Gå til innhold

Noen som vil dele søvnrutinene til sin 5/6 mnd baby her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter så utrolig med å finne en fin rytme til lillegutten våres. Vi har prøvd alt føler vi. Han er 5,5 mnd`e nå.

For noen uker tilbake så sleit vi veeldig med å få han til å sove på dagen, da sov han i 10 min, så våknet han, så var han våken i 5-10 min før han sovnet igjen, så våknet han etter 10-15 min igjen. Dette var utroolig slitsomt. Han våkner også utrolig masse på natten. Vi legger han i 19.30 tiden, og han sover uten et knyst frem til 24-01 tiden, da er det på`en. Da våkner og sovner han gjennom hele natten (han våkner mellom 2-3 ganger i timen), og han får mat i 03-04 tiden. Da er vi suuperheldige om han sovner igjen etterpå. Oftes så sovner han ikke, er lys våken og vil starte dagen. Dette er jo absolutt uaktuelt.

Vi har som sagt prøvd alt. Vi har latt han sove så mye han vil om dagen (han sover bedre om dagen nå heldigvis), men så er jeg jo så redd for at han sover FOR mye om dagen, så det skal gå utover nattesøvnen. Men igjen, så sies det jo at søvn avler søvn. Og vi har prøvd å vekke han om han sover for lenge om dagen.

Men ingen av delene gjør noe forskjell på nattesøvnen. Han er også utroolig sutrete på dagen, han kan sove i 1,5-2 timer, også er han i godt humør i 30 min, så er han kjempe sutrete og gnir seg i øynene og vil tydeligvis sove igjen.

Sånn går dagene, og dette er utrolig slitsomt!

Så jegs etter stoor pris på om noen vil dele siden søvnrutiner med meg :-) Føler vi er ganske desperate akkurat nå!

På forhånd tuusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

Har ikke akkurat så mange gode råd til deg for tida, men lurer på søvnrutiner jeg også. Har en baby på 5 mnd'er som hittil har sovet forholdsvis bra både på dagtid-og viktigst på natta. Nå har dette helt snudd, så jeg lurer på om hun sover for mye på dagtid. Hun har en halvtimes hvil på morgenen(dagen starter tidlig her) og så en langhvil som starter i 11-12-tida. Da har jeg latt henne sove 3-4t(hun ligger ute, og da må vi som regel vekke henne)Som regel tar jeg henne inn i 15-tida.Men etter 1-2t er hun trøtt igjen, så da blir det en liten lur igjen. Hun får ikke sove etter kl.17. Så legger vi henne i 19-20-tida. Da har hun tidligere sovet til 01-02, fått mat og stort sett sovet igjen til i 5-6-tida. Nå derimot våkner hun ca. hver andre time fra hun legger seg til vi står opp. Eneste som til slutt roer henne er pupp(som jeg tenkte å slutte med på natta egentlig...)Ofte er hun HEEELT uthvilt i 2-3 tida på natta og jodler og er så glad. Akkurat nå er jeg så sliten...Håper flere svarer på dette så vi kansje får noen råd :-) Ellers må jeg legge til at hun får 2 grøtmåltid, er frisk, og vi merker ingen tenner enda.

Skrevet

Usj, slemt å si det, men det er litt godt at det ikke bare er vi som "faller litt utenfor". Det er forferdelig slitsomt dette.

Lillegutt kunne sove til 8-9 tiden tidligere, men nå vil han starte dagen mellom 3 og 5. Og han gjør som din lille, ligger å snakker og står på, er rett og slett lys våken.

Sånn som vi har gjort det de siste dagene, så har han sovet ca 1,5 time som første dupp, så er han våken et par timer, forså å sove i 1,5-2 timer, så er han våken til 15.30 tiden, og sover da i ca 45 min.

Lillegutt er også frisk og fin, og ingen antydninger til tenner enda, annet enn at han sikler masse og spiser på alt som er å spise på, men det har han gjort siden han kom til, hehe.

Ja, jeg håper noen vil komme med noen gode råd på veien til oss. Jeg vet ikke om han sover for lite eller for mye. Virker ikke som det er noe foeskjell egentlig, når jeg tenker på natten! For det er jo tross alt den som er viktigst, selvom det er veeldig slitsomt å ha å gjøre med en sutreunge HELE dagen.

Mistenker at han prøver å snu om døgnet litt egentlig!

Skal ikke være enkelt! ;-) Vi har akkurat begynt med tilvenning av grøt, så han får kun 2 skje`er for øyeblikket. Også jeg som håpet han kanskje ville sove bedre når han var oppe i fulle grøtmåltider, men jeg må visst tro om igjen ser jeg, siden din lille ikke gjør dette!

HI!

Skrevet

Hei jenter, ser dere sliter med natta. Vi gjorde også det lenge, men nå har vi det bedre Starter med bading(annenhver dag) og mating rundt 20-20.30. Da er scnuppa i seng til rundt 21 og sover til 6 om morgenen.

Vi fant denne rutinen når hun begynte å få mer mat om kvelden. Siden jeg alltid har hatt lite mm så har hun fått flaske på kvelden. Nå spiser hun pupp (30 til 40 ml, har pumpa) og 180 ml på flaske.

Hun er nå blitt 4 mnd og har sovet natta gjennom siden hun var 2,5 mnd. Hvis dere gir mm om natta så er det lurt å bare ta de opp, gi mat og legge rett ned. Da sov hun bedre,lengere når hun spiste på natta.

Dette er bare et råd og ikke en oppskrift. Vet at det ikke funket på venninna mi sitt barn.

Skrevet

Er helt enig med deg i at det er utrolig stor trøst i å vita at men er flere :-D Hun lille her har også vært mere sutrete på dagtid, og har en utrolig høy hyle stemme som hun bruker både når hun er glad og sint/sliten. Den er ikke god å høre på når du er utslitt :-( Men jeg lurer på om jeg har vært borti at de kan forandre seg litt rundt 5-6 mnd'er. Leste noe om at temperamentet også begynte å bli tydelig rundt nå. Nb: i begynnelsen når hun fikk grøt sov hun altså fortsatt bra, så ikke mist håpet. Kan være noe annet.Lykke til til deg og meg :-))

Skrevet

Heisann. Vi har en sønn på litt over 5 mnd.

Han våkner kl 7-8 på morgenen og vi er ute å triller med ham 1 dupp kl 11-12, Så sover han ca 1 time. Så har han sin neste dupp ca 15-16 på ca 30 min. Vi legger ham rundt kl 2000. Da sover han som regel til neste dag.

Jeg må ut å trille for han sovner ikke ellers her inne på dagen..Tror det er viktig at barnet ikke blir overtrøtt på dagen.. Men dette er ikke enkelt..så er jo alle babyer forskjellige..........Vi strevde en del før, men nå har vi fått det til( Håper jeg..). Vi har det mørkt på soverommet, prater ikke til ham på natta, skifter bleie på soverommet osv..... Lykke lykke til. Håper det blir bedre for dere.

Skrevet

høres slitsomt ut for dere. må si at vi har vært heldige.

jenta mi er 5 mnd,slik er dagen hennes:

0730-0815: står vi opp.da er det morgen.

får 200 ml mme

0930-1000 ca får ho litt grøt.

fra 1015-1145 sover ho i vogna si.

kl12: får ho et lite beger med fruktmos+ 200 ml mme.

sover fra 1330-1545 i vogna si.

kl 16 ca får ho 200 ml mme og av og til smaksprøve på middagsglass.

ho får sove det ho vil før kl 18 men ikke noe etter.

kl 1800 er det grøt (ho spiser nesten en hel posjon)

kl1830 får ho ligge på gulvet å leke naken (da koser hun seg)

kl 19 ca er det nattskift el bad (bad får ho onsdager og søndager)

Så er det 230 ml mme for natta.

da sover ho som oftest til kl 03-05 tida, da får ho ca 160 ml mme. sover til morgenen. uansett når ho får mat så sover ho til morgenen.

inatt våknet ho kl 0130, fikk mat ,men sov alikevel til 0730.

det er er litt av vår da. ligger ofte på gulvet sammen med ho så ho får nok stimuli til å bli trøtt. og det er ikke alltid ho drikker opp all mme.

vi har hatt rutiner på ho fra dag 1.

vet ikke helt åssen råd jeg skal komme med men.....

Skrevet

Lille persille er 5 1/2 mnd. Hun har vært veldig sutrete de siste 2 ukene... Men søvnen ser sånn ut:

Står opp 6.30 - 7.30

Første luren er ca 2 timer etter at hun våkner

Sover 30 min - 2 timer veldig variert dette...

våken i ca 2 timer og så er det lur igjen. Hvis dagen starter tidlig er det ofte 3 lurer på henne.

Kveldsstellet er fra ca 18.30 Hun får mm på dagen og ca 180 ml mme på kvelden. Det varierer hvor mye av det hun spiser.. Hun våkner stort sett 1 gang på natta, men hun er ikke sulten da, så jeg koser henne i søvn igjen. Har sluttet med mat på natten, hvis ikke hun gir bskjed om at hun er sulten...

Skrevet

Her er det likedan som hos HI og anonym etter. Hun hedde egentlig fine rutiner, men det endret seg de siste 3 ukene. Har planer om å gjøre en endring i kveld. Må bare planlegge litt først hvordan vi skal gjøre det. Blir hvertfall ingen Ferber her. Lykke til dere!

Skrevet

Jenta mi er 5,5 mnd og vi har supre rutiner. Men blir jo litt engstelig når jeg leser innleggene her om alle andre som har hatt bra rutine, men hvor det snudde i denne aldern. Så jeg håper bare at våre rutiner fortsetter.

Her er ihvertfall en oversikt over vår dag. Klokkeslettene er sånn ca:

07:30 Morgen - drikker rundt 100 ml mme

09:30 - 11:00 sover

11:30 Full porsjon med grøt og evnt litt frukt + vann

13:00 -15:00 sover

15:30 160 mm mme og kanskje litt frukt

17:30-18:30 sover (vekkes 18:30 hvis hun sover)

19:00 full porsjon med grøt blandet med halvt glass svisker + vann

19:30 stell (sjeldent bad, er dårlig der - hehe)

20:00 Natta

22:00 160 ml mme

Deretter sover hun til morran. Vi har nettopp startet avvenning av nattmat. Ho får bare sutten og så er det stort sett stilt.

Tidligere når jeg ga henne mat på natta så ga jeg flaska til henne mens ho lå i senga. Deretter tok jeg henne opp for å rape. Dette tror jeg ikke er nødvendig hvis ungen våkner veldig av å bli tatt opp. Men nå jeg gir flaske i senga så spiser hun stort sett med øynene igjen og så snart ho er ferdig så snur hun seg til siden og er klar for å sove videre. Da dytter jeg bare inn sutten - dytter kosekluten inntil kinnet og så sover hun videre.

Jeg kan ihvertfall si at for oss så gjelder regelen med at "søvn avler søvn". For hvis hun har sovet dårlig på dagtid på grunn av f.eks. mye aktivitet så er det vanskelig å legge henne og så kan hun plutselig våkne i 23 tia og være våken en time. Så vi har late dager hvor jeg prioriterer søvnen hennes. Det hender da at jeg må avlyse avtaler i siste liten fordi hun er midt i sovingen, men det får heller være. Prøver å komme oss ut å gå lange turer for da sover hun så mye bedre.

Lykke til og håper ting blir bedre om ikke så lenge. Forhåpentligvis er det bare en tann som er på vei til å komme gjennom, det er bare ikke mulig å kjenne den ennå. Krysser fingrene for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...