Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #26 Skrevet 12. mars 2008 Selvfølgelig er det like naturlig for meg å amme i dag det samme barnet som jeg ammet i går. Det er jo ikke slik at barnet vokser og blir "stort" over natten. Jeg kan forstå at enkelte kan synes at det ser rart ut når andres barn ammes hvis disse barna er eldre enn ens eget. Vi har jo en tendens til å synes at det vi er vant til er normalen. For meg er det helt greit å amme en toåring fordi det er det jeg gjør. Hvis jeg hadde sluttet å amme for et år siden, ville jeg kanskje sett på sønnen min i dag og tenkt at det ville vært fryktelig rart å skulle amme ham nå. Men at det er ekkelt er nasty - det går jeg ikke med på. Jeg mener at det er helt naturlig, og i "riktig gamle dager" (som jo er den tiden kroppen vår og instinktene våre fremdeles er innstilt på) var det vanlig å amme til rundt 4-årsalderen (da neste barn ble født og "tok over"). Dette med at amming er fælt er jo KUN styrt av normer. Her i Norge er det liksom greit å amme i inntil ett år, da begynner enkelte å rynke på nesen. Men man skal ikke langt av gårde (Danmark!) før man finner kafeer som ikke tillater amming, uansett alder! Så det handler KUN om våre egne oppfatninger av hva som er rett og galt, og slike oppfatninger dannes jo som regel på et mer vaklende enn vitenskapelig grunnlag.....
Hildemor fra vest Skrevet 13. mars 2008 #27 Skrevet 13. mars 2008 Jeg ammet nest yngste frem til minstemann kom til for 6 uker siden..Hun ble 2 år nå 6 mars..Synes kanskje det ble litt i lengste laget men å kalle det perverst synes jeg nok er å overdrive..Kunne vært godt med en pause mellom ungene men slik ble det ikke gitt..Tenkte det ville bli problemer med sjalusi når minsten kom til verden men det har gått utrolig bra.. Hun sier så veslvoksent: "Beibien må få nussen for han kan ikkje eta skjeva for han hasje tennar"
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #28 Skrevet 13. mars 2008 Synes oxo det er på kanten å amme 2-3 åringer. Jeg hadde iallefall aldri kommet til å gjort det. Ang det at det anbefales av WHO , så er det faktisk U land de retter seg til og der forstår jeg faktisk at de ammer så lenge de kan. Men i Norge har vi faktisk mat og drikke til barna så det blir noe helt annet!!
alvefrøken Skrevet 13. mars 2008 #29 Skrevet 13. mars 2008 ja gjett?? Her er puppes det morgen og kveld men hun er nesten aldri syk ....
-Lane- Skrevet 13. mars 2008 #30 Skrevet 13. mars 2008 Nei. Kunne ikke falt meg inn. Synes ikke noe om det, og det er mitt valg. Mi er forresten heller aldri syk..
simba>>>3gutter Skrevet 13. mars 2008 #31 Skrevet 13. mars 2008 Må si meg enig mad flere oppover her at det er ekkelt og se to tre åringer begynner å kle av mor for å få pupp overalt. Hva man gjør hjemme er det samme for meg med ute blant folk nei takk. Her i huset fikk vi til ammingen ti han 13 mnd da ville han ikke flere. Føler verken sjalusi eller mislykkethet for det. Ikke alle er amme fanatikkere signerer
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #32 Skrevet 13. mars 2008 Så gøy å se at vi er flere som fortsatt ammer! Jeg skjønner godt at de som har sluttet med amming ikke kan se for seg å amme såpass "store" barn selv. Jeg husker godt at da jeg ammet mitt første barn frem til 19 måneder så føltes det helt naturlig der og da. Men allerede to-tre uker etter ammeslutt virket det nesten litt småekkelt å tenke den tanken at h*n fortsatt kunne vært et diebarn! Grensen flyttes hele tiden. Jeg trodde egentlig aldri jeg skulle fortsette å amme såpass lenge som jeg gjør nå. Men hvorfor skulle noe som anses som helt naturlig ut ved 11 måneder, være perverst eller "nasty" (morsomt uttrykk!) ved 14 eller 18 måneder? Barnet vokser jo bare én dag om gangen, så det blir ikke noen stor forskjell etter hvert som dagene/ukene går og barnet passerer en eller annen "magisk grense". (Det er forresten mange som tror at WHO sin 2-års anbefaling ikke gjelder i vestlige land. Men der tar de faktisk feil! Anbefalingen om å amme i minst to år gjelder i høyeste grad for oss her i Norge også. Helsegevinstene for både mor og barn ved langtidsamming, er nøyaktig det samme her som alle andre steder.) Jeg synes det er litt synd at det her i landet er så stort fokus på amming som mat/ernæring. For da går folk gjerne glipp av hvor mye mer amming kan være - for meg oppleves det som en fantastisk enkel måte å holde meg emosjonelt tilknyttet barnet mitt. Jeg skjønner at langtidsamming ikke er noe som alle vil. Men for oss er ammingen fortsatt en kilde til gode opplevelser, som jeg ikke hadde vært foruten. Jeg kommer nok til å se tilbake som siste perioden i ammekarrieren som den beste - ingen stress med hvor mye barnet legger på seg eller slike bekymringer, bare kosen ved å se hvordan barnet lader opp batteriene for å gå nye utfordringer i møte. Og jeg kommer alltid til å bære med meg de gode minnene fra amming om kvelden mens halvannetåringen nynner nattasangen i lag med meg mens h*n dier.
