Gå til innhold

vogn på buss og t- bane

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt bestemt meg for vogn enda, det står mellom teutonia spirit 3 og brio sing.

Nå leser jeg at mange syns det er et mareritt å ha med seg 3 hjuls vogner på bussen, ble litt overrasket for jeg trodde motsatt. (men så har jo ikke jeg erfaring enda da)

Hva mener dere om det?

Jeg kommer til å kjøre en del buss og T bane med vogn, bør jeg da styre unna 3 hjul?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137116662-vogn-p%C3%A5-buss-og-t-bane/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja 3-hjulinger er et mareritt. tar selv mye buss. funker ikke bra i det hele tatt. tipper lett når bussen svinger.

du bør ikke ha for stor vogn heller, for det er ikke all verden med plass....

ville nok heller tatt brio sing enn teutonia. men er ikke den litt åpen i sittedelen? eller er det vare jeg som syns det kanskje....

jeg bruker teutonia fun og syns den passer ypperlig her i byen og på buss og sentere.

Jeg har opplevd at en 4-hjuling nesten har veltet i svinger... (simo) På buss holder jeg ALLTID i vogna, uansett! Har en TFK og null problem på buss... den tar forholdsvis liten plass og fin å bruke når man må bane seg vei gjennom folkemengde som ikke gidder å flytte seg!

Brio sing har jo svingbare fremhjul. Har også vurdert denne type vogn, siden jeg hørte noen mente trehjulinger var ustabile. Men når jeg testet 4-hjuls-vogner m svingbare fremhjul, syntes jeg ikke at disse var noe mer stødige. Når du skal løfte vogna opp på en kant er det litt ustabilt både med ett eller med to svingbare fremhjul. Og teutonia s3 går det jo lett an å låse hjulet på slik at det blir mer stabilt...

Annonse

Hei,

Jeg tar buss mange ganger per uke, og bane iblant med min 3hjuling. Min erfaring er at bussjåfører uansett kjører så stygt at man må holde på vogna, har sett både 3hjulinger og 4hjulinger som har holdt på å tippe i kraftige svinger når foreldrene ikke har fulgt med.

På buss er det ofte vendbart forhjul (både for 3- og 3hjulinger) som har vært problemet da vognen lett sklir sideveis om man ikke setter vogna så forhjulet/hjulene blir sperret i en krok (eller låser forhjulet). Når man er obs på dette synes jeg vendbart hjul er en fordel, utrolig enkelt å snu vogna og navigere den inne på bussen når det er flere vogner der samtidig og litt trangt å komme seg ut :) Min 3hjuling er litt ustø når jeg skal inn/ut av bussen siden den i en kort periode balanserer vekten på et hjul foran og ikke to, men lærte meg raskt en teknikk for å få til dette.

Bane har jeg aldri hatt noe problem med - opplever t banen som mye mer stabil enn buss. Pleier å sitte så jeg kan ha en hand på vogna i tilfelle noe skjer, men har aldri opplevd at vogna har vært ustø der.

Uansett, for min del er fordelene med trehjuling mye større enn at jeg ville hatt en firhjuling :)

MAMMA MIA, vogna mi vælva på bussen her om dagen, og jeg har fortsatt støkk i kroppen!!! Det gikk heldigvis bra med bebisen, men når man står framme ved busssjåføren og titter bakover og bare ser vogna seiler av sted bakover og tipper,...uten å få rukket å gjort noe, ...ja, ....jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive den følelsen...!!

Jeg sier bare: uansett om du har 3 eller 4-hjuling og tar kollektiv, så stå/sitt og hold på vognen UANSETT fart bussen kjører i. Ikke gå fram og betal hvis bussjåføren har beg å kjøre!!! vent til han stopper ved neste stopp!!! jeg har en 3-hjuling med høy sittedel, men jeg trokke det har noe å si på en buss. en sving er en sving, og svinger bussen brått, kan den tyngste 4-hjulingen vælve mener nå jeg!!!

Det som ER ulempen med 3-hjuling på buss, er at den er litt vrien å få inn, siden den på en måte må balanseres på forhjulet når en løfter/vipper... hjelper ikke stort å låse hjulet heller.... vanskelig med fortauskanter og andre kanter/groper osv også.. DET er en av grunnene til at jeg nå skal bytte til 4-hjuling:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...