Gå til innhold

Neste uke skal jeg begynne å telle spark...noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Må jo si meg litt grønn på dette, og ikke minst at jeg føler jeg blir bekymra ved tanken på å føre inn sparka til jenta mi inn i et skjema...

Jeg har jo kjent liv fra uke 12, men selvsagt mer og kraftigere siste 9-10 ukene.

Men er redd jeg skal henge meg for mye opp i antall spark, klokkeslett etc.

Har ikke turt å lese for mye igjennom det sparkeskjema heller...enda.

Er det noen her som har erfaring fra å telle spark, og noen gode tips som gjør at jeg slipper å bekymre meg for mye de dagene hun er mindre aktiv enn de andre?

Er så innmari lei alt hysteriet rundt det å være gravid, men blir jo ikke mindre hysterisk av å lese at kjenner du bare 1-2 spark, kontakt fødeavdelingen med en gang!!

Gruer meg nesten litt jeg altså....

Noen som dropper sparkeskjema?? Eller må man skrive inn i det hver dag??

Fortsetter under...

Er dette et sånt gravidprosjekt man kan være med på? I så fall kan du jo trekke deg. Når du allerede nå føler at dette blir stress liksom. Da er det kanskje ikke riktig for deg å være med på.

Eller er det noe alle skal gjøre? Jeg har i allefall ikke jeg hørt noe om det.

det er nok litt mer for din egen del. men om du blir mer stresset enn beroliget av det, syntes jeg du skal legge skjemaet ifra deg.

stress er jo ikke bra for verken deg eller barnet ditt :)

Annonse

Jeg fikk også dette skjemaet på ultralyden, men hun sa til meg at dette var noe jeg frivillig kunne gå me på, ikke noe jeg måtte... hun sa at når hun var gravid så droppa hu det, for hun syns det ble veeeldi stress og for mange ting å henge seg opp i... :-)

Jeg har også fått det skjemaet... Skal begynne å telle på fredag. Jordmor på sykehuset sa det er helt frivillig. Jordmor hjemme sa jeg burde drite i det. Jeg tror jeg skal prøve å gjennomføre det. For det første så vil jo all forskning komme andre gravide til gode senere + at jeg føler at jeg får en "god unnskyldning" til å ringe føden hvis jeg er bekymret.

Lykke til med valget ditt! Vi kan jo lage en tråd hvor vi som holder på med sparketelling deler erfaring..

Takker for svar!

Jeg kommer vell til å prøve meg litt med det skjema til uka, noen dager...så får vi se...

I dag har hun vært helt stille til klokka var 15. Men så satte hun igang:))

i går var det aktivitet hele dagen og kvelden...

Så det er jo bedre å ta hver dag som den kommer, enn å stressa med dette ja.

Lillhanne; Ja vi kan godt lage en tråd på sparketelling.

Kan jo være morro å se om min er mer aktiv enn andre sin eller ikke også:)

Men det blir just for fun:) hehe

Fra uke 28 skal det telles, og da skal man kjenne minst 10 spark hver dag ifølge skjema...

Og dette gjerne innenfor samme tidsperiode...

Si at du hver dag kl 0900 skal telle spark da.

og neste dag skal du starte telling kl 0900 igjen.

og er det avvik da... ja da blir man stressa eller hur??...

Derfor jeg ikke vet om jeg gidder å følge dette skjema fra punkt til prikke...

I dag ble det nemlig ikke noe spark i magen før kl 1500, hun er også mye roligere i dag enn i går.

I går startet det klokken 1200... Og holdt på hele dagen, kvelden og utover natta!

Det varierer fryktelig!!

Og det er bare noen dager til jeg er i uke 28...

Er 27 + 2 i dag

Var hos legen i dag, og nevnte dette for henne.

hu sa at jeg ikke skulle bruke skjema.

Jeg skulle bare kjenne etter om det var normalt med liv der.

Og ikke bruke tiden på å stresse meg opp.

Hun mente det sparke skjema var noe med forskning og gjøre.

Og siden den forskninga, stresser meg opp allerede...ja da driter jeg i det.

Turbotøtta koser seg inni magen min og sparker i vei uansett:))

Annonse

Kan ikke huske dette fra mitt første svangerskap. Da var fokuset at jeg skulle kjenne spark hver dag, ikke hvor ofte. Var nylig hos jordmor og hun ba meg registrere når fosteret sparket. Fikk ikke noe skjema. Jeg 25 uker på vei, kanskje hun stresser litt mer utover i svangerskapet.

Som jeg har forstått det så er dette et prosjekt som de håper dlir permanent. det går ut på å få ned foster dødligheten. Så ved å finne en 2timers periode hver dag feks mellom kl 20 og 22. så skal man telle 10 spark og notere hvor lang tid det tok å komme til 10.

Jeg har valgt en tid som mini alltid er våken og teller da. hvis jeg ikke er i ro kl 20 så starter jeg bare litt senere. men innenfor de 2 timene...

I følge min jordmor så har dette pågått en stung og dødligheten har blitt halvvert!! Og da teller jeg iallefall!!

Man kjenner jo litt etter iløpet av dagen og vil da være mer på vakt hvis det skulle bli uvanlig stille en dag.

Les skjemaet og velg det som er riktig for deg. Men tenk over hvor mye liv det er i magen....

123456789 10 sier nå jeg...

Jeg begynte med dette forrige svangerskap, og holdt på noen uker før jeg kuttet det ut. Mest fordi jeg glemte klokkeslettene, var jo ikke slik at jeg satt hjemme og ventet, eller gjorde det samme hver dag. Og så lenge jeg kjente godt med liv så var jeg ikke bekymret, så da ble det ikke så viktig for meg.

Og denne gangen har jeg ikke fått noe skjema, hverken på UL (Ahus) eller hos jordmor/lege. (er i uke 27 nå)

• 2 uker senere...

Jeg er i uke 31 og har aldri hørt om det å telle spark..Når det sparker så sparker den virkelig fra så du kjenner jo vel egentlig hele tiden at det er liv inni der..Hvis jeg noen ganger ikke har merket noe på en stund siden jeg har vært litt stresset eller noe,stryker jeg meg litt på magen eller sitter meg ned og slapper av så livner den til og kommer med noen kraftige spark..Så slapp av og kos deg,og ikke hør på venninner eller andre rundt som kommer med "skremselspropaganda".. det har jeg iallefall lært..Lykke til!!

tror jeg hadde blitt passe mentalt forstyrra hvis jeg skulle ha drevet med noe sånt hver dag.... holder meg til den regelen at man skal kjenne liv hver dag, så et spark om dagen er nok for meg.

er jo ikke bestandig man tenker over all aktivitet inni der=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...