Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke anbefalt, for hardt til ryggen til de små.. Billig barnevakt! Kjøp heller ei matte m babygym med, eventuelt ei grind i rundt!

Fysioteraputer fraråder hoppehuske/gåstol o.l.

Skrevet

signerer anonym ovenfor her! Anbefales ikke av kirpraktoerer heller!

Skrevet

Jeg ville vel heller ikke brukt det til mine barn. De skal ikke motiveres til å gå før de selv er klar for det, siden de da kan hoppe over viktige trinn i utviklingen. Det er heller ikke så bra for ryggen som beskrevet over.

Skrevet

Vi har en, men har ikke tatt den i bruk enda. Lillegutt er 7mnd men syns det er litt for tidlig. Har også hoppetusse. Vet at det frarådes å bruke disse tingene pga ryggen, men alt med måte. Hoppetussa brukes i noen minutter av og til og da syns jeg det er greit. Brukes jo ikke hver dag.

Skrevet

I følge fysioterapeutene finnes det ikke gode gåstoler, bare dårlige. ;o)

Skrevet

vi kjøpte til snuppen når han var 6 mnd (er 7 mnd nå) og han stor trives. kjøpte en på babyshop til 699 kr med masse leker musikk og lys på. han sitter veldig godt i den for setet er tykt og godt fora. foreløbig freser han bare rundt bakover og blir skikkelig forbanna når han kjører seg fast men han lærer vel og frese framover snart også:):):) er en super avlastning og "barnevakt"

Skrevet

hvis man skal høre på alt dette som ekspertene sier ikke er anbefalt o.l så bør vel da barna bare ligge på ryggen til til dem er over 1 år da. alt med måte. kan nesten garantere at over halvparten av dere her inne brukte gåstol og mye av det andre som ikke er anbefalt og det blei da folk ut av dere også. var da ikke mindre "farlig" før. hysteriet lenge leve

Skrevet

Ja da fikk jeg høre litt av hvert, jeg har også tenkt alt med måte men greit å høre litt rundt også. En jeg kjenner mener babyen hennes begynte å gå sent pga at han satt mye i den og det er jo ikke ønskelig. Vi har lekegrid, matte både med og uten leker så det er ikke mangel på aktivitetstilbud her i grunn;) Men det er helt tydelig at hun ville hatt stor glede av å komme seg litt opp ser jeg, 8 mnd og utrolig aktiv og nysjerrig!

Skrevet

det at dem går sent gga gå stol stemmer i alle fall ikke. gutten til bestevenninna min brukte gåstol fra han var 5 mnd og han gikk når han var nesten 11 mnd... og det er ikke sent. mens gutta til svigerinna mi brukte ikke gå stol og ingen av dem gikk før dem var 17 og 18 mnd...

Skrevet

Anonym 10.35: Det er jo nettopp når de ligger på gulvet at de ikke blir liggende på gulvet. ;-) Det er jo her de lærer å utvikle seg, ikke når de sitter i en vippestol eller i en gåstol.

Jeg tror ingen "tar sin død" av noen minutter gåstol, men hvorfor skal man absolutt bruke det når alle fraråder det?

Joda, ungene synes sikkert det er gøy, men det betyr ikke at det er bra, og det de ikke vet har de ikke vondt av. ;-)

Skrevet

Det er vel sikkert individuelle variasjoner der også, for meg har det for å være helt ærlig ingenting å si om hun går når hun er 11 mnd eller 15 mnd:)

Skrevet

Alt med måte er vel poenget her... En lege svarte på et innlegg at det var helt greit med gåstol bare man begynte forsiktig og ikke lot barnet være der lenge til å begynne med. Det er faktiskslik at ryggen blir sterkere etter hvert.

Jeg har hatt to barn før som nå er 19 og 22 år som begge har brukt gåstol. Datteren gikk når hun var 10 måneder - glemte å krabbe. Guttungen krabbet til han var 13 måneder, så gikk han...

Lillegutt er 4 måneder nå og jeg har tenkt å kjøpe både hoppetusse og gåstol!! kjekt å ha på campen ;o)

Skrevet

Både sønnen og datteren min har hatt hoppetusse og gåstol - de har begge vært forholdsvis tidlig ute med gåing (og også annen motorikk)

Gåstolen har vært til glede både for barna mine og meg, da de begge likte godt å få "opp å gå" mye. De reiste seg jo opp etter møblene allikevel så da kunne de jo like godt få gå litt rundt i huset der hvor de ikke kom til. Så fikk jeg holdt på med litt husarbeid samtidig som de koste seg med gåingen.

De har aldri vært der lenger enn 20 min av gangen - i gåstolen så det ut som de koste seg i det uendelige, men i hoppetussa var det ofte nok etter 5-10 min.

Det mange ikke vet er at husking, gynging og snurring rundt sin egen akse, er sunt for den vestibulære sansens utvikling (balansesansen).

Sønnen min begynte å gå da han var 13 mnd og datteren min 14 dager før 1årsdagen (enda hun var født prematur)

Om det er pga gåstolen alene tror jeg ikke, men en kombinasjon av mye leking på gulvet med motorisk stimulerende apparater og annet som kryping osv....

Skrevet

Vi har arvet en gåstol og gullet på 7 mnd har prövd den flere ganger.

Han er lei av å ligge i vippestolen, på gulvet, under babygymmen, kan sutre lenge og når vi setter han i gåstolen i 5 min en gang iblant da lyyyyser han opp og koser seg sånn! Pratet med HS om dette men hun nevnte ikke noe om at det ikke skal brukes..

Alt med måte sier jeg, trenger ikke å bety at de kommer til å begynne å gå senere fordi de bruker gåstol innimellom..

Kjenner flere som brukte de til sine små og de var heller tidligere ute med motorikken enn senere...

Skrevet

Uansett, så er d best å ligge på gulvet.. Man blir sterkere ved og krabbe lenge før man begynner og gå.. Er jo ikke noe å juble for at de går så tidlig!? Blir da fort nok mobile, og nok og heng fingra ti uansett.. :)

Skrevet

Folk må gjøre som de vil, og greit at måtelig bruk ikke skader, men personlig synes jeg ikke det så vanskelig å følge rådet fra fysioterapeutene og bare la være. Hvis den uansett bare kan brukes i 5 minutter en gang i blant, hva er vitsen da? Blir man ikke fristet til å la ungene sitte der lenger, når de har det så gøy og man selv får gjort litt?

Skrevet

Min gutt koste seg veldig i gåstol, han likte aldri å ligge på gulvet, syntes det var veldig kjedelig! Han satt veldig tidlig, gikk veldig tidlig og han har heller aldri hatt noe som helst problemer med motorikken, faktisk har han alltid ligget foran det som er normalt for sin alder.

Skrevet

Jeg tror også på måtehold. Eller kall det sunn fornuft. Fysioterapeuter jeg har snakket med sier at gåstol i små mengder er ok, men at hoppe/huske ikke er bra pga hoftebelastning.

Skrevet

Ja, lenge leve "hysteriske" mødre! Synes det er for lite hysteri eg, det er jo snakk om små barn som ikke kan ta vare på seg selv man har med å gjøre...

Eg tror ikke at noen tar skade av 5 min i en hoppestol, men hvorfor bruke penger på noe som kan brukes så lite og som kan vere skadelig? For å¨få gjort husarbeid? Det finnes mange andre måter å løse det problemet på som ikke er skadelig for barnet.....fordi barnet liker det? Vel, de vet ikke hva som er bra eller ikke, og alle barn kan aktiviseres på gulvet og kose seg der også, og til og med ha godt av det!

Nei, all ære til mødre som ikke trenger gåstolbarnevakt for å klare seg i hverdagen, og har energi og lyst nok til å aktivisere barnet sitt på en sunn måte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...