Gå til innhold

kan alle barn på 4 år , skrive navnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler at alle barn kan skrvet navnet sitt, er det slik?, prøver å få han til å lære bokstaver, men han er ikke interesert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er normalen at 4-åringer skriver navnet sitt. Ingen av de 4-åringene jeg kjenner kan det, og ikke min heller.

Han kan en del bokstaver, men greier ikke skrive dem. Jeg har heller aldri pushet han noe for å lære bokstaver, det er det noe han selv har tatt initiativ til.

Skrevet

Min er bare tre da. Men selv om han kan alle bokstavene er det bare noen få han kan skrive. Og det er jo forskjell på navn også. Per er litt lettere å skrive enn Sigurd, f.eks.

Skrevet

Nei, burde de kunne det?

Gutten min er 4 1/2 år og kan ikke skrive navnet sitt, men han kjenner forbokstaven til seg sjøl og søstera. Han er ikke motivert verken for å skrive eller lese ennå.

Skrevet

Hva er dette???? En å hjelp jeg strekker ikke til igjen??? Fryktelig mye av det inne på her til tider!!!!!!!!!!! Min 4 åring kjenner igjen forbokstaven sin fant jeg ut. Det sto et helt annet ord som begynte på hans forbokstav og han lurte på hvorfor navnet hans sto i storesøster sin bok.Han teller kun til tre, han snakker overhode ikke rent, han interesserer seg mer for å leke med traktorene og gravemaskinene sine enn å sitte å øve på bokstaver eller tegne generelt sett. Han elsker å være ute og "jobbe" og er vanvittig god motorisk, men fra mitt ståsted er han en helt normal, sunn 4 åring. Nå må det sies at jeg har masse erfaring med 4 åringer siden jeg jobber i barnehage og har 16 av samme sort:-) på avdelingen min. Og hadde noen av dem skrevet navnet sitt hadde jeg gått i bakken!!

Ikke pes på det, fint hvis han kan det før han begynner på skolen, men det er ikke noe han MÅ kunne nå! Senk skuldrene, han er sikkert fantastisk flink uansett!

Skrevet

nei min kan ikke det, han kjenner igjen noen bokstaver, men skrive de kan han ikke. Det kommer etterhvert. Vet mange kan det, og andre flotte ting, men vikitg og ikke presse på hvis de ikke er interesert tror jeg. Men man kan leke med bokstaver, synge, skrive,pusle puslespill med bokstaver,pc spill o.l sammen med barna uten at vi nødvendigvis lærer de det.

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig. I november tegnet min sønn (nå 4 år og 3 mnd) bare "kruseduller" og var sjelden interessert i å tegne. Nå skriver han navnet sitt (har kort navn) og kan flere andre bokstaver. I tillegg er det med tegning hjem fra barnehagen hver dag og disse er ikke lenger krusseduller, men båter, mennesker ol. (må legge godviljen til da, men det gjør man jo som mor ;-)). Som med alt annet varierer vel dette veldig og kommer an på interesse.

Don't worry, be happy:-)

Skrevet

Jeg har en på 4 som har skrevet navnet sitt (og mye annet) lenge. Samtidig har venninnen min en på 5 som visstnok er temmelig uinteressert i alt som har med bokstaver å gjøre. Tror ikke dette har noe med intelligens å gjøre, men heller, som noen allerede har nevnt, interesse. Vår lille gutt er nesten ekstremt interessert i alt som er "intellektuelt", så min bekymring er at det er så vanskelig å få ham ut å leke, han er en liten "stuegris"! Så vi har alle våre bekymringer - vi må vel bare la dem bestemme tempoet selv :-)

Skrevet

Dattera mi kan ikkje skrive namnet sitt nei, men kan ein del av bokstavene i namnet sitt ja. Men, ho har eit lagt namn, så det er jo litt vanskeleg å skrive det da....

PS.... ikkje tving barna til at dei må skrive namnet sitt.... Det kjem nok etter kvart..... :)

Skrevet

Veldig forskjellig.. Gutten vår på 3 kan, eneste er at s'en er litt vanskelig.

Men han er veldig interessert i det.

Syntes ikke man skal presse unger til å lære ting som ikke interesserer de ennå.

Skrevet

Gutten min er 41/2 og kan ikke skrive navnet sitt enda. Han er veldig opptatt av tall men ikke bokstaver. Godt at de fleste her sier deres ikke kan det for jeg begynte å bli litt stressa. Alle mine eldre barn (tre stk) har skrevet navnet sitt ved samme alder. Men vet at det ikke er noe å stresse med. Interessen kommer når den kommer.

Skrevet

Min datter på 4 kan skrive sitt eget navn og en del andre ord. Det er noe hun har funnet ut av selv... Elsker å sitte å skrive, tegne og løse oppgaver i oppgavebøker.. Det er nok veldig forskjellig fra barn til barn.

Skrevet

Jeg er helt enig at det unødvendig å bekymre seg eller føle seg utilstrekkelig hvis et barn på 4 år ikke kan skrive navnet sitt. Det er helt vanlig at en 4-åring ikke kan det.

Men jeg er samtidig uenig i at det er så unormalt at en del 4-åringer kan dette, det er veldig individuelt og en god del mestrer bokstavene i navnet sitt fint på dette alderstrinnet. Hvis det i en gruppe på 16 4-åringer i din barnehage ikke er noen som skriver navnet sitt så er kanskje det like uvanlig som vanlig? Så å gå i bakken av det ville vært litt drastisk, kanskje til og med å forvente litt lite av en stor gruppe barn?

Jeg jobber selv på avdeling med blant annet 8 3-åringer og 5 4-åringer. Alle disse 4-åringene skriver sitt navn selv og 3 av 3-åringene kan det. Noen har lette, korte navn og andre har vanskeligere, lange navn. I gruppa med skolestartere (5/6-åringene) kan også alle skrive navnene sine og vi har førskoleklubb med bokstavleker som kan oppmuntre til læring og morsom bruk av bokstaver. Ikke for å presse noen, men fordi vi anser det som en gode for barna å ha litt kjennskap til alfabetet før skolestart (i henhold til ABC, 123 som Oslos barnehager skal følge).

Men fortvil ikke hovedinnlegger, barna lærer navnet sitt når de er klar for og har interessen for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...