Northernlights Skrevet 14. mars 2008 #33 Skrevet 14. mars 2008 Jeg sluttet 26.februar i år. Han er født oktober 2005, så han var 2 år og 4 mnd gml da det ble slutt. Angrer ikke at jeg holdt ut så lenge, selv om det var mere hans valg enn mitt. Det ble til slutt til at jeg reiste bort ei uke, og det har gått fint, på tross av littegrann masing. Fatter ikke at folk skal legge til negativiteter ved å amme litt lengre enn "normalen". Det er en personlig sak, og så absolutt indivduelt for barna hvor lenge de ønsker ammes. Mine 6 barn har vært henholdsvis 1år,1år,1år,13 mnd,10 mnd og 28 mnd når de sluttet å amme. De 5 første sluttet helt av seg selv, mens minstemann nok måtte "tvinges" fra puppen,siden jeg reiste bort. Men det har gått helt fint =o) Man skal iallefall ikke skamme seg over å ha ammet lengre enn "vanlig". Dere som sprer sånne "følelser", får gå litt i dere selv, og se om dere har problemer på andre områder, som trenger energien deres mere, enn å blande dere i hvor lenge andre folk ammer.
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #34 Skrevet 14. mars 2008 Nei, jenta mi er 3 år til sommeren og har ikke ammet henne siden hu var 2 mnd gammel men syntes ikke noe særlig om å se en 3 åring bli ammet men allikevel så syntes jeg det er forkastelig å være så frekk i munnen zikkzakk. La dem holde på til ungen er 10 år om de vil, jeg bryr meg ikke! Det er jo dems valg
Anonymium Skrevet 14. mars 2008 #35 Skrevet 14. mars 2008 Nettopp, Gothica. Jeg sier det igjen, fritt valg!
Northernlights Skrevet 14. mars 2008 #36 Skrevet 14. mars 2008 Anonym 21:48 13.03.2008: Kunne ikke sagt det bedre selv =o)
Audacious Angel Skrevet 15. mars 2008 #37 Skrevet 15. mars 2008 Folk gjør akkurat som de selv vil. Jeg fikk ikke til å amme lenger enn til snuppa var 10mnd og knøttet nå vet jeg ikke hvor lenge, men skal prøve så lange jeg kan. Jeg syns det er trist å se folk kalle det perverst og ekkelt å amme større barn, det viser jo virkelig hvilket sexifisert samfunn vi lever i.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #38 Skrevet 15. mars 2008 Er ikke i mot at folk ammer barna sine. men når de blir 3år er det greit å være litt diskre. Var i barnehagen å hentet dattern min en dag, likt med en annen mor, da sønnen hennes på rundt tre år kommer inn i garderben i topplue møkkete parkdress, og drar opp gensern til mor og setter i gang å spise, følte meg litt utilpass i den situasjonen altså , kan ikke si annet.
SkravleFruen Skrevet 15. mars 2008 #39 Skrevet 15. mars 2008 Det som er motbydelig zikkzakk - er DU, som prøver å sammenligne amming av en 3-åring med savn av intimkontakt.. forsøker du å ymte frempå at man er pedofil fordi man ammer sin 3-åring?? Motbydelig er DU!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå