Gå til innhold

Fullammer, men lurer på om jeg skal gi tillegg på kveldstid (5 uker) Tips noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som her erfaring rundt dette?

Babyen min er så urolig om kvelden før vi legger oss. Ammer henne mye på kveldstid og før vi tar kvelden. Problemet er at vi har kun sovet en times tid før hun er våken og sulten igjen. Og slik kan vi holde på hver 1,5 time...

Jeg vurderer derfor å gi henne litt tillegg på kveldstid. Er jo helt fersk på dette, så jeg sitter med endel spørsmål. Håper noen med erfaring kan svare... :)

- Skal jeg amme eller gi flaske først?

- Hvor mye skal jeg gi henne av tillegget?

- Hvilket merke bør vi bruke?

- Hvor lenge før vi legger oss skal jeg gi henne tillegget?

- Er MME mer mettenes enn morsmelk?

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Veldig vanlig at barn er slik om kvelden, men hva legger du i å "amme henne mye"?

Skrevet

Med det mener jeg at hun ligger mye til brystet på kveldstid og hun spiser ofte og godt.

Skrevet

Helt vanlig dette her. Jeg ville ikke begynt med tillegg så lenge du har nok melk:)

Skrevet

Amme først for å holde produksjonen oppe og så spe på med MME.

Begynn med litt (30-50ml) første gang for å se at hun tåler det. På dagtid. Noen får litt magevondt, ikke farlig og det går over. Så begyn forsiktig og så kan du øke til så mye hun vil ha på kvelden. Vi brukte NAN 1. Finnes også som ferdig blandet. Kanskje greit for deg å prøve ferdigdrikken først? Istedet for å blande pulver for bare 50 ml?

Du kan jo gi henne MME når dere går og legger dere bare for å se hvor lenge det holder henne mett.

MME metter mer enn morsmelk.

Babyen min er 7 mnd nå og jeg ammer mye enda, men begynte å gi henne MME allerede da hun var 5 uker. Fikk støtte av helsesøster også:)

Skrevet

Mange kan si til deg at de ikke ville gitt MME, men det må du selv føle på hva som er riktig både for DEG og BARNET. Det er viktig at mor får nok søvn også! Og da er litt MME på kvelden for å mette mer, uskyldig spør du meg.

Skrevet

Høyrest kjent ut. Forstå godt hvis du blir lei. Men, er du sikker på at ho primært er svolten? Grunnen til at eg spør er fordi det er vanlig at nye babyer har sine mest våkne perioder på kveld og tidlig natt, alle mine har vore sånn. Held ho på sånn heile natta?

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Oki, for økt amming gir jo mer melk, men ammer du hele tida så er jo ikke det noe tips. Ser at du har fått gode råd her under, så har ikke mer å tilføye.

Skrevet

Hei..jeg strevde som deg på kvelden,og begynte å gi tillegg på kvelden da jeg så han ikke var mett etter pupp. Første gang med MME i magen sov han fra 23-8!, og det ha han fortsatt med. De gangene jeg ikke har gitt MME har han våknet 2 ganger før 8 for mat. Dette har ikke gått utover produksjonen min, for jeg ammer han hver andre, halvannen time på dagtid.

Gi MME!, der er ikke djevelens drikk:)- Jeg synes det er verre å legge en baby sulten, som tydeligvis trenger mye mat. Jeg må si det mest geniale jeg har gjort er å gi MME til babyen min i tllegg til morsmelk. Da kan jeg komme meg mer ut også.

Skrevet

hei, gutten min er også 5 uker :) jeg fullammer, men på kvelden får han 125 ml NAN 1 på flaska :) Dette fordi han spiser masse og ofte, og jeg trenger litt søvn =) Da sover han fra 23 til kanskje 5-6 på morgenen :) og jeg har fått ladet opp en skikkelig melkedose i begge bryst =)

De blir jo lengre mette på NAN vettu, og hvis du er redd for magevondt, kan jo ha litt maltekstrakt oppi, det har vi, og da får han verken vond eller hard mage =)

Skrevet

Mulig jeg er teit nå, men hva er maltekstrakt??

Skrevet

Og når på kvelden gir du dette, Butterfly, når han sover fra ca. kl. 23?

Skrevet

Bare husk å amme like mye som før, før du gir MME.

Mange tror de kan erstatte kveldspuppen med MME, men da vil melkeproduksjonen gå kraftig ned!

Skrevet

han får kveldspuppen ca kl. 21 - så gir jeg MME ca kl. 22.00 :) må opp og pumpe på natta da;p hehe!! men er jo bra med litt MM i frysen :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ty til mme så lenge en kan amme..

De fleste nyfødte babyer våkner om natten for å få pupp og trygghet, det pleier å jevne seg ut når de er over 12 uker.

Kos deg og gi henne pupp når hun vil ha, det ville nå jeg ha gjort iallefall:-)!

Skrevet

På kvelden bør du amme først til han slutter å suge, så får du mannen din til å gi tillegg samtidig som du pumper resten. se hvor mye du har igjen til pumping ift det babyen drikker. da blir han mett og du øker melkeproduksjon samtidig

Skrevet

Jeg ville ikke gitt MME. Vi kjøpte en eske til å stående da hun ble født, til krisetilfeller, men det har heldigvis ikke vært nødvendig.

Det er forsåvidt helt vanlig at babyer henger i puppene om kvelden. Spesilet de helt små. Det er bare til å holde ut. Hvis barnet ikke får nok mat vil det hurtig vise seg på vekstkutven, og kun i sjeldne tilfeller er det ikke nok til de helt ynste babyene. Det er derimot helt vanlig at litt større barn i tre-fire måneders alderen trenger litt i tilegg til morsmelken. Jeg forstår godt at du er frustrert, spesielt om natten. Men jeg synes det er litt tidlig å begynne med MME i tilegg. Jeg vet godt hvordan det er. Man kan ofte høre meg utbryte " hun kan da ikke være sulten NÅ? jeg har jo NETTOPP gitt henne mat!!" Lille frøken her er veldig stor for alderen, og krever MYE mat, hele tiden, og som du sier spesielt om kvelden :-D

ps, innlegget her er skrevet med lille frøken godt suget fast i puppen. Man lærer seg jo etterhvert å beholde "førligheten" selv med en 7 kilos parasitt festet til siden hele kvelden. (hun er kun 2½ mnd)

Skrevet

Henger meg på her og sier hold ut!! Det roer seg ved 3 mnd, og du vil være glad for at du slipper flaskestyret så lenge som mulig.

Kjøp deg en slynge eller et sjal, så kan du amme mens du gjør ting i huset. Så føler du deg litt mindre grodd fast i sofaen pga kveldsamminga :)

Gjest NydeIig
Skrevet

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=217

eller ammehjelpen.no og gå til K for kveldsamming. det er helt vanlig og det går over. jeg ammet tørr hver bidige kveld, men jenta vokste og vokste, og det gjør hun nå også, men ammer ikke sånn på kvelden.

har gidd flaske til første barn, og det er et herk som ikke er å anbefale, så ville ikke risikert å trøble med produksjonen. babyen skal ordne det selv, og da blir ting ødelagt med mme.

Skrevet

hei! har en nyttig liten artikkel her... den kan jo være grei å lese. :)

ønsker deg lykke til videre med den lille. :)

Skrevet

Hallo!

Jeg tror det lureste er å gjøre det som fungerer for deg, jeg. Selv hadde jeg en utrolig kjip start med amming, og måtte gi meg etter et par uker. Da var både veslegutt og jeg helt utslitte av amming i halvannentimes-økter, med påfølgende luft i magen (baby) og såre/hudløse brystvorter (mor). Veslegutt ble selvsagt ikke mett, for jeg hadde bare halvparten av det han trengte; En eldre, klok barnepleier på sykehuset tipset meg om å ha MME i skapet, og da jeg først pumpet meg og ga ham det jeg hadde selv på flaske, og deretter fulgte med på hvor mye han tok av flasken med MME, skjønte jeg at jeg måtte lage mitt eget opplegg. Jeg mistet jo melken etter ytterligere noen dager, og dermed måtte han helt over på MME. Bruker for øvrig Hipp økologisk MME siden han fikk grønn avføring av NAN. Så mitt råd blir som følger: Gjør det du synes fungerer best! Det er du som skal leve med opplegget, og det er utrolig mange av oss som ble flasket opp med MME og som har blitt flotte voksne likevel! ;o))

Skrevet

Det er nok sikkert nok av dem som vil skrike høyt når jeg sier dette, men...

Jeg begynte tidligere enn som så med...grøt. Begge mine har fått det og ingen har lidd. Jeg kommer nok til å gjøre det med nestemann også, dersom behovet viser seg nødvendig.

Min erfaring har vært at om kvelden er morsmelken mer "utvannet" og ikke så næringsrik, barna har vist tegn på å være sulten mer enn tidligere på dagen.

Risgrøt er den mildeste og du kan være sikrest på at babyen din ikke får vondt i magen. Hvis du vil prøve dette kan du begynne med 1-3 teskjeer. Jeg opplevde at barna fikk en god nattesøvn og jeg ammet bare hver 3-4 time gjennom natten.

Skrevet

Sånn har de fleste som ammer hatt det i den alderen, men trøsten er at det som regel blir bedre etterhvert. Min er nå snart 6 mnd og får pupp i 18 tiden, og så igjen på morgenkvisten. Pumper meg før jeg legger meg for å opprettholde produksjonen. Fullammer, men har prøvd med et par ts grøt et par dager nå. Faller ikke helt i smak, men kan jo ikke leve på mm og tran til hun blir stor:)

Skrevet

Til anonym som begynte med grøt tidligere enn 5 uker - du er jo uintelligent som tror at melka er mer utvannet på kvelden! Den er jo tykkere da!!! Og babyene var mer sultne på kvelden enn på dagen..? Næææh, sier du det?? Det er vel ingen unnskyldning til å begynne med grøt så tidlig? Hyppig amming på kveldstid er naturlig!

Dårligste rådet på lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...