Salat Skrevet 10. mars 2008 #26 Skrevet 10. mars 2008 Joda, for ellers ville familiene måttet ta vare på alle gamle og da ville det gått utover deres mulighet til å jobbe osv....
Mamman til AM&JS Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #27 Skrevet 11. mars 2008 Noen flere som har syn på denne saken???
___ Skrevet 11. mars 2008 #28 Skrevet 11. mars 2008 Jeg vet faktisk ikke helt hva en hjelpepleier kan brukes til som en pleieasistent ikke kan jeg. Hvis det ikke er noen reel forskjell i arbidsoppgavene burde det ikke være noen forskjell i lønn heller. Lønn bør avgjøres av hva du kan og ikke hvordan du har lært deg det du kan.
anonymus 2 små Skrevet 11. mars 2008 #29 Skrevet 11. mars 2008 En hjelpepleier har mye mer ansvar enn en pleieassistent, derfor burde lønnen være bedre også. Det er mye en pleieassistent ikke skal gjøre, som dele medisin, sårstell osv...
meg & to små vampyrer Skrevet 11. mars 2008 #30 Skrevet 11. mars 2008 Jeg delte ut medisin i flere år som assistent og miljøarbeider. I tillegg klarte vi å forhindre at feildossering av en sykepleier ble delt ut til en bruker.. flere ganger.
sannamin* Skrevet 11. mars 2008 #31 Skrevet 11. mars 2008 Enig med hvorlangtkanetnickværeegentlig her. Jeg mener også at det er bra det utdannes flere det er nok av ufaglærte i helsevesenet også. Kunnskap er viktig og det at de deler ut medisiner er jo ikke lov. Ikke hvis de er UFAGLÆRT. Hjelperpleier/helsefagarbeider må i tillegg ha underskrift fra fylkeslegen?om lov å dele ut medikamenter. På sykepleierhøgskolen kan du ikke ha en feil på medikamenteksamen. Jeg jobbet som hjelpepleier før, men tok sykepleien pga at jeg aldri fikk en fast stilling, ville ha mer ansvar og muligheter. Lønna ble litt høyere, men den er fortsatt altfor lav med tanke på hvilke forhold vi jobber under og hva vi jobber med...
nickoline og supermann Skrevet 11. mars 2008 #32 Skrevet 11. mars 2008 det er vel en grunn til at man må gå i lære og får en autorisasjon.
nickoline og supermann Skrevet 11. mars 2008 #33 Skrevet 11. mars 2008 det er flott at man oppdager og skriver avvik på slikt. har selv jobbet i Hs i 5 år uten papirer. gleder meg til å få de til våren. ha et papir på at jeg kan det jeg driver med. men først og fremst er det omsorgen vi gir som er vikig. det trenger man ikke papir på.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 11. mars 2008 #34 Skrevet 11. mars 2008 Blir litt provosert av en som skriver her oppe at en utdannet kan ta vare på de eldre bedre en en pleieassistent... Der er jeg ikke nødvendigvis enig... Det er mange med feil utdanning i dette landet.. Mye av jobben i helsesektoren går ikke bare ut på og dele ut på medisiner og stelle sår.. Mye går på personlig egnenhet i dette yrket spør du meg.. Jeg har sett og ser mange sykepleiere og hjelpepleiere som ikke gjør jobben sin bra.. Og pleieassistenter som gjør en 10 ganger bedre jobb en de utdannede... Og det med og dele ut medsisiner.. Jeg har bare grunnkurs helse og sisialfag.., men kan allikevel gå et lite medisinkurs så har også jeg lov til og dele ut medsisiner.. Uten og ta hele hjelpepleier utdanningen.. Nå vil det vel kanskje bli noe forandringer i hele utdanningssystemet innen helsesektoren når det ikke lenger heter omsorgsarbeider eller hjelpepleier, vernepleier osv.. men bare helsefagarbeider.. Da blir kanskje ikke tittelen så generell mer og kunnskapen kanskje større.. Også innen flere områder..
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 11. mars 2008 #35 Skrevet 11. mars 2008 Jeg syntes vi heller skal gå sammen alle vi som jobber i kvinnedominerte yrker enn å krangle om hvem som tjener minst og mest. Er skammelig att vi alle tjener så lite. Min mann jobber med data tjener min årslønn som hjelpepleier på 3 måneder noen ganger mindre. Syntes vi er flinke alle sammen som jobber og tar vare på medmennesker. En stoooor klem til dere alle sammen.
nickoline og supermann Skrevet 11. mars 2008 #36 Skrevet 11. mars 2008 Jeg blir litt provosert og skuffet over holdninger dere har jeg. jeg er enig med damen over meg her. personlig egnethet er alfa og omega. har selv kolegaer som ikke skulle hatt jobb i helsevesenet. vi har også assistenter som får vakter om igjen og om igjen når de kanskje ikke burde. kvalitetssikringen og ansvaret ligger først og fremst hos enhetsleder. de må bli flinkere til å sile ut hvem som duger og ikke. desverre er det vanskelig å sparke en ansatt helsefagarbeider hvis hun bare gjør en dårlig jobb og ikke gjør noe "alvorlig" som vil føre til å bli sparket. men at dere "blåser" av at man skal ha en utdannelse og at den ikke skal være mer verdt enn pl.assistenten synes jeg er en snodig holdning. jeg har selv jobbet som pl. ass i mange år. går nå skole. og du verden hvor mye nytt jeg lærer! Jeg ønsker faglige kvalifikasjoner og mennesker med rett holdning til å ta seg av mine nærmeste hvis det skulle trenges.
minsta Skrevet 11. mars 2008 #37 Skrevet 11. mars 2008 Når en snakker om ansvar og "viktige" arbeidsoppgaver på jobben... Jeg jobber i ambulansen og tjener omtrent det samme som hjelpepleierne. Jeg har livet i hendene mine hver arbeidsdag, på en helt annen måte enn både sykepleierne og hjelpepleierne. Jeg utfører flere "legeoppgaver" ute enn en legevaktslege ofte gjør (det er legevaktslegene vi primært har med ut, hvis vi har lege med oss). Jeg jobber ofte alene med kritisk syke og skadde, uten det samme nettverk av ressurser som finnes ellers i helsevesenet (inhospitalt). Jeg doserer og administrerer mye mer potente medikamenter enn en vanlig sykepleier kommer borti, på mer ustabile pasienter. Jeg må selv vurdere hvilken type medikamenter,dosering og hvilken administrasjonsmåte jeg skal bruke, ofte må beslutningen tas i løpet av svært kort tid. Jeg synes jeg utfører en veldig viktig jobb. Men det betyr ikke at jeg ikke ser den uvurderlige jobben både hjelpepleierne og sykepleierne gjør! ..men jeg ser at jobben ikke er lønnet etter ansvaret som ligger på skuldrene til hver enkelt... Og jeg håper at "krigen" mellom hjelpepleierne og sykepleierne snart kan opphøre, og at dere ser at dere ikke kunne klart jobben hvis det ikke var for den andre yrkesgruppen (grovt sett på de fleste arb.plasser idag..) Ha en riktig fin dag alle sammen, uansett yrke og lønn! :-D .
Bring_it_on!!:)) Skrevet 11. mars 2008 #38 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er enig i det meste av det du skriver Nickoline.. Jeg synes at hjelpepleiere burde ha mere lønn en meg som pleieassistent.. Det ser jeg på som helt normalt.. Men irriterer meg grønn over at det er så behov for bemanning innen helsesektoren at man blir ansatt som vikar bare man kan gå 1 km i timen , og klarer og si hei.. Jeg har jobbet med flere som ikke vet hva en plashanske er engang... Som begynte og kaste opp pga en pasient måtte ha opp litt slim .. Da er du i helt feil yrket.. Og jeg blir flau på pasientens vegne når en som skal ta vare på deg faktisk løper ut av rommet rett og slett fordi hjelpepleieren synes pasienten var ekkel når `h*n fikk opp slim... hjelpepleier som har jobbet der i 3 år som ikke klarer og gjennomskue en urinveisinnfekjson selv etter flere dager ... Har funnet ut at jeg egentlig sånn generelt irriterer meg veldig grønn om dagen.. hehe.. Og jeg skal starte på resterende bit av utdanningen om 2 år... Men skal jobbe opp resterende praksistimer så jeg har til omsorgsarbeider eller om det er gjort om til helsefagarbeider innen den tid.. Og det er vel 8500 praksistimer som omsorgsarbeider.. =)
minsta Skrevet 11. mars 2008 #39 Skrevet 11. mars 2008 Derfor er utdanning og personlig egnethet viktig: Jeg har møtt på en assistent som pga flaks unngikk å ta livet av en DIApasient. Da vi på ambulansen kom til en bevisstløs pasient på en omsorgsbolig, sa hun til meg at hun ikke hadde satt insulinsprøyta fordi hun ikke var sikker på hvor mye insulin en skal sette på 0,9 i blodsukker!! Jeg kom engang til et sykehjem hvor en sykepleier satt ved en pasient som hadde falt om på badegulvet. Hun hadde satt på en oksygenmaske, og hadde en utrolig stor oksygenkolbe ved siden av seg (måtte tatt litt tid å få den 20 liters flaska på plass inn på badet!) Det første jeg så var at pasienten lå med ufrie luftveier og spurte om hun pustet. Det hadde hun ikke sjekket engang! Pasienten hadde hjertestans. Om det var stans umiddelbart eller om hjertet stoppet av O2-mangel, er det ingen som vet... Det var en sykepleier med 3årig høyskole..
2 søte Skrevet 11. mars 2008 #40 Skrevet 11. mars 2008 du vil selvfølgelig finne de som ikke kan jobben sin eller takler den blant faglærte, men selvfølgelig er kunnskapen viktig. dere snakker om ansvar og medisindeling, ,men det er så mye mer til det å være faglært, du har kunnskapen til å kunne vurdere en situasjon og vet hvordan du skal takle den! Og foresten, hjelpepleiere går på skole i 3 år uten læretid! kun praksis, så er de autoriserte, mens en omsorgsarb eller helsefagarb har 2 år på skole og 2 år i lære. og hjelpepl lærer MYE mer om sykd lære og sykepl prosedyrer. minsten! har pas 0.9 i bl sukker skal du gi sukker(melis, saft) ikke insulin! og en assistent har IKKE lov til å sette insulin!
2 søte Skrevet 11. mars 2008 #41 Skrevet 11. mars 2008 minsten: skjønte innlegget ditt no gikk litt fort i svingene, men er absolutt enige i det at kunnskap er alfa omega
minsta Skrevet 11. mars 2008 #42 Skrevet 11. mars 2008 JEG vet hva en skal gjøre med et blodsukker på 0,9, men det visste ikke den assistenten som jobbet der. Og assistentene der ga vanligvis insulin..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå