Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Jeg fødte min lille jente på a-hus i februar.Fødselen gikk greit og jeg hadde to fantastiske jordmødre. Så ble jeg sendt på barselavd..dette ble et mareritt utenlike. Ble sendt sliten og utmattet som jeg var inn på et rom med andre.Der gikk det i ungeskrik og folk ut og inn. Jeg hadde på forhånd sagt ifra om at jeg hadde sterk sykehus angst(har en forferdelig sykdomhistorie hvor jeg var ut og inn av flere sykehus i 2 år og opplevde dessverre alt fra feilbehandling,feil medisinering,likegyldige leger osv) Trodde de tok dette på alvor men da kvelden kom,ble sambo jagd ut av ei brysk jordmor.Jeg fikk panikkangst og begynte å hyperventilere,svimte av..sambo sa ifra til jordmor,men ingen kom og så til meg! Kom tilslutt ei sur dame og kjørte meg på ett annet rom og gikk uten og snakke eller spørre hvordan jeg har det engang!! Hele natten lå jeg våken med ett lite barn ved siden av meg som jeg ikke visste vordan jeg skulle ta meg av det..ble bare liggende og se på babyen og være nervøs. Itilegg fikk jeg problemer med amminga,fikk store kjøttsår. Jeg dro hjem dagen etter fødselen..utslitt og med max smerter.Orket ikke være mer på det sykehuset. Da jeg kom hjem fortsatte problemer med amminga,fikk vite en hel uke etterpå at jeg hadde gule stafylokker og babyen fikk øyebetennelse.Dette hadde jeg fått med hjem fra sykehuset... Jeg er lei meg for at min første tid med babay på sykehuset ble slik, og at det er noen jordmødre som dessverre mangler omsorgs og forståelsesbiten!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Huff..... Jeg vil anbefale deg å skrive en skriftlig klage til sykehuset ditt! Jeg hadde selv et forferdelig barselopphold da jeg fikk eldstemann. Jeg tok det opp med min jordmor da jeg var på 6-ukers kontrollen. Hun tok det videre i systemet. Om det hjalp noe er ikke godt å si. Men det blir hvertfall ikke gjort noe dersom man ikke sier ifra!
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Så synd at oppholdet ditt ble slik. Jeg var selv på Ahus i februar, og hadde et kjempefint opphold. Til tross for, som du også opplevde, folk som kommer ut og inn av rommet, skrikende babyer osv. Men akkurat dette må man regne med synes jeg. Jenta mi fikk også øyekatarr på sykehuset. Dette er veldig vanlig visstnok. Har nå fått dråper, og øyet er snart bra igjen. Synes også at du skal sende en skriftlig klage til sykehuset. Man er følelsesladd etter en fødsel, og dette burde jordmødrene vært klar over. Synes du fortjener bedre behandling enn det du fikk.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Hei! Høres ikke ut som noen god opplevelse, men jeg håper du klarer å huske de gode tingene fra den første tida også. Har også noen vonde minner fra sykehustiden, men ikke bare vonde minner. Jeg opplevde også å bli lagt på tomannsrom enda jeg hadde mista 2 liter blod og ikke klarte å stå på beina. Folk kom ut og inn av rommet hele tida og det opplevdes veldig kaotisk. Syns også at omsorgsideologien var veldig "mor vet best" noe som er litt vanskelig når en er førstegangsfødende og faktisk ønsker å få råd. En får heller ikke hjelp uten at en TYDELIG ber om det og forteller HVA slags hjelp en trenger, noe som heller ikke er så lett når en ikke er vant med å være pasient. Sov svært lite pga mangel på privatliv og stress og jeg spurte en jordmor om de kunne ta vare på ungen på natta. Fikk til svar at jeg ikke kunne regne med å sove fulle netter lengre og at de kunne passe ungen, men det var meningen jeg skulle ta vare på henne selv.... Ble så lei meg og følte meg som en skikkelig dårlig mor så jeg droppet å spørre mer om hjelp.. Det endte med panikkangstanfall etterhvert for jeg begynte å få en del psykiske symptomer pga søvnmangel. Jeg ble livredd for å bli psykisk syk slik at jeg ikke klarte å ta meg av barnet. Det stod å lese i helsekortet at jeg har vært psykisk syk før og det er da noe alle vet at fødsel og søvnmangel pluss tidligere sykdom er risikofaktorer for ny psykisk sykdom. Må sies at jeg fikk svært god hjelp når jeg først knakk sammen og fortalte hvor ille det var og at jeg trengte familierom og ro + noe å sove på. Men før jeg grein meg til hjelp så var det svært så vanskelig å få enerom og det virket som ingen "så meg". En kan ikke lide i det stille om en vil ha hjelp dessverre...
Mariamin Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Uff da, dette var ikke hyggelig å lese. Kjempetrist at du måtte oppleve dette. Det skal jo være en fin tid på barselavdelingen. Man skal bli kjent med babyen og få hjelp til det praktiske. Jeg har født begge barna på Ahus og er veldig fornøyd med barselavdelingen der ( 10 etg ). Det er alltid noen personer som aldri skulle jobbet i omsorgsyrket. Jeg ville også skrevet et brev med konkrete ting du har å klage på. Vær saklig! Send det til avdelingsykepleieren på posten. Hun er pliktig til å videresende brevet til HMS avdelingen der det blir tatt opp av leger, sykepleiere og evt andre yrkesgrupper. Navngi også jordmødre hvis du husker det. Det kan jo tenkes at andre også har hatt problemer med de. Lykke til
maria isabell Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 det samme hendte meg..hadde to fantastiske jordmødre under fødselen,så kom det et fælt menneske,tok ungen i fra meg som om det skulle vert en filledukke og kledde på henne akkurat som hun skulle vert kjempesint...så ba hu meg om å reise meg opp og gå inn på rommet mitt,prøvde å forklare at det klarte eg ikke,hu sa at eg hadde bare født et barn og det burde eg jo klare? hu var blitt ganske sint da..reiste meg opp og begynnte å gå, såg ingenting og datt pang i gulvet,klarte akkurat unngå å besvime, hun sa til de andre at eg bare latet som???? klarte ikke gå fordi bekkenet var helt ødelagt, så sa hun at de måtte skaffe rullestol til denne pysa...når eg vart trillet inn på rommet mitt satte hu meg i en knallhard stol og bad meg sitte rett opp og ned,hadde jo ikke sydd sååå mye, så det skulle jo gå fint mente hun...hadde det veldig tøfft i svangerskapet og måtte klare det meste på egenhand,hypermessig,kjæresten gjekk fra meg og hadde mangen eksamener...pluss en enorm fødsels angst...sykehus blir eg dårlig av...så eg forstår deg veldig godt...desverre er ikke alle jordmødre snille,du kan være glad du slapp å ha henne under fødselen:) håper ikke eg får henne under føsdselen neste gang...men dagen etter kom den samme dama inn,strauk meg på skinnet og sa: stakkars deg, eg forstår du har hatt en tøff tid,så flink du har vert...så trur hu bare hadde en dårlig dag og angret seg...men vil ikke ha hun neste gang allika vell...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 hei=) Dette minner meg om slik jeg hadde det på SUS..Alle skryter av barselHOTELLET, men ingen skryter av selve Barsel avdelinga! Jeg hadde en vanskelig fødsel,men å komme på en slik plass etterpå, tok kaka. Jeg vurderer å føde neste gang på et annet sykehus!
*1+1=2 små* Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 uff dakkar....det høres jo helt forfedelig ut:S snuppa fikk gule staflyocokker hun også(husker ikke hvordan det staves:P) måtte på sykehuset i 3 døgn og få intravenøst*grøss* det var ikke gøy altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå