Gå til innhold

Vaksine mot rotavirus (spedbarnsdiaré)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for litt siden vaksinert Knerten mot rotavirus. Så nylig et innslag på nrk-nyhetene om dette nå. Den lille piken som ble sendt hjem fra legevakten og døde i forrige uke, døde mest sannsynlig av dette. Noe så unødvendig tenker jeg; når det fins vaksine for dette!

Vi ble fortalt av legen at det er lite sannsynlig at små barn dør av dette i vestlige land, men de kan bli veldig syke med langvarig diaré og oppkast og bli sterkt dehydrerte. Mens i u-land er rotavirus en av de største årsakene til spedbarnsdødlighet.

Det jobbes for å få vaksinen inn i det offentlige vaksinasjonsprogrammet. Tidligst i 2010 sa de på nyhetene. I mellomtiden syns jeg 1400 kr er vel verd å spandere på dette. Men det er trist at det igjen er de med best økonomi som kan tilby barna sine dette...

Skrevet

Sjekket det ut jeg og, for det kunne vi virkelig tenke oss å gi snuppa, men den gis kunn til spebarn fra 6 uker til 6 mnd......

1400 kr er det vel verdt!! Rotavirus er skummelt

Skrevet

Hvordan får jeg informasjon om den vaksinen? Spurte på helsestasjonen men de visste ikke.

Skrevet

Hør med din fastlege. Du kjøper den på apoteket med restept men må til legen for å gi den (drikkevaksine) pga evt allergiske reaksjoner. Knerten fikk ingen bivirkninger. Det er visst veldig sjeldent.

Løp og kjøp! :)

Skrevet

Min lille skatt fikk vaksine mot dette igår. Vi bor i USA hvor denne vaksinenen faktisk er del av det anbefalte vaksinasjonsprogrammet for barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...