Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Ny her jeg (vi) :-) Sønnen min er to uker i morgen og vi har i morgen hatt 1 uke hjemme. Har foreløpig ikke kommet inn i en eneste rutine, hverken hva gjelder mat, stell eller søvn.. Men er det egentlig nødvendig så tidlig? Lurer på om noen av dere med så små har innført rutiner på disse tingene? Legger dere babyene i sengen sin til en fast tid, f. eks? Er dere nøye på faste måltider, eller blir det mange mellommåltider, f. eks, når baby gråter - blir det pupp for å finne ut av om han er sulten?? På forhånd, takk
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Jeg tok det litt som det kom, var mye å forholde seg til i starten. Vil i hvert fall ikke anbefale faste måltider når de er så små, kan være at de har behov for å spise veldig ofte.
<3 lykkeliten <3 Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Det å ha rutine på små nyfødte er helt håpløst og absolutt ikke nødvendig. La sønnen din sove når han vil sove og gi han pupp når han vil det. Noen dager spiser han masse, såkalte økedager og andre dager sover han mye. La han bestemme det selv. Di lever bare på instinkt. Rutiner kommer senere. Lykke til videre.
line_n & sara Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 gratulerer og velkommen hit! tar litt tid før rutinene er på plass, ja! men et tips, prøv å gjør forskjell på natt og dag! vi var veldig konsekvente på at natt var natt, dvs ikke slå på lys og lign, og sara har ikke hatt noen våkennetter ennå! skal du bytte bæsjebleie, bør du gå i forveien til badet å sette på et lite lys, ikke flombelysning! og de små spiser ofte, sara gråt bare av sult da hun var nyfødt! gi mat så ofte babyen vil ha, nytter ikke med faste måltider!
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Nå er jeg veldig uerfaren selv (11 dager), men mine forsøk på å legge jente før hun selv vil har vært helt håpløse, så tror man må vente til de selv vil. Angående amming skal jo det være selvstyrt, så når og hvor mye hun vil ha styrer hun HELT selv. Eneste som en over her sier, jeg er ganske strikt på forskjell på natt og dag. Amming om natten skjer med minst mulig styr og ikke lys, kos og prat, og det har gått kjempefint - jeg legger henne rett tilbake i sengen, så sovner hun. Foreløpig ihvertfall. Aner jo ikke om det er tilfeldig ;-)
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Takker for gode svar Men hva med raping om natten? Sliter litt med å få til rapingen, føler at jeg må ta han opp på skulderen og stryke en del på ryggen for å få det til. Gjør dere det om natten? Føler at han våkner av det.... Han spiser jo litt i søvne om natten.... ?
❤lille stjerne❤ Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Sier meg helt og holdent enig i alt som er sagt over her, veldig fornuftige råd. Jeg hadde det også sånn, syntes alle gnålte om dette med rutiner og soving helt fra vi kom hjem nesten. Følte at jeg måtte prøve å få henne inn i rutiner og strevde litt med dette i starten før jeg forsto at sånn er det ikke. Da bestemte jeg meg for å slappe av og la ting komme av seg selv. Det viktigste er å skape gode dager og bli kjent med den lille. Rutinene kommer av seg selv de. Vi begynte å merke det på datteren vår. Først sluttet hun å bæsje hele tiden da hun var 3 mnd. Og deretter begynte hun å kunne klare seg litt lenger av gangen uten mat. Fra 3,5-4 mnd alder begynte hun å bli tidligere og tidligere trøtt om kvelden og nå er hun 5 mnd og har fått fine vaner med legging og soving samt soving på noenlunde faste tider på dagtid. Babyene blir flinkere til å signalisere hva de trenger og vi blir flinkere til å forstå hva de mener og så glir man etterhvert inn i en rytme som passer for seg og sin baby. Lykke til videre med den lille og kos dere masse!
❤lille stjerne❤ Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Også glemte jeg helt å svare på det jeg egentlig skulle svare på. Ang raping så lærte jeg i allefall at hvis nattrapingen bare blir styrete og babyen våkner så kan man la det være. På Ullevål sa de at når babyene ligger så klarer de som regel helt greit å få opp luften selv.
Bergene Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Nei det er ikke nødvendig med rutiner hos nyfødt! Man skal bare følge babyen, prøve å bli kjent med h*n og imøtekomme behovene. La dem sove når de er trøtt og få melk når de vil ha melk og bli bært når de vil bli bært. De er vant til magen hvor de er med mamma hele døgnet og får næring hele tiden. Først rundt 3 mnd begynner de av seg selv og sove like mye hvert døgn, da har de også begynt å spise sjeldnere. Etter min mening handler ikke det å ha baby om rutiner, men om å prøve å forstå behovene til babyen. Etterhvert føler man ikke behov for rutiner og faste tidspunkt, for man vet uansett når babyen er trøtt og sulten, fordi man skjønner det når babyen prøver å fortelle det. Man vil da også merke at dette er på de ca samme tidspunktene hver dag, men det har kommet av seg selv. Derimot skader det ikke å gjøre noen faste ting før leggetid om kvelden, for at babyen skal skjønne at nå er det natt og forbinde disse tingene med det. Feks; synge en spesiell sang, gjøre rommet man er i litt mørkere osv. I tillegg er det også lurt når babyen våkner etter leggetid; å ikke snakke med høye stemmer, å ha på så lite lys som mulig og ikke skifte bleie uten at babyen har bæsjet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå