Stolt mamma for første gang Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Har en utrolig kresen i matveien gutt på 9 mnd +. Å til tross for at han kanskje liker maten så vil han ikke spise. En kunne kanskje tro det var tenner, men han har vært slik i ukesvis nå. Idag følte jeg at jeg måtte sjekke vekta, og mistanken min stemte, han ligger snart under vektkurven for sin lengde:-S Veier 9200 å er 76 cm lang. Nå er jeg bekymra....jeg kan jo ikke trykke maten i ham heller, det virker jo bare mot sin hensikt. Er det noen andre som har hatt det slik som dette, hvordan løste dere det? Når løsnet det? Han ammes hver morgen, noe mer gidder han ikke lenger. Så han får erstaning til frokost å kvelds...da drikker han ca 120 ml melk. I løpet av en dag spiser han en skive, en fruktmos å en porsjon grøt.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Vi har det også akkurat slik som du beskriver. Poden vår blir 9 mnd i disse dager og er helt umulig i matveien, og har vært det i ett par mnd nå. Her går det nå nesten bare i mme (alt mellom 300-500 pr dag), er heldig om vi får i han en porsjon grøt eller ett fruktbeger. Middag og slikt kan vi bare glemme, har prøvd utallige varianter og latt han prøve å spise selv å slikt, men ingenting nytter. Han er forresten 72 cm og veier 8 kg. Vi går til jevnlige vektkontroller siden han ikke legger noe særlig på seg, og går ned innimellom. Vi har og prøvd å kutte ut fast føde en tid, men når vi prøver igjen så er det akkurat det samme. Er skikkelig fortvilende, men man kan jo som du sier ikke tvangsfore heller. Helsesøsteren sier at så lenge han ikke blir underernært og er i godt humør skal vi bare passe på og sjekke vekten innimellom (vi gjør det ca hver 14 dag på helsestasjonen). Hvis det ikke bedrer seg snart så blir vi nok henvist til barneklinikken for å sjekke om det evt kan være spiserøret som er trangt eller noe... Det beste er nok å høre med de på helsestasjonen din, de har somoftes noen gode råd og vet når man skal ta tak i ting. Unger er jo forskjellige, noen er "matvrak" mens andre er småspist... Håper iallefall det bedrer seg innen kort tid
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Først: Jeg synes ikke det høres så lite ut jeg. Min veide 9200g og var 77 cm lang på 9mndskontrollen. Helsesøster lot meg se kurven, og han var langt unna å være under normalen. Han er lang i forhold til vekta, men vekt i forhold til alder er helt ok. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg så fælt. Noen babyer er lange og slanke. Min spiser det samme som din + en porsjon grøt til. Syns det er ok jeg. *Prøv å tilby mat ofte, gjerne det samme som dere spiser selv. *Bruk gjerne søtt pålegg av og til, som prim eller syltetøy. Det er lov for å få i de mat. *Min er også veldig glad i frukt. Druer, mango, eplemos med kanel i, moden pære. Alle monner drar! *Prøvd middag du har laget selv? Anbefaler kylling fra Kardemommeby! Kok potet, gulrot og kyllingfilet i biter. Mos med potetmoser, og ha i litt kardemomme. Min elsker det iallfall.
Stolt mamma for første gang Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. mars 2008 Tusen takk for svar, hjelper litt å høre at jeg ikke er alene om det. Dette svarte helsesøster meg: Skjønner at du blir bekymret, men jeg hører at du gjør alt det du kan og at du har en fornøyd gutt. Det er veldig viktig å huske på! Vanskelig å gi deg et entydig svar...sånn er det ofte med barn. Ja, det kan være en fase. Fortsett tålmodig å tilby forskjellig mat. Heller ofte og lite. Men ikke mase. Du kan gjerne tilsette litt mer fett i maten, feks rapsolje i grøten og olivenolje i middagen. Prøv å holde fast ved at det mest sannsynelig er en periode med litt dårligere matlyst. Samtidig er det bra synes jeg at du har tatt de prøvene du kan. Det er godt å få ordentlige svar hvis man er engstelig. Fortsett å snakke med helsesøsteren din. Hun har sikkert tips å komme med underveis. Utfordringen er at helsesøster på helsestasjonen er helt ubrukelig, har ingen råd å komme med. Men men..da hjelper det jo veldig å ha dere her inne, samt "ekspertsvar!. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå