Gå til innhold

hva er ditt beste tips ang amming

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

få hjelp av folk som KAN DET!

Jeg sleit med amminga, men dro til sykehuset på barsel/ammehjelpen og 1 uke senere var alt bra:D

Skrevet

amm så ofte du kan for å beholde melka. hvis du blir sår så bruk skjold. å luttørk.

Skrevet

Ta ammingen med ro. Man trenger ikke å være medlem i MENSA for å amme. ;)Legg bort tankene og slapp av og vit at det ordner seg etterhvert.

Skrevet

Mitt beste tips er å slappe av, senke skuldrene, prøve å ikke spenne kroppen. Og generelt ikke stresse om dagen, ikke ha for mange planer. Og kose mye med babyen.

Skrevet

1. Sørg for at babyen får riktig ammetak - dvs. gaper høyt og får mye bryst i munnen, ikke bare sutte på brystvorten.

2. Amm OFTE! Ikke prøv å strekke tida mellom måltidene fordi babyen ikke "burde" være sulten etter en time. Gi mat ved tidlige tegn på sult: babyen smatter, sutter på hendene, søker med munnen. Ikke vent til han skriker, da har han sannsynligvis vært sulten en god stund.

3. Vær obs på økedager.

4. Skaff deg kunnskap om amming, f.eks fra www.ammehjelpen.no

5. Stol på kroppen din!

Skrevet

Legger til at man bør prøve flere ammestillinger for å finne den stillingen som fungerer best for deg. På sykehuset ville de gjerne at jeg skulle amme liggende, men det ble bare kluss for oss. Babyen fikk feil tak, jeg ble sår og vi fikk derfor en dårlig start.

Når jeg fikk sitte derimot, gikk ammingen mye lettere.

I tillegg er det viktig at babyen har god støtte mot brystet, slik at det ikke blir "hengende" i puppen.

Lufttørk, brukt brystvortekrem og ha tålmodighet- det blir bedre!

Pump deg dersom det er så vondt at du ikke orker å bruke brystet, slik at du holder melkeproduksjonen oppe.

Skrevet

Når man skal amme feks i sofaen, husk å ta med og samle alt man evt trenger; fjernkontroll, mobil, bok, blad, godteri. UTROLIG irriterende å glemme noe, og sitte å se på MacGyver bare fordi poden har kobla seg på, du er stuck og fjernkontrollen er utenfor rekkevidde.....

Skrevet

Om du har en brystnekter så kan det fungere å lure barnet med smokken. Gi smokken og la barnet roe seg med den i armkroken din. Når babyen er helt rolig så lirk ut smokken og dytt inn puppen.

Brystnektere kan også lures når de akkurat har våknet.

Skrevet

* Drikk mye vann! Ha alltid et stort glass kaldt vann i nærheten og drikk jevnt og trutt dag og natt. Viktig for å kunne produsere nok melk.

* Økedager: med førstemann trodde jeg at jeg hadde lest nok om dette, og var forberedt. Likevel ble jeg overveldet når det først skjedde. Trodde jeg hadde mistet all melka, ungen var sulten hele tiden, var på nippet til å gi opp hele amminga. Fikk sambo til å ringe ammehjelpa, men fikk vel ikke noe særlig hjelp av det. Bet tennene sammen og holdt ut, og jammen var det ikke bare et økedøgn gitt :)

* Ikke vær redd for å si at du vil være alene når du ammer - spesielt i begynnelsen. Kan være slitsomt med svigers hengende over skulderen hvis det er vanskelig å få til. Du bestemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...