Gå til innhold

Noen gode råd mot munnsår (munnskold)?

Anbefalte innlegg

Har de siste månedene slitt veldig med munnsår, inni munnen (ikke sånne herpessår på leppa altså). De blir så utrolig vonde, og varer i borti to uker. Blir ikke kvitt dem. Sliter med å spise når de er på det verste. Spurte på apoteket, og begynte da med ny tannkrem, Zendium som er uten såpe, og skyller med Corsodyl. Trodde det ble bedre, men etter 1-2 uker kom det jammen to nye sår. Lar de være i fred, og prøver å ikke tygge borti dem, men det hjelper ikke.

Hjelp!!!

Fortsetter under...

Jeg slet i mange år med det samme som deg. Og det var tannlegen min som anbefalte Sensodyne Fluor (den blå, mot ising). Jeg har ikke fått et eneste sår etter å ha brukt denne. Jeg tåler bare tannkremer som inneholder fluor - og ikke noe annet. Jeg kan pusse en gang med "hvitere tenner tannkrem" eller "antibakteriell tannkrem" og får da mange vonde munnskold. Tåler heller ikke Zendium.

Stakkars - vet hvordan det er.. Men det finnes faktisk noe som hjelper. Løp på helsekosten og kjøp Longo Vital Classic. Dette er et urtekosttilskudd som jeg har brukt siden august og jeg har ikke hatt ett utbrudd siden jeg begynte!! Og jeg var plaget - hadde hele tiden vonde utbrudd i munnen og klarte nesten ikke å spise. Så prøv det - det har hjulpet meg og flere jeg kjenner ;-)

Hei!

Jeg er snart tannlege (til sommeren). Vi anbefaler zendium, men den bruker du jo allerede. Så er det Longo Vital som en annen her har nevnt. Verdt et forsøk! Ellers kan sterke krydder og enkelte tilsetningsstoffer i mat sannsynligvis trigge after. Dersom det fortsatt ikke blir bedre, og dette er plagsomt for deg, anbefaler jeg å oppsøke tannlege. I alvorlige tilfeller kan kortisonpreparater brukes, men dette må skje i samråd med tannlege el lege.

Annonse

Hei

Desverre en altfor kjent plage for meg også.

Du har jo allerede fått råd om Zendium og Longo Vital. Zendium fordi den ikke inneholder Natriumlaurylsulfat ( tror det er sånn det skrives).

Ellers har jeg fått Kenacort av legen. Det er en slags salve som man smører direkte på munnsåret. Den sørger for en slags hinne over såret og lindrer veldig!!!!

Ellers opplever jeg at stress gir mer munnsår. Og, hvis jeg spiser en del non stop får jeg også munnsår. Tror nok årsaken er at det blir så mange spisse kanter fra non stopen at den lager risper inne i munnen og dermed sår.

Jeg pleier også å drikke farris el. lign når jeg har sår som er skikkelig vonde, det lindrer litt. Brus har ikke samme effekten.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...