Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 ...dreiv å kikke litt rundt omkring, og begynte å lese på tidlige tegn på autisme, da jeg havnet borte i dette: " 6 måneder: Forskning fra bl.a Osnat og Philip Teitelbaum viser at man allerede ved seks måneders alder kan identifisere barn innenfor autismespekteret. I dag kommer en barneautisme diagnose typisk ved 3-4 års alder, mens en asperger diagnose typisk kommer fra 6 års alder og helt opp til 20-30 års alderen. Det man har sett på disse barna så tidlig er dårligere motorikk. Selv hos asperger barn, som er vanskeligere å diagnostisere enn barneautister, kunne man se at de har et asymetrisk bevegelsesmønster, og en del kunne ikke sitte selvstendig ved 6 mnd." ....IKKE sitte selvstendig ved 6 mnd?? Trodde det ikke var vanlig at de kunne sitte ALEINE ved 6 mnd? Jenta mi er 6 mnd og kan overhodet ikke sitte aleine! Seff i vippestol, på fang o.l, men ikke på gulvet aleine uten støtte.. Er ungen min autist da eller?
betty74 Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Ja, da er hun nok dessverre autist... Dette var det merkelgste jeg har hørt. I såfall er min eldste autist og den yngste følger sannsynligvis etter ser det ut til... Tror ikke det er veldig vanlig at de sitter selv når de er 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Ingen andre som har noen synspunkter på dette?!
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Gutten min er tidlig ute med det fysiske.. og vi har ikke trent på sitting og heller ikke satt han mer enn absolutt nødvendig... Han er nå 7 mnd og har akuratt satt seg opp selv.. men har ikke 100% balanse enda heller.. så å si at det å ikke kunne sitte selv ved 6 mnd alder er et tegn er merkelig, men mulig dette er skrevet på et tidspunkt det kanskje ikke var så mye fokus på å ligge slik at barna satt mer.. gjør de det så lærer de jo å sitte selv tidligere også...
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Nei, er da vel ikke vanlig å kunne sitte selv ved 6 mnd alder... Ingen av de babyene jeg vet om som vi er en del sammen med har kunnet sitte selv ved 6 mnd alder... Det vil jo da si at alle sammen er autister??? Eller har aspergers eller lignende?? Nei, det kan umulig stemme det der... Høres veldig rart ut iallfall...
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Det er mange ting de ser etter for å i det hele tatt ha grunnlag for å ta en videre utredning på om et barn kan ha en form for autisme eller asbergersyndrom...... Det var ikke snakk om KUN sittingen til barnet....... Flere ting som spiller inn før utredning foretas og SELV DA er det ikke sikkert at barnet har noen av syndromene........ Grunnen til alle tegnene er for å få en utredning på barnet så fort som mulig for å kunne hjelpe barnet så raskt som mulig da det er viktig for barnets videre utvikling så det slipper å få en stagnasjon (så utviklingen ikke blir hemmet eller stopper opp) i lange perioder, men heller får en kontinuitet ved at syndromene oppdages tidlig og tiltak igangsettes tidlig......... At barn ikke sitter ved 6mnd er ikke alene grunnlag for hverken utredning eller bekymring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå