i_mska Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 hei alle her inne:) er det noen som kan forklare meg hvorfor vi ikke kan få svangerskapspenger??? vi får ikke jobbe fra ca uke 20-22 og blir sykemeldt... jeg er ikke syk, men får sykemelding fordi jeg venter tvillinger... men svangerskapspenger kan gis friske gravide fordi det er fare for barnet... er det ikke derfor vi blir sykemeldt??? å søke svangerskapspenger er ikke "praksis" når man venter tvillinger.... men venter man èn er saken en annen!! jeg forstår ingen ting... blir man sykemeldt vil jo det gå ut over det ene året man kan være sykemeldt før man må inn i andre trygdeordninger eller tilbake i jobb... hva om jeg skulle ha behov for å være sykemeldt et år etter at tvillingene er født fordi JEG er syk.. det får jeg jo da ikke lov til fordi de vil trekke fra de månedene jeg nå blir sykemeldt... og nå er jeg ikke syk.... på nav står det Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Dette gjelder for eksempel * arbeid med kjemiske stoffer * fysisk slitsomt arbeid * arbeid med stressbelastning * psykososial forhold er jeg helt på bærtur? jeg forstår i alle fall ikke dette... andre som kan noe om dette?????
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 hei. jeg kan ikke svare deg egentlig på det du spør om.. men da jeg ikke kunne jobbe mer søkte jeg om svangerskapspenger ettersom jobben ikke vill ha meg der lengre.. de mente det var uforsvalig å være der... egenlig etter mitt synspunkt hadde de muligheter til å omplasere meg eller gi meg annet arbeid.. men dette var de ikke inntressert i... så da skrev arbeidsgiver under på papir at de ikke hadde alternativt arb til meg og at de mente det var uforsvarlig å være der.... dette er jo løgn fra arb.giver.. men jeg sa meg ikke i mot ettersom det var til det beste for meg i ettertid =)
i_mska Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2008 takk:) da vet jeg i alle fall at det er noen som har fått svangerskapspenger.... blir bare litt frustrert over at man nesten må kunne mer enn de på nav for å få det man har rettigheter til... for de sendte meg bare hjem og sa jeg måtte lese på hjemmesidene deres... men det er ikke lett å bli klok på for det star jo ikke noe serlig om tvillingfødsler.... men fikk du da utbetalt det du hadde i lønn i måneden ?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 hei... ja jeg fiår utbetalt det jeg egentlig skulle hatt i lønn...å det vil jeg få helt fram til jeg går over i mammaperm =)
jakriso Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 jeg har fått svangerskapsspenger fra dag en faktisk, så skjønner ikke at ikke du får det, hun mente det var best , slik at jeg ikke bruker opp sykepenger om jeg hfår bruk for det etter fødselen....
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Dette har jeg også lurt på. Tror jammen jeg skal spørre legen min neste gang. Foreløpig er jeg delvis sykmeldt, er i uke 28 nå og har fått gradert sykmelding ut måneden, men om jeg ikke får jobbe lenger etter det, så synes jeg også det skulle vært mer riktig med svangerskapspenger!
i_mska Skrevet 19. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2008 ja det er rart at det er så forskjellig....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå