en eller begge foreldrene har det).

Den inneholder kun hirse som er beriket med B1-vitamin.

Fra 8 mnd (mener jeg) har de en fullkornsgrøt som inneholder gluten.

Brokkolien koker du og moser sammen med litt av kokevannet. Tilsett gjerne litt morsmelk også, hvis du har. Det letter jernopptaket enda mer :)

Skrevet

Fullkornsgrøten er fra 6 mnd. Jeg lagde en periode grøt hvor jeg hadde halvt om halvt med fullkornsgrøtpulver og hirsegrøt. Da vente lillemann seg gradvis til glutenet i fullkornsgrøten. Den er jo ikke helt uten jern den heller, forresten! :)

Tips: Jeg bruker hirsegrøtpulver i middagsmaten jeg lager. Feks var dagens middag til lillemann brokkoli/blomkål/gulrot-mos med hirse.

(Når det gjelder den "kjøpt-og-betalt"-diskusjonen, så kan man vel kanskje si det samme om Møllers tran? All informasjonsmateriale vi har fått fra helsestasjonen om tran kommer jo derfra! :) )

Skrevet

Takk for nye tips dere! Har morsmelk, så jeg skal prøve å blande det i brokkoli-mos. Kanskje jeg også får brukt opp grøtpulveret jeg har av hirse i middagsmaten etterhvert:-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...