Gå til innhold

Sluttet å amme OG gi MME ved 9 mnd alderen... VELDIG feil..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei flott jente på 11 måneder. Hun er frisk og glad, men er tynn og legger sakte på seg. Det rare er at hun elsker mat og spiser masse (vanlig mat)!

Jeg sluttet å amme for ca 2 måneder siden, og den siste måneden før det ammet jeg bare en gang om dagen. Da jeg gradvis kuttet ned på ammingen, erstattet jeg det ikke med MME, men ga henne bare mer og mer vanlig mat. Dette gjorde jeg fordi hun ville ha alt mulig og koste seg med grøt, brød, frukt, middag, og egentlig alt hun fikk tilbudt.

Jeg har skjønt at det anbefales å amme til barnet er 1 år, men jeg hadde ikke mer melk da hun var ca 9 måneder. Nå har jeg plutselig fått dårlig samvittighet fordi jeg ikke har gitt henne MME etter at jeg sluttet å amme... Tror dere det er derfor hun ikke legger så mye på seg?

I dag var jeg på helsestasjonen og da fikk jeg på toppen av det hele høre at hun var sen i utviklingen. Hun krabber ikke, bare aler seg rundt i huset og står på alle fire og gynger.. Nå har jeg en stor klump av dårlig samvittighet i magen, og tenker at det er min skyld at hun ikke vokser nok eller utvikler seg ordentlig, fordi jeg sluttet å amme for tidlig eller ikke ga henne MME...

Er det noen andre som har lignende erfaringer eller kan gi meg råd eller bekrefte det jeg er redd for..? Takknemlig for alle slags svar!

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke begynne å gi mme når de er så gamle uansett...

De som vanligvis gir mme går over til å gi grøt ved ca 4 mnds alder, så det har ikke noe med din ammin/ikke amming å gjøre..

Kanskje du bare har et lite barn :)

Hos meg sluttet jeg å amme da hun var 6 mnd gammel, begynte da med fast føde, med litt amming innimellom i ca en mnd.. etter det har hun bare fått fast føde :)

Skrevet

hvem har sagt at man ikke kan begynne å gi mme når det er så gamle???

Helsesøster så til meg at jeg kunne bare bruke litt mme til de få måltidene hun ellers fikk mm, når jeg gikk tom. da var vesla 8 måndter. Hun får jo grøt og middag ved siden av, men uten mme trur jeg det kunne blitt litt lite ja.

Og tilbake til HI, nei jeg trur ikke babyn din er blitt seinere i utviklingen enn den såkalte malen fordi hun sluttet litt tidligere med mm en hva som er annbefalt. Barn er bare fryktelig forskjellig og utvilker seg i forskjellige tempoer.

Skrevet

Er helsesøster som har sagt til meg at det ikke er nødvendig å begynne å gi mme når de er så gamle, at de heller kan få fast føde..

Det er WHO som har anbefalt det......

Skrevet

Nå veit jeg ikke helt alt om WHO sine annbefalinger om mme etter mm, for jeg har bare hørt hva som er annbefalt å amme.

Men det jeg syns er rart er at i den boka vi fikk fra helsesøster om barnemat, så står det jo et forslag til mat på ca 8mnd

Morgen: mm/mme

Frokost: mm/mme og brød

Lunsj: mm/mme og grøt evt. fruktpurre

Middag: middag med kjøtt, fisk....osv

Kveldsmat: mm/mme grøt og tran

Nå følger jeg vel ikke akkurat det ekempele slavisk, for her får hun mme to- tre ganger om dagen. Men hvordan klarer du å gi nok hvis du ikke bruker mme ved siden av?

Og hvorfor selger de også mme fra 4mnd hvis man ikke skal ha det?

Skrevet

Du spør om hvordan jeg klarer å gi nok..?

Nettopp det lurer jeg jo på nå. Men har ikke lurt på det før, fordi hun spiser jo masse- hun spiser faktisk mer enn storebror på 3!

Feks i løpet av en dag:

ca kl 7: en halv skål grøt, en pære og en brødskive med leverpostei, et glass vann med d-vitamindråpe

ca kl 10: en brødskive med leverpostei, eller gul og brunost. (dynker brødet i god olivenolje også for å gi henne mer kalorier), et glass cultura (surmelk)med litt sviskesaft i (hun har litt hard mage).

ca kl 12: en banan (mellommåltid)

ca kl 2: et helt middagsglass og litt pære eller annen frukt

ca kl 4: en halv brødskive eller en bolle (mellommåltid)

ca kl 6: vanlig middag (feks fisk og potet, eller pasta og gulrot, saus, oliven:), et glass cultura melk eller sviskesaft.

Er ikke dette ganske mye mat da..?

Skrevet

(det er altså jeg som skrev det første innlegget, spørsmålet, og jenta mi er 11 måneder)

Skrevet

høres jo ut som hun får nok da:) ihvertfall et veldig variert og bra kosthold syns nå jeg da Men nå er jeg ikke jeg no super ekspert siden jeg har bare ei på 8,5 måndter og har egentlig ikke så mye peilig på hva en 11 mnd skal ha ennå.

hmmmm.. nå fikk dere meg virkelig til å tenke på den mme, lurer litt på om jeg skal få kutta ennå litt mere på det. Men litt vil hun nok få for det.

Men når du slutta med mm og gikk bare over til fastføde. åssen så matplanen ut da, når hun var 9måndter mener jeg.

Skrevet

Det at du slutte tå gi henne morsmelk er IKKE årsaken til at hun evt er litt sen!

NOen barn er litt senere enn andre og må få litt hjelp bare. Har ei lita jente selv som er litt sen. Nå skal vi til fysio for å lære noen øvelser.

Synes kostholdet til jenta di ser variert og fint ut. Du kan jo høre med helsesøster hva hun synes om MME. Eller kanskje ta en hel grøtporsjon i stedet for en halv?

Hvis helsesøster mener hun legger for sakte på seg, bør ho jo kunne gi deg noen tips om hva du kan finne på for å få mer energi i maten!

Skrevet

hos oss gikk det veldig gradvis. Da hun va ca 7 måneder var vi på ferie utenlands og bodde på hotell med masse god mat (sånn buffetmat), (og både jeg og mannen mine er glad i mat og spiste masse forskjellig..) Da ble hun veldig nysgjerrig på alt vi spiste og ville ha, så jeg lot henne prøve alt. Hun spiste til og med curry og sterk mat.

På den tiden ammet jeg på morgenkvisten og kanskje en gang i løpet av dagen, og så på kvelden.

Da så dagen omtrent sånn ut: tidlig Morgen: pupp, ca kl 9: masse grøt og litt frukt, ca 12: pupp, ca kl 2: middagsglass og litt brødskive e.l., ca kl 5-6: grøt og fruktmos. Kl 7.30: pupp. Og ellers lot jeg henne smake alt hun virket interessert i.

Men som sagt gikk det gradvis over til grøt og brødskiver og frukt, og det ble bare pupp på morgenkvisten. og da forsvant plutselig melka.

(Det rare var at hun har vært av den typen som ikke har sovet godt på natta, men det øyeblikket jeg sluttet å amme begynte hun å sove om natta. Nå sover hun etter klokka (fra kl 7 til 7 hver dag!) Det var sikkert tilfeldig men...likevel befriende for meg å både få sove og kutte ned på ammingen som tappet meg veldig.

Hun elsker måltidssituasjonen og jeg prøver å sitte sammen med henne, evt at vi legger måltider til hennes rytme for å gjøre det så naturlig som mulig.

Skrevet

dette var interessant! - dytter!

Skrevet

HEi!

Tror heller ikke utviklingen i dette tilfellet henger sammen med mm.

Min er også 11 mnd og spiser omtrent samme matmengde, kanskje litt mindre enn din. Etter fylte 9 mndr har han nesten ikke diet.

Først de siste ukene har jeg gitt en flaske mme daglig, tenker gjøre det til vi begynner med mø-melk,dette fordi jeg vil forsikre meg om at han får de næringstoffene han trenger( mulig det er unødvendig).

Og det kan godt hende at jenta di reiser seg rett opp uten å krabbe først!

Det gjorde min gutt for tre uker siden.

Lykke til altså!

Skrevet

Synes også det var lite konstruktivt av HS å ikke gi deg råd om hva du skulle gjøre! Høres ut som hun spiser mye bra mat, men de er jo aktive disse krabatene, og morsmelk er visst veldig rik på fett, så kanskje du kunne prøve med enda mer av det i kosten hennes? F.eks plantemargarin (uten salt) på brødskiva, margarin eller matolje i grøten, og most avokado.

Skrevet

Jeg må bare kommentere anonym kl. 13:04

"De som vanligvis gir mme går over til å gi grøt ved ca 4 mnds alder, så det har ikke noe med din ammin/ikke amming å gjøre.."

Det at barna begynner med fast føde ved 4 mnd betyr IKKE at vi slutter å gi dem mme! Vi gir mme like ofte som ammende mødre gir bryst, også etter at fast føde er introdusert.

Dumt å uttale seg om noe man ikke har peiling på!

Skrevet

Når ungene mine var små kunne de drikke MØ-melk fra 8 måneder... Nå er det vel 1 år? Ser at de anbefaler mme til de er et år hvis man ikke gir mm.... Det kan være at barnet har fått for lite pga det er mye kalorier i melk. Jeg ga mme til de kunne få kumelk... En skal vel ikke slutte med melk??

MEN enig med de andre her.. Hvis det er så at barnet ditt har fått "lite" mat så har ikke det noe med utvikling å gjøre... Det kan være tilfeldig.

MEN har du nok FETT i kosten?? Fett er viktig for utviklingen av hjernen.. får barnet tran feks? Eller dvitamin dråper? Det er mye fett i melka... og den er viktig for spebarn.

Kan du ikke gi H-melk nå da?

Skrevet

jeg vil bare si at min gutt som nå er 4 år var en av de STØRSTE babyene, da jeg ammet han, han var altså laaaangt over snittet i både vekt og lengde, men da jeg slutta å amme så normaliserte det seg, og han passer til resten av familien:) dvs jeg og pappan er høye og slanke begge to. så nå er han en tynn men ganske høy gutt på 4 år. trodde det var ganske vanlig jeg at frem til de beveger seg osv og til de slutter med pupp så kan de være ganske store og så blir de slanekere etter dette... babyer skal jo være litt lubbene liksom(ja skal og skal men sånn kommenterer alle når de ser mine "feite" barn) og når de blir rundt året er de liksom ikke det så "normalt" eller hva jeg skal si.

dessuten er hun (han?) ikke veldig sein i uviklingen. pluttselig så reiser hun seg og går:) det kan skje masse på veldig kort tid når det først skjer. lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...