Gå til innhold

Når en pleieassisten slutter på 265000 kr i året..og en hjelpepleier på

Anbefalte innlegg

Skrevet

281000kr i året etter 10 år...da er det noe feil..

Belønnes ikke utdannelse med mer enn 16000 kr??

Skrevet

Hjelpepleier er jo bare vg utdanning, ikke noe høyere. Så nei.

Skrevet

Hva slags utdannelse er hjelpepleier? Vgs? Da synes jeg ikke forskjellen skal være så fryktelig stor jeg da...

Skrevet

Jeg er ferdig til våren....

jeg er helt enig. burde lønne seg å ha en utdannelse....

jeg må jobbe 1 1/2 år for å jobbe inn det utdannelsen har kosta meg i utgifter. da har jeg ikke tatt med det jeg har tapt på ikke kunne jobbe!

Skrevet

Hjelpepleier, eller helsefagarbeider er to år på vgs og to år lærling.

Skrevet

Ja, det er jo vgs, det:) + lærlingetid selvfølgeli, men det er jo del av videregående opplæringen.

Skrevet

men det er ikke mye du skal plusse på før du har en sykepleier lønn, og det er 3 år høyskole...

uansett, 3 år på vgs lønner menn MYE mere enn en hjelpeleier som har ansvar for liv og helse! for kloakk elektrisitet ol er mye mer verdt enn et menneskeliv! .....

Skrevet

Men hva hadde du kunnet jobbe med om du ikke hadde noen utdannelse? De fleste av oss taper penger på å utdanne seg, men jeg nekter å tro at hjelpepleierutdanningen har kostet noen halvannen årslønn.

Skrevet

Jepp er videregående..

Jeg synes personlig at man burde belønnes med mer!!! Og da at hjelpepleierlønna skulle vært høyere..ikke at assistentlønna skulle vært lavere..for den er lav nok i utgangspunktet..

Assistentene har ingen utdannelse innen pleie og omsorg (sier ikke at dem ikke duger for det, veldig mange flinke)

Mens en hjelpepleier har faktisk denne utdannelsen og jeg mener da at en hjelpepleier generelt kan da bedre vare på eksempelvis de eldre!!!

Skrevet

synes dere virkelig ikke det skal være noen forskjell. synes ikke 256 for en ufaglært er så værst, men en fagutdannet burde jo faktisk ha minst 300 000 i grunnlønn.

Dere som svarer. vet dere hva slags jobb vi faktisk gjør.

på 5 vakter denne uka har jeg vært med å redda to unge liv.....

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Syns det er helt sykt at hjelpepleiere har nesten like mye som en sykepleier i lønn. Bare litt mindre. Det er urettferdig.

Skrevet

nickoline....

Veldig enig i det du skriver her...

Skrevet

Jeg utdanner ungdom. Kanskje redder jeg ikke liv, men jeg er med å forme livene deres for ettertiden. Og dersom dere synes dere har for dårlig betalt får dere ta mer utdanning.

Skrevet

du missforstod fordi jeg forklarte meg dårlig....

hvis jeg mottar vanlig lønn, så må jeg jobbe 1 1/2 år før jeg får igjen det jeg har brukt på skole...

kosta meg 25000 med bøker og eksamener. i tilegg har jeg ikke kunnet jobbe for lønn de dagene, samt kjørsel.

Skrevet

jo da, man burde kanskje ta mer utdanning ... og sykepleiere burde kanskje hatt enda litt høyere lønn.

forming av ungdom, jobb i barnehage osv osv... fortjener mer lønn.

pappan til gutten min tjener 400 000 som snekker.... hvorfor har han så mye mer i lønn enn meg?

Skrevet

En sykepleier startet omkring på 281000kr etter 3 år på høyskole...altså noe en hjelpepleier har etter 10 år..så synes ikke akkurat det er så veldig ille..

Men at lønna burde vært økt..ja..der er vi enig!!

Skrevet

det er sykt,sykt,sykt at alle som jobber innenfor helse og omsorg jobber for luselønn.. Pluss på 39000 og der er topplønnen som sykepleier etter ti års ansenintet. Og etter det får man sette sin lit til lokale lønnsfohandliger og det årlige lønnsoppgjøret. Det er for jævlig enten man er pleieass. eller sykepleier at det å ta vare på syke og pleietrengende skal være så lavtlønnet og lite verdsatt at det nesten er flaut å innrømme at man jobber i den bransjen. ubekvem arbeidstid, helligdager, netter, overtid, dobbelvakter, beordring, nedskjæringer, tidspress, dårlig samvittighet, uforsvarlig bemanning, ingen frynsegoder eller bonusordninger..listen er lang ... En utslitt kropp får man, og da har man ikke engang krav på yrkesskadeerstatning, for såpass må man regne med.... Koker bare jeg tenker på det...

Skrevet

helt enige med deg nikoline på det du skriver.

men jeg synest ikke assistenter bør ha en så bra årslønn, det burde ikke oppmuntres til å arbeide ufaglært i dette yrke, det er altfor mange inkompitente tullinger der ute. kunnskap er viktig, også spessielt i helsevesenet!

Skrevet

Tilbud og etterspørsel, privat og offentlig sektor. Vi i offentlig sektor må finne oss i at jobbene våre ikke verdsettes all verden i lønn. Og samme hvor mye lønnsopprykk vi får, vil privat sektor alltid få mer.

Skrevet

Fordi alt annet en statlige arbeidsplasser styres av markedet... Er det behov for snekkere (noe det jo har vært den siste tiden), skrus lønna opp. Slik er det ikke i helsetjenesten. Dessuten må nok vi kvinner bli tøffere i lønnsforhandlingene. Vi har alt for dårlig samvittighet! Vi må feie vekk denne, å slå i bordet! NÅ!

Skrevet

Der jeg jobbet som miljøarbeider fikk jeg kun 220 000 og da var jeg ikke på minstelønn engang. Hvor er det man får 265 000 som ufaglært? (spm altså)

Skrevet

Det er fordi mannen din tjener inn penger her og nå, mens du investerer i fremtiden. Sånn er det i verden i dag, i de yrkene man kan "se" inntjeningen og verdiskapningen med en gang tjener man mer enn i de yrkene som ivesterer i fremtiden. Hvis noen skjønner hva jeg mener, dårlig på å formulere meg... Hehe.

Skrevet

meg og lille vampyr..

Etter 10 år ansienitet skal du får 265000 kr i helsevesenet hvertfall..

Skrevet

Skjønner hva du mener Salat.. man investerer ikke akkurat i fremtiden om man jobber på et aldershjem. Du vet, de gamle er jo ikke verdt en dritt i dette samfunnet..!

Skrevet

hvorlangtkanetnickværeegentlig..

Utrolig godt skrevet...sååå enig med deg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...