Gå til innhold

Når ta fostervannsprøve?

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet nylig et barn pga alvorlige misdannelser. Da var jeg 22 uker på vei. Hvor tidlig er det mulig å sjekke fostervannet i tilfelle jeg tar sjansen på å bli gravid igjen? Det hadde vært fint å ha tatt prøven så tidlig at jeg ikke føler at jeg har blitt kjent med barnet..Vet jo ikke hvordan det ville vært, men innbiller meg hvertfall at det er lettere å leve med tapet hvis jeg får beskjed tidlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil ha svar tidlig er jo en morkakeprøve et alternativ for deg- og siden du mistet pga alvorlige misdannelser vil du helt sikert få tilbud om dette. Den tas rundt uke 11 om jeg ikke husker feil. Men, du må også huske at risikoen for spontanabort er større ved morkakeprøve enn ved fostervannsprøve. Jeg fikk beskjed om at en grunn til at de nå tar fostervannsprøve i uke 15 og ikke uke 14 som de gjorde før- er at abortrisikoen var større i uke 14- dvs- den er større jo tidligere prøven tas slik jeg forsto det. Men snakk med legen eller gynokologen din- du vil jo få ekstra oppfølging pga din historie.Om det ikke var noe genestisk som bidro til misdannelsene, så er jo sannsynligheten for at det skal skje igjen liten. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...