Gå til innhold

Idag har vi bestilt tur til Kreta =) Men må si jeg reagerte,ang sikring av barn i bil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun vi bestilte av sa vi var de første som noen gang hadde spurt etter dette!!

Er det mulig???

Hvorfor er folk så opptatt av fremovervendt vs bakovervendt bilsete her i Norge,mens med en gang mallorcablusen kommer frem,driter folk i sikkerheten?!

De fleste holder bare barna/babyene sine på fanget!

Hva gjør dere?

Vi kommer enten til å kjøpe et billig sete å ha med oss,og evnt feste det i bussen til og fra hotellet,eller bestille taxi som vi fester setet i.

Eller leie bil på forhånd med bilsete..Noe som det egentlig ikke er noe vits i,da vi ikke kommer til å kjøre masse rundt.

Skrevet

Har du med deg bilsete i bussen i Norge?

Skrevet

må inrømme at vi hadde en biltur i sommer uten sete. var jo ikke å oppdrive der vi var.

følte meg skikkelig dårlig. spente oss fast i selen og holdt på hodet hans....

neste gang tar jeg med et ok sete...........

Skrevet

Har aldri tatt buss med babyen min.Unngår det!!!

Har jo bil med bilsete,og det er en smule tryggere liksom...

Skrevet

1. Du kan glemme at det er seler i bussene

2. Du kan glemme at det er seler i de fleste av taxiene + drosjesjåførene kommer til å fly i spinn om du bruker tid på dette.

3. Eneste mulighet er å leie bil som du får på flyplassen, og da bruke eget sete.

4. Et sete du drar med deg på flyet kan få skader underveis (lik de det kan få i en kollisjon), noe som gjør setet høyst usikkert

5. Hvis du leier sete med bilen, så aner du ikke hva setet har vært utsatt for eller hvor gammelt det er.

6. Lykke til!

Skrevet

Hmmm..Hvis vi leier bil på flyplassen,må vi jo ha med oss sete vel?

Er ikke gode nok løsninger på dette må jeg si!

Etterlyser ingen andre også bedre løsninger?

Skrevet

Nei, de leier oftest ut seter med bilene. Unntatt i klassen 15-36 kg, da antar de at pute er godt nok, så de har ikke slike booster seats som vi er vante med.

Nei, det er ikke gode nok løsninger, og jo vi har også etterlyst dem, men de er bare ikke å oppdrive. Enten må man velge å ta sjansen, eller så må man feriere i et land som tar bilsikkerhet for barn mer på alvor. USA f. eks. Der var vi i fjor med barn, og det var ikke noe problem å få tak i seter til ungene. Eneste er at de nekter å hjelpe deg med installeringen fordi de er redde for søksmål. De kan stå ved siden av å antyde hva du skal gjøre for å feste det, men de hjelper deg ikke fysisk.

Skrevet

Har du vært på sydentur før med barn??

For det første er det kanskje 50 % av bilene som i det hele tatt har bilbelter, og de som har belte har for kort belte til å feste bilsete i.

Bussene har ikke belte i det hele tatt som oftest. Ingen av drosjene kjører rundt med barnesete som man får låne heller (slik som i Norge).

Skal man leie bil får man som oftest ikke leid sete til de minste barna og setene er ikke etter slik standard som vi er vandt til her.

Vi prøvde å leie når vi var på teneriffe, men alle vi så var gamle og to av setene hadde ødelagt isopor.

Enten må man bare ta sjansen, eller så får man dra et sted hvor det er gangavstand alle veier slik at man slipper å sette seg inn i en bil eller buss.

Skrevet

Vært i syden mange ganger,men aldri med barn..

Det står nå på sidene til de forskjellige turoperatørene at det går an å forhåndsleie bil med bilsete til barn.

Vi skal faktisk være et sted hvor vi ikke trenger bil,men jeg tenker spesielt på turen til og fra flyplassen.

Skrevet

Vi har vært på Kreta et par ganger, men har ikke hatt med sete. På bussen har han sittet med bussens egen sele (ja, det har bare vært nyere busser vi har fått) Eller i taxi med taxiens sele (han var 3 år da) Og når vi har leid bil, har vi også leid sete, de hadde ihvertfall 9-18 kg seter der.

Skrevet

Vi har så langt leid bli med bakovervent barnesete alle gangene vi har reist til utlandet etter vi fikk barn. Kommer til å leie bil med to barneseter nå neste gang i september.

Skrevet

Kan du ikke leie bil med bilsete der nede da?? Enda ikke vært på et vanlig turiststed enda hvor det ikke er bilseter til leie og oppdrive..

men må si at jeg tar buss rett som det er siden jeg ikke har lappen... Og de fleste gangene vi har vært i syden og vi har tatt drosje så har mini sittet på fanget mitt ja.. Har vi leid bil så leier vi med bilsete..

Skrevet

Vi var i syden for ett par månder siden. Da var tullene 2 måneder og 19 måneder. Bussen hadde jeg på babybjørn til minsten mens elste satt med belte. Da vi leide bil leide vi også seter. Så det var helt lik trygghet som hjemme.

Skrevet

Leier alltid bil med sete. Når vi har hatt baby med har vi tatt med babysete selv, men når de er litt større har vi leid setet der. Aldri vært noe problem.

Skrevet

Bruker ikke bilsete på bussen. Ta buss til og fra hotellet da, og gå de andre stede dere skal. Ser ikke helt problemet hvis dere gjør det sånn. Er vel virkelig ikke vanlig å bruke bilsete på buss??

Skrevet

Jeg ringte idag og fikk leid bilsete med leiebilen. Oppga kilo og alder på barnet så får vi håpe det er et sikkert sete som dukker opp:-)

Skrevet

har enda til gode å se noen ha bilsete på en buss i norge..

Så da kan du iallefall glemme at det er praksis i syden..

Som ei over her sa, du må sjekke inn setet ditt samme bagasjen ( og di fereste babyseter tåler den behandlingen laste personell gir..)

Jeg ringte flyselskapet og spurte om vi kunne ta det med inn som håndbagasje , og med mindre dere ikke har et utrolig lite sete , vill ikke det få plass i den luka over deg , der håndbagasjen skal ligge..

Så det er ikke ett alternativ..

Vi var i poerto rico da snuppa var 4 mnd , i Egypt da hun var 9mnd og hadde med oss begge til mogan januar da var di 3 mnd og 16 mnd.

Hadde di i ver vår babybjørn på bussen . ellers tokk vi bena fatt..

Er nok det dere må gjøre også..

Ville mye heller hatt barna mine på fanget i en taxi der nede, enn å sette i fast i et bilsete som jeg ikke har peil på forfatningen til...

Skrevet

skulle selvf stå " de fleste baby seter tåler IKKE den behandling flypersonalet gir " ... går litt fort i svingen her ;)

Skrevet

Jeg er faktisk nødt til å ta buss med ungene jeg....de sitter i vogna si da ( søskenvogn), jeg kjører nemelig ikke bil og har ikke butikk i nærheten. Så da er det umulig å dra med seg to barneseter og vogn...

Hva med flyet da? Kjøper du bilett på eget sete og fester bilstolen i flyer også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...