Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 på egg- og sæddonasjon? Skjønner ikke det, jeg... Kan noen forklare hvorfor det ikke er lov med eggdonor i Norge?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Mener du alvorlig at du ikke skjønner hva forskjellen er? Det ligger i navnet: Ved eggdonasjon har man ikke selv brukbare egg og man bruker egg fra en annen kvinne. Ved sæddonasjon får man sæd fra en mann. Her inne benytter de fleste seg av sæddonasjon i mangel av en mann enten fordi man er lesbisk par eller fordi man er singel (både heterofile og lesbiske). Når det gjelder hvorfor eggdonasjon ikke er lov i Norge vet jeg ikke, men jeg regner med at det er fordi å donere egg krever mye mer enn å donere sæd i form av kirurgisk inngrep og en masse hormoner på forhånd. Dumt er det uansett.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Hi her:) Selvfølgelig skjønner jeg forskjellen! Men hva er det som gjør at man i Norge ikke kan få eller donere egg, mens sæd kan man få og donere... Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke er lov med eggdonasjon, og hva det er som gjør det! Rent genetisk er det jo ikke forskjell mener jeg. Jeg vil jo si at det er kjønnsdiskreminerende!!
Chaiemae Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Det er kjønnsdiskriminerende ja. Det trenger heller ikke bety at noen må ta ekstra hormoner for det kan være kvinner som allerede gjennomgår IVF som kan donere noen av sine egg. Jeg vet at jeg ikke hadde klart å donere egg (nå er det uansett ikke aktuelt siden jeg får så få) men der er vi jo forskjellige og for noen hadde det sikkert vært greit.
lindynatt Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 I England blir pasienter emd misnt 10 egg tilbudt billigere pris på ivf/ icsi hvis de donerer vekk halvparten av eggene. Fint system spør du meg
anibe Skrevet 15. mars 2008 #6 Skrevet 15. mars 2008 Heisann! Er selv gravid ved hjelp av eggdonor (Island), og har 'mailet' med Bioteknologinemnda angående hva forskjellen er. I følge de er det ikke lov med eggdonasjon i Norge for 'kvinnen har en større tilhøringhet med sine egg, kontra menn med sæd'. Helt på trynet, spør du meg.... Godt vi nisser i Norge har et utland som har skjønt litt mere!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 Hmmmm, pussig at de vet hva jeg føler for mine egg:/ Blir provosert av sånne uttalelser! For noen er det feil å donere bort egg, for andre en naturlig ting. Kan ikke bioteknologinemda godta det? Synes de gjør kvinnene svakere enn vi strengt tatt er.
"charlie" Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 jeg syns personlig det er helt sprøtt å kalle det "kjønnsdiskriminerende". det er ubestridelig stor forskjell på å sprute i en kopp, og gå gjennom sterke hormonkurer for egghøsting, som også krever et operativt inngrep. kjenner flere som har gått i gjennom dette, og selv om de gjør det for å få barn selv, er det en stor belasting for både kroppen og familien deres i flere måneder. å runke i lunsjen kan ikke sammenlignes - pardon my french... ellers har det jo vært sånn at om man ikke vet hvem som er far, vet man alltid hvem mora er. man kan selvfølgelig også se for seg en risiko for at foreldrene ikke knytter seg like sterkt til barnet når ingen av dem er biologiske foreldre (tenk på hvor utrolig viktig det er for mange at de lager sine egne barn, istedetfor å ta til seg andres). personlig vet jeg om adoptivbarn som har blitt "kastet på dynga" (i overført betydning ,men dog...) når adoptivforeldrene ble skilt, for det var jo ikke deres unge på ordentlig... og dette er adoptivforeldre som er godkjent gjennom barnevern m.v., i motsetning til de som lager barn på egenhånd. så jeg syns ikke sæd- og eggdonasjon er "samme sak".
anibe Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 En liten kommentar vedr. det å knytte seg til barnet; det er tunge argumenter til at eggdonasjon er å foretrekke sånn sett framfor sæddonasjon - en kvinne går tross alt gravid og får en tilknytning til barnet uavhengig av gener, dette er noe menn blir "snytt for". Er enig at det ikke er "samme" sak med sæd- og eggdonasjon, men det er like gode og mange argumenter for at begge alternativ er like greie...synes jeg! Det du sier om risiko for at foreldre ikke knytter seg seg like sterkt til barnet som ikke er biologisk deres (donasjon/adoptiv), så strider dette mot alle de statistikker og undersøkelser jeg har lest, for de sier tvert i mot det stikk motsatte - disse barna er ønsket ekstremt sterkt, og det gjerne i flere år. ...er et greit argument, men helst FOR og ikke imot donasjon.
estragon Skrevet 19. mars 2008 #10 Skrevet 19. mars 2008 Må gi deg litt støtte anibe, er ikke vi som er her inne på dette forumet nettopp enige om at gener ikke er så viktige? Nå husker ikke jeg hvem som er single og hvem som er i par.. Kona mi vil jo bli like mye mor til vårt barn som det jeg blir (som har en biologisk tilknytning). Slik ser vi det. Å si at foreldre kanskje ikke knytter seg like mye til barnet som ikke er deres biologiske synes jeg virker merkelig på et slikt forum som dette. Som nevt over i et annet innlegg er det vel ofte "tiloversblivne" egg fra kvinner som selv gjennomgår ivf som doneres til kvinner som ikke produserer egne. Og da faller argumentet om omfattende og risikable inngrep bort. Dessuten, hvis kvinner ønsker å donere egg, og har fått god informasjon om hva dette innebærer, ser jeg ikke problemet med å la de få lov til det. Det er vel et valg folk greier å ta selv (med veiledning fra leger/ spesialister)? Siste: når det gjelder kvinnens tilknytning til eget arvemateriale, så må vel dèt bli opp til den enkelte kvinne å vurdere? Det er da mange menn også som ikke donerer sæd nettopp pga dette, men så er det også (heldigvis for oss) en del menn som synes det er helt greit å donere sæd og disse får lov til det. Samme sak med kvinner spør du meg. Jeg kunne gjerne gitt bort "ekstra" egg, hvis jeg allikevel skulle gjennom prosessen med hormoner, egguthenting osv for min egen del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå