Gå til innhold

Toppen av grusomhet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv om alle mener forskjellig om hva som er pent og ikke - vil man jo helst ikke at navnet på ens elskede sønn skal vekke avsky. Derfor - hva kan jeg ikke kalle ham?

Cedrik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jo flere som heter et navn, jo mer vanlig er det, og desto mindre er sannsynligheten for at folk vil syns navnet er stygt. jo mer uvanlig det er, jo mer motforestillinger har folk. så hvis du er redd for hva andre mener vil et vanlig navn være det tryggeste. navn som ligger eller nylig har vært på navnetoppen er det vel skjelden noen syns er direkte stygt eller rart. derimot kan folk mene at navnet er kjedelig.

de navnene jeg syns er direkte stygge er:

Asle

Vetle

Geir

Guttorm

...men folk blir vant til alt, og uansett hva gutten heter vil navnet bli en del av han veldig fort. velg det du/dere syns er det peneste/fineste/ flotteste navnet du!

Skrevet

Det ser ut til at vi to har samme smak, da du foreslår Cedrik som nei-nei-fy-fy. Tyra85 er absolutt inn på vesentlighter med at majoriteten trolig ikke vil ha problemer med å respektere og like det allerede etablerte, og vil dessverre ganske sikkert synes uvanlige/ukjente navn er underlig/stygt/avskyvekkende.

Imidlertid er det enkelte navn, som er tydelig hjemmesnekret og litt "hotel cæcar"-aktige (kun personlig referanse og såklart individuel smak) samt har en klein bismak av "big brother". Disse typer navn er det styggeste jeg, personlig, vet om. I samme kategori som Cedrik har vi:

Caspian

Carosander

Jasper

Liam

Leon

Noah

Emilian

Roy

André

osv.... Dette er min bedømmelse av harry-navn, og jeg tror at Caspian og Carosander er det nye Ronny og Raymon...

Skrevet

Cedrik er et fint navn :-) Jeg ville synes det var ganske slemt å kalle barnet:

Adolf

Vidkun

Loke

Franco

Skrevet

Må legge til Lucifer...

Skrevet

Det finnes mange mindre pene navn. Di jeg kommer på akkurat nå er

Carosander

Emilian

Hartvik

Joar

Bob

Ronny

Sjarg

Skrevet

Jeg tror at uansett hva man heter så vil de som er glade i barnet like navnet :) Det er jo ofte mennesker som påvirker hvordan vi liker navn, så siden vi har forskjellige erfaringer med ulike navn ha ulik oppfatning av hva som er fint eller stygt.

Vil f.eks. tro at en nazizt i 1940 synes navnet Adolf er veldig fint :) Det er jo nettopp pga dårlig erfaring med en mann at det navnet har havnet i søpla.

Skrevet

Enig i at Cedrik er grusomt.

Andre jeg syns er fæle:

Vetle

Preben

Snorre

Harry

Olaf

Helmer

Walter

Åge

+ navn som Vidkun og Adolf, pga sterke assosiasjoner. Heller ikke så glad i ûber-fantasifulle, lange, eventyraktige navn som ikke funker så bra i det virkelig liv.....

Skrevet

Brage er vel kanskje det desidert styggeste navnet jeg vet om. Blir litt sånn Roger og Ronny og Børre belastet lissom :-)

Skrevet

Skal liksom Carosander bli den nye Ronny? Stakkars Carosander....da skal han jammen være skikkelig rampete som skal klare å gjøre det navnet belasta når han er eneste i verden som heter det. Løp rundt til alle skolene og være litt Ronny liksom.

Eir&lilleBrage: du har sikkert ikke lest svaret mitt til deg i en annen tråd hvor du påstår at Carosander er historieløst og uten kultur. Du må ikke snakke om ting du ikke vet noe om vet du. Da virker du bare dum.

Hilsen mamman til Carosander

Skrevet

Ser flere her har Vetle som et grusomt navn, jeg synes det er utrolig fint! Tenker på forfatteren Vetle Lid larsen. Cedrik synes jeg heller ikke er det verste. Folk bør slutte å være så konforme og kjedelige!!!

Skrevet

Tror vi bare kan slå fast at folk har forskjellig smak, og det er vel bare bra! Kjedelig hvis alle skulle hett det samme. Cedrik er ikke min favoritt, men det er da ikke noe galt med det navnet. Ikke Vetle eller Brage heller, ser at de er nevnt.

Finn et navn som du og pappa'n liker og kall barnet deres for det. Alle dere kjenner kommer til å venne seg til at barnet heter dette navnet og kommer til å synes at navnet er fint ettersom de kan knytte det til et søtt barneansikt.

Skrevet

Voksne mennesker som påstår at et navn vekker avsky hos de (med mindre det er snakk om sterke assosiasjoner til tragiske hendelser, f.eks. vekker sikkert navnet Adolf avsky hos de som opplevde andre verdenskrig) er så barnslige at jeg ikke ville brydd meg et sekund om deres mening. Det er gjerne de samme type menneskene som baksnakker folk på jobben, lager intriger, sladrer osv.

Jeg synes du skal stole på egen dømmekraft. Mener du og barnets far at navnet er pent, så velger dere det navnet.

Skrevet

Folk er så jævlig overfladiske... Tenk å ha fordommer mot andre mennesker på grunn av navnet de bærer. Dere er jo voksne mennesker og burde vite bedre.

Selvfølgelig kan alle navn vekke avsky. Det kommer jo an på folks individuelle erfaringer. Et navn kan være så pent som bare det, men har du møtt ÉN drittsekk som bærer det navnet...ja, da er det navnet ”ødelagt”. Men det gjelder jo DEG. La nå ikke dine egne fordommer mot et NAVN være avgjørende når du møter den neste personen som bærer navnet.

Skrevet

Toppen av grusomhet må vel være at mange av dere her i fullt alvor mobber barns navn! Dersom noen reagerer med avsky overfor barnet ditt på grunn av hva det heter sier vel det mer om dem enn om navnet!!!

Skrevet

Jeg er enig, ikke mobb andres navn. Det er jo så klart helt greit å være ærlig og si om man liker det eller ikke, og det er vel en av grunnene til at vi har denne debatten, men si det på en ordenlig måte! Ikke vær frekk og nedverdigende. Vi er da voksne mennesker. Jeg er nå selv (bare?) 21.. Og jeg er sikker på at mange her er mye eldre enn meg... Og da skulle man tro at man slapp å se slik frekkhet ;-)

Til Mammaen til Carosander:

Jeg tror bare at folk trenger litt tid til å venne seg til det navnet. Og jeg tror faktisk at etterhvert som gutten vokser opp, og flere og flere hører navnet, så vil de synes det er fint, og noen vil sikkert til og med finne på å bruke det selv til sin sønn..! Jeg regner med at din gutt er den eneste i landet med det navnet, og da kan han være stolt over å være den første ;-) Jeg er overbevist om at andre kommer til å bruke dette navnet! For det er ikke stygt, bare veldig spesielt og orginalt. Jeg synes det er tøft! :-)

Men tilbake til den egentlige saken:

Jeg synes ikke Cedrik er så pent nei.. Her er andre navn som hvertfall jeg ikke er så glad i:

Ruben

Ulf

Åge

Roy

Rainer

Stinius

Kalle

Skjalg

Hogne

Hasse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...