maria isabell Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 vurderer sterkt å gå over til tøybleier,men er usikker på om de er tette nok,orker ikke bleier som lekker hele tiden..lurer også på om det er mye arbeid og ka dette koster..venter en liten baby i sep og jenta mi er 1 år..så da blir det to bleie barn..kan en bruke tøybleier til fleire barn? har velsig lite erfaring her.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Tøybleier blir så tette som du selv gjør dem. Mange synes tøybleier holder tettere enn engangs, særlig for morsmelkbæsj og særlig om du har barn som tisser mye om natta, feks. Men har du bleier som ikke passer til ditt barn, eller bruker dem feil, så vil de jo ikke holde tette. Det er ikke mer arbeid enn å sette på en vaskemaskin og henge opp. Du skal ikke trenge å skifte oftere. Du kan fint bruke de samme bleiene til to barn, det finnes flere populære onesizevarianter. Dette er en god side, gå inn på undersidene her: http://www.tettinntil.no/TB_HOVEDSIDE.htm Hvilken type bleier du velger kommer mye an på deg. Vil du ha det rimeligst mulig eller enklest mulig eller er det viktig med naturmaterialer osv. Det finnes utrolig mye fine og gode bleier der ute.
maria isabell Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2008 tusen takk for svar, har lest i nøstebarn..de hadde brettebleier,hjemmestrikkede ullbukser og brilletruser eller ka det heter utenpå der igjen...men det var ikke plastikk,alt var i ull og bommull...går det virkelig ann at det er tatt da? har lyst å prøve dette til den nye babyen,men vil jo ha noe som holder da:) tenker at det ikke er så mye ekstra arbeid allikavell,er det noe som heter ris papir? har litt dårlig samvittighet for alle bleiene vi kaster og tøybleier er jo det beste for barnet...
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Ull som er innsatt med lanolin holder tett, ja! Utrolig, men sant. Dvs. en bleie med ullbukse puster bedre enn vanlige bleier, og slipper ut litt vanndamp, så om du har trange bomullsklær utenpå, kan de bli litt fuktige om bleia er veldig våt. Men det unngår du fint ved å bruke ulltøy eller fleece utenpå bleia, eller vide og gode klær som lar bleia få puste. Og så må bleia være tykk nok til at den ikke blir alt for våt, det er jo ikke bra uansett. Dessuten er all fuktighet som slipper ut av en ullbukse helt rent fordi urin+lanolin=såpe (fakta - det var sånn de lagde såpe i gamle dager!). Så det er jo ikke som andre bleielekkasjer i det hele tatt. Det at bleia faktisk puster gjør at tøybleier er bedre for barnets hud, og at det utvikler seg mye mindre lukt enn i engangs. Men jeg vet at det virker utrolig - men det virker!
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Signerer hepp jeg! Vi opplever nesten aldri lekkasjer med tøybleier! Nå bruker vi mest lommebleier da, siden Lusket er atopisk og ikke tåler ull. Men det var sjelden lekkasjer med ull som sperrelag også, bare husk at disse må trutne før de blir tette! Å trutne dem kan du gjøre lett med å utsette dem for vanndamp, f.eks ved å henge dem i dusjen en ukes tid, eller gjennom bruk (bare husk at det vil lekke før de er ordentlig trutnet). Anbefaler også tøybleieforumet på tettinntil!! Lykke til:)
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Hiver meg på: jeg er utrolig fornøyd med kombinasjonen formsydde bleier (baby beehinds fra beleieboden og bamboozles fra krusedull.net) og Nøstebarns ullbukser. etter en ekstra lanolinkur av ullbuksene er disse potte tette, og holder fra 18 om kvelden til 6-7 om morgenen! Med engangs var det ofte lekkasjer, fordi absorbentfyllet i bleia var "oppbrukt" halvveis i natta. har også noen lommebleier med pul-trekk (som er "plast" som puster) fra babykanga. Veldig greie disse også, men jeg liker ullbuksevarianten bedre. Kom til tettinntil.no - der vrimler det av folk med erfaring. Hvis du setter av en time og to, er det utrolig hva du kan lære, og jeg er sikker på at du finner ut av hva som passer for dere. Jeg lover at tøybleier er supert - jeg er i alle fall frelst!
maria isabell Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2008 skal en ha rispapir innderst,bertte bleier,ullbukse og så brillebukse? dette kan med sikkerhet brukes i to bleieperioder? men hvordan vaskes de slik at de ikke gjør huda sår? er helt blond på dette med tøybleier,har lyst å være miljøbevisst og er jo ok med alle utgifter som går ned:) vi kommer muligenst til å ha 3 bleie barn en periode(viss nr 3 blir like tett som nr 2 blir) tusen takk for svar:) er brettebleiene,ullbuksene og brillebleiene one size?
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 Rispapir innerst, så en bleie, så en ullbukse. Bleia kan være brettebleie+brillebukse, men det er ikke onesize. Dvs. mange bruker brettebleier til godt over året, men brillebukser må man nok opp i størrelse på. Ullbuksene er heller ikke onesize. Men det finnes flere gode onesizebleier innenfor det som heter formsydde bleier. Sjekk ut bleieboden.no og krusedull.net, feks. Motherease og mamabless, er aktuelle merker. Det finnes også onesizebleier av typen lommebleier, hvor du ikke bruker ullbukse til, men har et lag PUL utenpå. Bumgenious er veldig populær her for tiden. Bleier vaskes med halv mengde vaskemiddel og ekstra skylling, så er det ikke vaskemiddel igjen som gjør huden sår. Meld deg inn på tettinntil, så får du enda mer hjelp!
maria isabell Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. mars 2008 hvordan melde seg på tett inntil?
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Gå til tettinntil.no. Trykk på linken til forumet. Der må du lage deg en bruker, med nick. Så logger du deg inn. Og så kan du melde deg inn i tøybleieforumet via kontrollpanelet (gruppemedlemsskap) eller ved å trykke på linken som kommer opp i "information center" øverst på siden. Det tar en dag eller to å få tilgang til tøybleiedelen, frem til da vil det komme opp at det er "ingen innlegg" i tøybleiekategoriene. Lykke til og velkommen!
maria isabell Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2008 trur eg klarte det,tett inntil er ikke så oversiktelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå