Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #1 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg er idag student med avsluttende eksamen i juni. Termin er i mai, og dermed har jeg valgt å ikke ta siste eksamen. Min forståelse er at jeg ikke rett på fødselspenger fra NAV, bare engangsstønad. Fra lånekassen har jeg derimot rett på fødselsstipend. Vi vurdere å la far få all permisjonen. Men hvilke krav stiller det til meg for at han skal få det? Jeg må vel da enten være student eller være i minst 75% jobb. Jeg har ikke lyst til å gå ut i jobb før 1.1.2009. Jeg ser derfor på muligheten for å studere. Et alternativ hadde vært å jobbet med siste eksamen og levert den til jul 2008. Men det tror jeg ikke er mulig da eksamen er lagt til våren 2009. Et annet alterntiv er å studere "noe" som gjør at jeg får status som student, uten at det medfører spesielt mye arbeid. Men har forstått at de fleste studier krever oppmøte og eksamen. Og hva vil skje om jeg ikke står på eksamen? Vil NAV kunne sjekke at jeg ikke har møtt opp på studiet? og heller ikke har stått på eksamen? Vil det kunne få noen økonomisk konsekvens for oss, feks tilbakebetaling av fars permisjon? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137124348-studere-uten-spesifikke-krav-til-oppm%C3%B8te/
Tromsøstudent Skrevet 12. mars 2008 #2 Del Skrevet 12. mars 2008 Etter hva jeg kjenner til har NAV aldri etterprøvd om en møter opp på undervisning og eksamen. Selv om det aldri har skjedd, så kan det likevel skje. Det stilles ikke krav til at en skal stå på eksamen. Å stryke på eksamen er helt legitimt. Det er noe annet å la være å møte opp på obligatorisk undervisning. Når du ikke følger obligatorisk undervisning, uten gyldig grunn, mister du eksamensrett i fag. I teorien er du da heller ikke student. Så slik jeg ser det har det flere sider. Det ene er hva du slipper unna med, og det andre er en etisk siden om å ikke utnytte velferdsordningene og det tredje er den faktiske risikoen for å bli etterprøvd. Av hensyn til de to siste vill jeg undersøkt eksamensform, og krav for å framstille seg til eksamen. Så ville jeg meldt meg opp i fag der det ikke er krav til obligatorisk frammøte. Videre ville jeg møtt opp på eksamen, og gjerne gjort en liten innsats for å stå. Om du får en ståkarakter, så har du tross alt et papir på en bestått eksamen, selv om karakteren er dårlig. Da har du alt ditt på det tørre. Stryker du på eksamen, så er det som sagt greit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137124348-studere-uten-spesifikke-krav-til-oppm%C3%B8te/#findComment-137126166
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå