~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Pluss at han sover veldig urolig om natta..Før tok han kveld i 6 tia, og kunne sove helt rundt til rundt 5-6 tia..Nå våkner han i ett sett mellom 1-6... Jeg er så sliten..=( Vet snart ikke hva jeg kan gjøre..?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Føler med deg Kan jo hende han har økedager når det har endret seg sånn. Noen dager innimellom kan de bare spise voldsomt mye..Ellers så helsesøster her at hvis de etter tre-fire mnd endrer søvnmønsteret slik at de våkner mer på natten og kvelden enn vanlig, bør man begynne med grøt / fast føde, da trenger de nok mer mat.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Det går seg til. Til slutt så ordner det seg. Min er 7 mndr, Vi starter dagen ca 06.30 (eller tidligere).Så sover han i to timer fra 10 til 12, men da mp vi være ut å trille. Hvis ikke så sover han MYE kortere (20min, men kan sove 2 t også da)..Så kan han ha en halvtimes dupp i 3tiden på dagen. Så tar han kvelden ca 19.30. Og mellom 1 og 2 så må vi som regel opp å sette i smukk en 3-4 ganger. Mellom 3 og 4 samme regla med smukken. I femtiden så våkner han skikkelig og får da en flaske med mat, og sover da videre til vi starter en ny dag..... Men nå er han iallefall ganske regelmessig...Og hver natt vi legger oss så tenker vi, inattt så sover han over.Men det skjer veldig sjelden. Men en dag skal vi få sove natten gjennom igjen, og da skal det bli peace of cake å stå opp klokka 6 ) Vanskelig å påvirke barn så veldig mye i forhold til søvnmønster, de regulerer seg ofte selv...Nummer en slet vi også med de første 3-4 mndenen, men etter det så gikk alt greit..
~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2008 ja jeg har prøvd med grøt ol..Men det liker han ikke..Har begynt å gi ham mat ganske ofte nå, så tror kanskje det er økedøgn..eller vet ikke.. Årh, det kan være så mye egnetlig..Kjenner jeg er helt totalt rådvill.. Grunnen til det er at han har fra dag en sovet kjempe bra..så har det vært litt opp og ned om natta da, men alikevel sovet mye og bra om dagen..så vips, sover ingen ting om dagen så og si og kaver om natta.. Det har slitt meg såå sinnsykt ut..Føler det er jeg som gjør noe feil, eller at jeg er dårlig mor..Når jeg ikke vet hva sønnen min vil..='(
~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2008 Ja hadde det bare slikt at det var regelmessig så er det jo greit, men her er det så i hytt å vær..At jeg tror mesten jeg må gå å legge meg når han legger seg i 6-7 tia=S Skal jeg kanskje prøve å holde ham lenger oppe?
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Du er selvfølgelig ikke en dårlig mor! Har du prøvd å trille litt på dagen og se om han sover bedre i vogna? Jeg triller litt tur og hvis jeg selv har behov for hvile tar jeg med bagen opp i leiligheten, og setter den ved et åpent vindu og da sover han gjerne videre. Da kan han sove i totalt 1,5 time. Inne har jeg også ofte samme problem med at han bare sover 30 minutter av gangen.
~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2008 Ja og han sover kanskje en halv time i vogna og... Jeg har så lite overskydd/ energi at jeg orker nesten ikke gå ut på tur:( fysj så mye klaging med meg, men det er såå sinnsykt godt å få det ut=)
Moi 32 Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Min mening om saken: JA, jeg syns du skal legge deg samtidig som han hvis du er trøtt! NEI, ikke legg han senere dersom han er trøtt og viser ønske om å sove da(overlegen på barneavdelingen sa til meg at barn som sliter med å sove så skal man i hvert fall ikke klusse med den søvnen de får!). Ja, jeg tror også muligens han har økedager. Gutten her har hatt mye store søvnproblemer. Han er treg i magen og med en gang han blir litt ekstra hard i magen sliter han med søvnen(og humøret). Derfor får han små doser malt(1/2 teskje) to ganger om dagen på fast basis, og større doser dersom det stopper opp. Dette fører til at han bæsjer flere ganger om dagen, men det er tross alt mye bedre!! Små barn sliter OFTE med søvn. 1åringer sover stort sett myye bedre og betraktelig flere timer per døgn enn f.eks en på 4mnd... Dersom det kan være litt trøst! Gutten min er nå 8mnd og sover ca 11t om natten og 2x30min om dagen. Det er en klar forbedring fra tidligere(var nede i 8-9t per døgn ved 3-4mnds alder)! Nå om dagen prøver vi å øke til 3x30min på dagtid.. Lykke til!
mamazon <3<3<3 Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Vet hvordan du har hatt det, er helt pyton mens det står på - men det går nok over! Her begynte hun endelig å sove litt lenger både på dag og natt da hun var 5 måneder (helt plutselig, hadde ingen fingre med i spillet der), og nå når hun er 7 mnd sover hun som regel 1,5 til 2,5 timer to ganger om dagen (alltid ute i vogna) og som regel 5+5 timer om natta, varierer litt. Skal sies at i natt tullet hun og var fryktelig urolig fra 0.30 til 2.30, så det kommer gjerne noen tilbakeslag i ny og ne...
Barbafin Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Vi hadde samme problemet en stund. HS mente vi burde forsøke å drøye leggingen til sånn i 8 - 9 tiden, for da får babyen den tunge søvnen mellom 12 og 6 isteden for 6 og 12. Beste måten å gjøre det på var å få han til å sove regelmessig på dagen og ettermiddagen. Vår hadde også en tendens til å sove i kortere perioder på dagen. Vi flyttet da vuggen inn på rommet hans (sto i stuen før) og hang opp rullegardiner. Nå når det er mørkt, stille og kaldt sover han mye lenger (1 1/2 til 2 timer). Dette har fungert utmerket hos oss. Nå sover han 2 timer på formiddagen, 1 - 1 1/2 time tidlig ettermiddag og 1 time i 5 - 6 tiden. Da holder han seg våken til i 8 - 9 tiden. Og sover godt til i 8-tiden om morgenen. Håper du finner ut av det snart!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Kan du sette vogna ut da? Det funker her. Hun sovner bare hun blir lagt i vogna. Gi tillegg på kvelden så kanskje han sover bedre?
du og jeg og vi to Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Det er ofte jeg ikke skjønner hva sønnen min vil, men sånn er det bare - og da blir han fryktelig sint, og gråter enda mer. Men jeg er en god mor likevel, og det er sannelig du også. Vi har hatt sånne perioder som du beskriver innimellom, og det bare baller på seg. Sover han dårlig på natten sover han dårlig på dagen, og når han har sovet dårlig på dagen blir natta igjen dårlig... Men så går det seg til igjen, heldigvis! Hvor lenge har det vart? Jeg fant ut at han sov mye bedre ute, og begynte å lempe han ut på balkongen så han kunne sove der mens jeg tok meg en hvil på sofaen eller gjorde noe koselig. Inne sov han et kvarter av gangen, mens ute kunne han sove lenge selv uten å bli trillet. Er det noen du kjenner som kunne ha gått en tur med han så du fikk tatt igjen litt søvn? Det er jo så godt å bare være litt alene hjemme!
camosilla Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Min gutt sover mye bedre når han sover i vogna ute. Inne blir det halvtime eller en time, men ute sover han i 4 timer.
~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 12. mars 2008 Takk for svar allesammen=) Jeg prata lenge med mammaen min om dette nå, og hun skal komme en tur imorgen å hjelpe meg litt.. Som flere sier, så er det tydeligvis ikke bare vi som har det slikt, så da er det nok bare en fase. Jeg skal begynne å legge meg tidligere om kveldene, slik at jeg er opplagt å "forberedt" på å måtte stå opp tidlig.. så tror jeg rett å slett at han får prøve å finne ut av litt ting selv, men med god hjelp av mamma og pappa=) Så som dere og sier,så vil det nok gå seg til etterhvert=)
lita_36 Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har ei tulle på 6 1/2 mnd som har hatt to slike runder, der jeg har vært helt knekt og snakket om nattavenning ol. Begge gangen har det dukket opp tenner!! For å fungere i det daglige så legger jeg meg ca 21.30 (ganske kjedelig, men deilig med en kropp som orker litt). Jeg ammer alt fra 4 til 7 ganger før kl. blir sju neste morgen. Hun sover ute på dagen, og har det best de dagene jeg kommer meg på lange trilleturer, men jeg er litt lat... Lykke til!!! Vil nok hjelpe å få mor på besøk, da får du forhåpentligvis gnisten litt tilbake.
du og jeg og vi to Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Så bra at moren din kommer, mammaer er gull verdt!!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 min sover kun 20 min 3 ganger om dagen samt at han våkner 2 ganger i timen natten gjennom!!! slå den a=) jeg har det værre... tenk på det du:) Vel, vi har hatt det slik i 6 mnd og er kjempe slitne for å si det MILDT!
~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 12. mars 2008 Ja det skal være sikkert å vist..=)
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #19 Skrevet 12. mars 2008 Er dette noe uvanlig? sånn hadde vi det også fram til hun var 6 mnd:) Men legg deg tidlig og ligg på sofaen de 20 min han sover, ikke gjør husarbeid og masse annet. Det er mitt beste råd+at det kommer helt sikkert til å endre seg om ikke så altfor lenge.
Impulsiw Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 hei... Skjønner at du er sliten !! Har en på 4 måneder og 11 dager. Han har også sovet veeeeldig ujamt. Han har sovet natten i lengre perioder, for så å våkne to ganger på natten... Så har han sovet leeenge på dagen og flere dupper. Så har han våknet etter 15 minutter og grått... hele dagen... Det jeg har gjort er å tilby pupp hele tiden... Og det har hjulpet. Passet på at han raper også..for sitter det en rap der våkner han GARANTERT etter 15 minutter. Noen trenger mat hver andre time, andre hver tredje eller fjerde. Men du kan ikke gi for mye bryst, det er en trøst. Jeg har begynt med fruktpure på kvelden... Grøt spytter han ut!..gulrotpure...han brakk seg nesten. Men får jeg i han et glass med fruktpure med banan og aprikos sover han hele natta! hvis ikke våkner han en eller to ganger på natta. I går hadde han vondt i magen og sov 20 minutter tre ganger...pluss at han våkna 4 i natt ( Er trøtt som en strømpe.. Så i kveld er planen å vente til han er ordentlig sulten v 21 tiden og gi han et glass pure og pupp etterpå. Håper han sover hele natten da ) En trøst er at det blir bedre etter hvert... Prøv å få avlasting innmellom. Det gjør jeg. Når gubben kommer hjem legger jeg meg nedpå..... Det hjelper...
~AnonYm~ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 12. mars 2008 tusen takk for svar allesammen.. Tror dette vil ordne seg etterhvert.. Tusen takk for mangen gode råd=D=D
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #22 Skrevet 12. mars 2008 Hvis han ikke er så glad i grøt kan du jo prøve velling isteden. (tynn grøt på flaske)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå