Kossi Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Nå føler jeg meg litt teit... Veslegutt er nå 13 uker, og har fått tynn maisgrøt på flaske fra han var 11 uker. Han liker også veldig godt økologisk banan-, ris- og ferskenpuré fra Nestlé som ble innført for to dager siden. Jeg mistet melken bare noen dager etter fødselen, så han får økologisk mormelkserstatning fra Hipp. Men ALLE anbefaler at baby kun skal få melk frem til 6 måneders alder. Fast føde kan evt. innføres fra 4 måneders alder dersom baby får erstatning og/eller har behov for mer næring. Men det går jo så fint med maten hans; han gliser og gaper når vellingflasken eller skjeen føres mot munnen hans, og ikke merker vi noe problemer med magen hans i etterkant heller. Han sover godt om natten - er bare oppe én gang og får melk. Vekten er helt normal, og han er en blid, normalt aktiv og god gutt som gjerne vil sitte og løfte seg opp. Gjør jeg noe galt? Tror ikke det, men blir så usikker når anbefalingene er som de er. Vil gjerne høre om andres erfaringer her...
mamma til s@lma Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Hvorfor egentlig har du begynt med annet føde enn mme så tidlig? Babyen kan trygt få mme helt til 4 mnd alder, uten at man utsetter barnets mage og tarmsystem for ekstra unødvendig belastning. Hvorfor innføre andre ting så tidlig ? Jeg kjenner folk som har introdusert diverse rare ting ganske så tidlig, en til og med i familien min har gitt babyen på 40 dager moset kjøtt, ikke mye men allikevel. Galskap, spør meg, det gikk greit og babyen ikke hadde problemer i etterkant, men jeg synes det var bare flaks. Det er faktisk sånn at alle barn gaper og gliser når de får noe godt eller med ny spennende smak, men hvorfor i all verden skal man gjøre det så tidlig ? Du gjør som du vil, dette er ditt barn, men jeg synes ikke det er riktig eller klokt i det hele tatt. Når barnet er så lite, og får fast føde før kroppen er klar for det, blir mage og tarmene overbelastet uten at de klarer å utnytte denne type maten , tarmene klarer jo ikke å ta opp alt fra så tung mat hos så lite barn. Det er min mening. Min datter har fått mme fra hun var 3 dager gammel, og hun har ikke smakt på grøt eller velling før hun var 4 mnd. Alt i sin tid, synes jeg.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Enig med ovenstående, dessuten kan jeg legge til at hvis du introduserer fast føde for tidlig, altså før 6 måneder, så øker du sjangsen for at barnet utvikler allergier og astma.
mortil4vakre Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er også enig med de ovennevnte her, barn bør kun få mme hvertfall til fyte 4 mnd. Dette pga kalsium-behovet de trenger osv. Når barnet har begynt med fast føde, bør man også da ha hvertfall opptil 500 ml melk daglig! Så jeg råder deg til å fortsette med kun mme frem til fylte 4 mnd!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 her begynnte vi med velling rett før 3mnd. det er forskjellig på babyene også. hun på legekontoret sa også at hun begynnte med grøt ved 3mnd alder. hvis babyen din har behov for det, så synes jeg du ikke burde ha dårlig samvittighet.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Det jeg ikke skjønner med dette her er at du presiserer at ALLE anbefaler melk fram til 6 mnd og denne grensen på 4 mnd, men så har du altså gjort noe annet. Nesten som å skrive et innlegg om at ALLE anbefaler bilsete, men å skrive at en selv ikke bruker setebelte en gang.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Vi begynte også med litt sånn ved 3 mnds alderen! å IKKE ha dårlig samvittighet, å bare blås i de andre over.. dette er DIN unge, ingen kan si noe som helst! :-D min elsker det han og nå, og angrer ikke ett sekund på jeg begynte med det ved 3 mnd.. jeg selv fikk det fra jeg var kunn 2 mnd, og jeg lever jo enda, jeg har ikke astma eller allergi. husk; Din unge, gjør som du vil, å ikke ha noe som helst dårlig samvittighet Klem
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Det er jo helt håpløst å argumentere med at selv om du ikke fikk allergier er det helt ok med fast føde. Moren min røykte da hun gikk med meg, uten at jeg fikk, mèn. Du syntes kanskje at vi godt skulle gjøre det mens vi var gravide og da? Og ja det er VÅRE egne barn, men det betyr at det er VÅRT ansvar å ta godt vare på dem, og da er det veldig dumt å avise gode råd, bare fordi du føler deg kritisert. Det er ikke ment som kritikk, og hun har da også spurt om råd og mening. Det er ikke på sin plass å være hårsår og agere på trass når det kommer til sine barns ve og vel. Man kan ikke beskytte dem mot alt,og man skal heller ikke være hysterisk. Men det er totalt unødvendig å risikere allergier, hvorfor kan man ikke bare vente noen måneder med annen mat enn MME? Barnet er hvertfall ikke tjent ved det. Det er klart man føler seg stolt og morsfølelsen svulmer hver gang barnetmestrer noe nytt, men det ville være en svært egoistisk årsak hvis det var drivkraften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå