Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Hei, har en datter på snart 3,5 år som har vært ganske spesiell siden ho var ganske liten. Trenger masse forutsigbarhet, trygghet og struktur. Hun vil gjerne ha kontroll, er ryddig og systematisk og flink med finmotoriske aktiviteter. Hun er derimot mer redd en vanlig for alt som er nytt og tør ikke smake og prøve nye ting. Hun er ofte sint, trist og lei seg og er vanskelig og trøste fysisk. Veldig fornuftig og pertentlig. Har god kontakt med helsestasjon ang dette og skal nå til familieveileder for videre oppfølging. Det er snakk om eventuelt videre utredning etterhvert. Aspergers ble ikke spesielt nevnt, men har noe erfaring med dette fra tidligere og lurer selvfølgelig på om det kan være noe sånt. Hvordan er deres barn med aspergers og når og hvordan artet det seg for dere? Håper på mange tilbakemeldinger.
dansejentes mamma Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har en veldig spesiel gutt. I disse dager er vi til utredning hos BUP. PPT har misstanke om asperger. Jeg hadde misstanke om ADHD, Jeg har fått mine misstanker bekreftet, men de lurer fremdeles på om han kan ha en kombinasjon. Kan ikke hjelpe så mye, men anbefaler at de leser om Asperger i bøker og ikke bare på nettet.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Takk for svar. Hvor gammel er gutten din da? og hvordan er han?
triologi Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Nei, men jeg vet litt om Asberger og autisme...dere gjør helt rett i å ta på alvor frykt/angst for nye ting. Så bra at dere allerede ser behovet for forutsigbarhet of struktur. Vi er jop så vant til at vi bare tar med ungene på butikken. men barn m,ed denne type utfordringer trenger å bli fortalt; Vi skal på butikken. Der skal vi ta en kurv somm du kan sitte i. og så tar mamma mang varer oppi kurva slik vi pleier. Det kan hende at vi møter noen som mamma vil prate med. så betaler vi og reiser hjem med varene i posen..." Det er veldig lurt å lese om dette, for du kan gjøre mye vondt værre mot barn med Asberger, men å bruke denne type tenkning på vanlig barn skader ikke. Det handler om å ta barnets grenser på alvor, nærme det seg på en annen måte. De er ikke like de med AS, de er faktisk mer forskjellig enn oss andre. Så ikke ta alt du leser for riktig for ditt barn. Og jeg ville bedt og dyttet på utredning, får man en autismediagnose tidlig kan mye bra gjøres. mange dører åpner seg ved denne diagnosen, de snakker om alt man kan settes igang før man er seks år er av stor betydning. Jenter kan være litt vannskelig å diagnostisere som As da de ofte er litt med sosial og ikke har en rigid interesse. Men hvis hun er veldig spesiell ville jeg valgt AS istedenfor en usikker beskrivelse som "utviklingsforstyrrelser". I arbeid for å få hjelp i barnehage, habilitering og senere skol...er duiagnose gull verdt. Og mot NAV er det et must. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Takk for svar. Jobber du med slike problemsstillinger? Som sagt så har ingen nevnt denne diagnosen, men helsesøster begynte å tenke på hva som kunne være årsaken til at ho er som ho er. Og mente at vi skulle få litt veiledning hos familieveileder først. Eventuelt etterhvert trekke inn fastlegen og bli henvist videre til utredning hos BUP. Føler selvsagt at ho er veldig spesiell på mange måter, men ho er så forståelsefull, omsorgsfull og oppegående på mange måter og. Men slik jeg har forstått det kan de jo være nettopp det. Hun leker bra med andre barn i barnehagen og har ikke så rigide interesser ennå. Men ho er veldig flink til å pusle og tegne. Men hva hvis det eventuelt er Asbergers, hvilke rettigheter har vi da? Noen steder jeg kan lese om dette som du anbefaler?
triologi Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Veiledning er sikkert meget nyttig, men også utfordrende. Men det må jo være viktig å først få tak i de områder eller de situasjoner som er vannskelig for barnet og for dere, før man starter slik veiledning. jeg vet bare at vi har fått mye hjelp til å ikke tenke på vår datter slik man tenker vanligvis om barn. For det blir jhelt feil. Jeg har truffet flere asbergers gjennom mitt arbeid som lærer og har et barn som ligger inne autisme-spekteret. Og ja, du har mange rettigheter når du får en diagnose som ligger inn under autisme; veiledning, hjelpestønad, grunnstønad, avlastning, oppfølging/veiølledning, støttegruppe/interessegruppe og hjelpemidler...etter behov alt sammen selvfølgelig. man får aldri noe gratis. mest av alt synes jeg det er nyttig å få bekreftet at det ikke er rett å ghjøre det alle andre foreslår, fordi de har vanlige barn. holdt på i mange år å gå meg vill i andres velmente råd.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Har man ikke barneautisme når det vises så tidlig? trodde man måtte vise symptomer på dette ved 5 års alder jeg for å få en slik diagnose. Under 3 år så ble det abrneautisme.
Joikaboll@ Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Jeg vil nok heller tro at barnet til HI har autistiske trekk, med tanke på at Aspergers vurderes. Det er ca 50 ulike diagsnoser som gir autistiske trekk, så dere har en laaaang vei med utredninger foran dere. Har alltid hørt at gjennomsnittsalderen for diagnotisering for Aspergers settes i 10 til 12 års alderen og gjerne ikke fremtrer før i tidlig skolealder. For HI og barnets del håper jeg det er noe helt annet som gjør jenta spesiell, en diagnose innenfor autismespekteret er krevende. Og til Anonym 28.03.2008 kl 02:27 Barneautisme diagnosen settes ikke nødvendigvis kun på barn under 3 år. diagnose barneautisme er den samme som tidligere het infantil autisme og dermed den "verste" sorten innenfor spekteret. Min sønn på 3,5 år har denne diagnosen og på godt norsk kan en ikke bli mer autist enn med denne diagnosen. Så barneautisme har ikke noe med alderen på barnet å gjøre, men oppdages gjerne tidlig fordi den er så gjennomgripende og tydelig fra småbarnsalder. Selv så jeg at det var "noe" med en gang jeg fikk gutten opp på magen etter fødselen. Det tok meg 3 mnd før jeg jeg fant ut at han har autisme, og da var jeg sikker i min sak og satte i gang utredning og oppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå