Spaniella Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Noen som vet om vi i staten har krav på fri (med lønn) for å gå i begravelse? Kan vi evt be om fri av "sosiale årsaker" ifm dødsfall?
~sjiraff~ Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Du får velferdspermisjon med lønn om det er nær familie. Er det ikke familie får du permisjon uten lønn (selvfølgelig avhengiger dette av arb.giver, noen gir fri med lønn selv om det ikke er familie også).
___ Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Om man har rett på fri avhenger av hvem som er død. Kommer ann på hvor nær fammilie det er. De fleste arbeidsgivere er likevel normalt greie til å gi fri uten lønn eller la deg bruke avspasering eller feriedager i sånne tilfeller.
Dotten Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Du har 10 velferdsdager i året. Du kan bl.a. søke om å få bruke noen av dem til f.eks. begravelse. Så er det opp til arbeidsgiver å innvilge eller ei. Er det nær familie bør det ikke være noe problem. Ellers kan du faktisk bli trukket i lønn! Selv har jeg aldri opplevd å bli trukket i lønn eller blitt nektet fri til begravelse, men har du en idiot til sjef, kan man sikkert oppleve det også!
nickoline og supermann Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 du har kun krav på fri til foreldre og søskens begravelse. de fleste praktiserer også besteforeldre. i gamle jobben min ble jeg trukket i lønn for begravelse til min mormor. ble spurt om jeg ville ta en ferie dag. ble forbanna, og sa det er da for f ingen jævla ferie........ min brors kone fikk fri med lønn som den største selvfølge. jobben til mamma er også fleksibel på begravelser. det burde være en menneskerett å ta farvel med noen man bryr seg om. Man går jo ikke i begravelse for moroskyld.
Spaniella Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2008 Takk for mange svar! Problemet er... at det ikke blir en "begravelse" i ordets rette forstand. Det er min beste venn og snille hund gjennom 14 år, som er blitt så syk at vi må avlive henne på torsdag. Tipper det ikke går som familie, selv om hun er viktigere enn mange av mine familiemedlemmer for meg:(
___ Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Du ble jo ikke nektet å gå i begravelsen da. Så lenge du fikk ta en feriedag forstår jeg ikke hva du ble sint for.
___ Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Det er jo ingen begravelse. Ville nok heller bedt om en feriedag enn å forsøkt meg på velferdpermisjon eller noe i den dur, men det skader jo ikke å spørre.
___ Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Så lenge ikke arbeidsavtalen gir deg fri til sånt er det jo ditt problem. Mange legger større vekt på lønn enn sossiale rettigheter ved lønnsforhandlinger, da nå de jo godta konsekvensene også.
nickoline og supermann Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 stakkars deg. håper du har en forståelsesfull arbeidsgiver. du kan jo faktisk bruke egenmelding da! kan tenke meg du har det skikkelig vondt, og det er grunn nok.
nickoline og supermann Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 jupp, mitt problem. men litt medmenneskelighet burde vel være på sin plass i slike situasjoner. - det er faktisk lov å bruke hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå