Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 han våkner etter 40 min! åh det er så slitsomt... andre som har det slik? det har vært sånn hele tiden... jeg må ta han opp når han begynner å gråte... han nekter å roe seg i senga si... råd? han vil ikke ha mat. (får hver 4 time)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Hei! Gjelder dette på natten også?..Forstår at det er slitsomt. Vi har det samme problemet dag og kveld, men det som har hjulpet oss er å gå inn når han skriker og klappe på magen og si at en er der, for så å gå ut. Gjenta dette helt til han forstår at han skal være i sengen. en må kanskje gjøre det 5-6 ganger. Vet det er hardt, men til slutt skjønner de det.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Grunnen er ofte at de blir redde og derfor ikke vil finne dyp søvn. Derfor en må gå frem og tilbake på denne måten (jeg skrev innlegget over).
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 ja det er slik om natten også... og i tillegg på dagen... vi har prøvd det, men han roer seg ikke... MÅ ta han opp og vugge han litt først DA roer han seg ned... Skjønner ikke hav vi gjør feil=((((((((
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 IKKEtenk at dere gjør noe feil! er faktisk veldig sjeldnt foreldrene sin feil dersom så små babyer sover urolig og oppstykket, akkurat som det veldig sjeldent er foreldres fortjeneste om de sover godt når de er så små. Babyer er rett og slett bare ulike! Og det er viktig at du vet og husker på synes jeg, for jeg kjenner så utrolig godt til den følelse du sikkert har nå. Hvorfor sover alle andre sine babyer så bra og din så dårlig? Jeg har vært der selv for å si det slik, to ganger faktisk, men heldigvis fikk jeg en i midten som ikke sov dårlig og da innså jeg jo at det ikke var vår feil at førstemann sov så dårlig, han bare var slik, spesilt når baby nr 3 også sov dårlig ble jeg helt sikker på at det ikke er noe man gjør selv som påvirker det. Min trøst er at det kommer seg til slutt, men det kan fortsatt ta litt tid. Hos oss løsnet det litt rundt 6-7 mnds alder, men helt rolig og god søvn er det fortsatt ikke hos minipå 9 mnd, men MYE bedre enn før da, nå sover han mange timer i strekk uten å våkne om natten (noen få ganger hele natten også) og opptil 2,5 time i strekk på dagen, forandringen kom helt av seg selv. Når det gjeder natten så fikk jeg tips om å ikke ta ham opp, men si "Hysj-hysj!" med bestemt stemme, høy nok til at han hørte meg, igjen og igjen til han sluttet å gråte, da ble jeg også stille, så samme igjen når han startet. Gav ham smokk og satt hele tiden og holdt ham i hånden og strøk over ham, da var han ca 4,5 mnd. Og utrolig nok, etter 2 netter sov han mye lenger i strekk enn før. Kan jo være verd et forsøk? Lykke til uansett, og husk på at det IKKE er din feil!!! :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 TUSEN takk Alva for flott innlegg=) føler meg liksom helt alene som du sier om dette problemet, alle andre bebier sover jo så bra... Og jeg prøver jo så godt jeg kan å gjøre "alt" rett... har lest så ufattelig mange bøker for å bli klokere:) VI har fast rutine hver dag og har akkurat nå gått en 30 min tur for å få han til å sovne... hehe. så nå sober han te i vogna... (får se hvor lenge det varer=) hehe. Men av alt jeg har lest så har ferber vært den jeg har tatt sterkest avstand fra... jeg ønsker ikke å la han skrike.. selvsagt lar jeg han sutre og små surve litt, men ønsker at han skal sove som en lykkelig gutt liksom... poenget mitt er at jeg er redd for at han skal bli enda værre hvis vi lar han ligge å gråte i senga si når han gråter om kvelden/natta... hvor lenge bør jeg evnt la han gråte før jeg tar han opp... ? etter det jeg har lest så anbefaler de ikke ferber før 6 mdn alder(men vi kommer nok ikke til å prøve den uansett=) Ellers så har vi kvelddstell kl 1815 og han er som regel i seng kl19. +/- sover da usammenhengende frem til kl 0630. Skulle bare ønske han kunne sovet 1 time i strekk om ikke annet... vil gjerne høre fra deg alva...
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Det jeg gjorde er ikke ferber, barefor å presisere det. Jeg er veldig i mot ferber selv, og ferber er å la barnet skrike helt alene på rommeti minst 5 minutter før man aller nådigst viser seg, går ut igjen og venter så i 7 minutter osv. Så lenge man hele tiden er samen med babyen så er det ikke ferber eller skrikekur, men man hjelper babyen til å klare å finne søvnen selv i sengen samtidig som babyen har tryggheten i at mamme (eller pappa) er der hele tiden, babyen vil jo både høre stemmen din og fysisk kjenne at du er der når du holder hånden og stryker på ham, han blir bare ikke løftet opp og bært på. Det jeg til min overraskelse oppdaget var at han roet seg merkbart fortere når jeg "hysjet" på ham enn om jeg ikke sa noe eller bare mumlet rolig til han, da gråt han bare mer, men den bestmte "Hysj,hysj, nå er det natt og du skal sove!"roet ham utrolig nok. Tok vel 15-20 minutter tilsammen første gangen (og da gråt han ikke hele tiden, gråt litt, roet seg, gråt litt roet seg osv til han sovnet) og så 10-15 min, så 5-10 min osv. Alt halveis ut i andre natten holdt det å bare gi smokken og holde hånden hans litt. etterhvert trengte jeg ikke holde hånden heller. Synes du har fine rutiner på ham jeg, er jo ikke din feil at han styrer på og ikke klarer å finne roen, men som nevnt, dette er nok noe som må gå seg litt til selv også, for det blir bedre det lover jeg!!! Det med dagsoving gikk helt av seg selv. Før sov mini bare 10-30 minutter flere ganger for dagen, men rundt 7 mnds alder så bare skjedde det noe og nå sover han somregel 1,5 time på første luren og somregel 1 time på andre, men har sovet mye lenger på begge (og noen ganger kortere også). Det blir jo en helt ny hverdag når dette skjer. Eldstemann var også rundt 7 mnd da dette bedret seg, mens mellomste sov 2-3 timer i strekk på dagen fra han var nyfødt, uten at vi gjorde noe anderledes med ham....
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 okay=) tusen takk... skal virkelig prøve:) men problemeter er liksom når en blir sliten <(men det kjenenr du sikkert til;) da er det lett at man velger dne letteste løsningen... altså å bære i søvn når han våkner feks... 7 mnd, jaja da er det bare 1 mnd og 3 uker til bedring;) hehe.. neida skal ikke sammenligne meg med dine, men greit å høre at noen har opplevd bedring tross disse problemene... Kan jeg forresten spørre om hvordan du fikk de to (som hadde disse "søvn-problemene") til å sove om kvelden? Jeg prøver alltid å legge han i sin seng... har gjort alt for at han skal ha det koselig der.. han trives bra egentlig, men han NEKTER å sovne der. Det har seriøst aldri skjedd.. Han bare ligger å koser med kosekluten og lukker øynene, men sovner ikke... begynner etter en stund å gråte og jeg må enten ta han i vår seng og stryke han i søvn (over panna)/bære han i sjalet eller vugge han litt. Har forresten montert på sånne greier under senga hans for jeg trode det kunne bli bedre.. hehe. det gjør at senga får vugge funksjon, GEINALT egentlig, men det har ikke funket så langt Han sovner fort i vogna men må trilles i søvn... Ellers så sovner han lett med puppen, men jeg gjør alt for å unngå dette...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå