Gå til innhold

Hvorfor heter alle barn Emma Sofie og Thea Emilie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner ei på 2 som heter Sara (bor ikke i Norge), ei på 7 som heter Sofie og ei på 24 som heter Tuva. De andre navnene kjenner jeg ingen som har...

I følge statistikken er det slik at hvis du kjenner 100 barn under 3 år, så skal det blant disse være:

1,7 Sara/Sarah

1,7 Thea/Tea

1,7 Emma

1,3 Emilie

1,2 Sofie/Sophie

1,1 Amalie

1,0 Linnea

0,9 Tuva

Da er det altså 89,4 som heter noe annet enn de navnene du ramset opp...

Annonse

Dette var det teiteste innlegget jeg har sett på lenge. Visste du at Ida Marie er det vanligste dobbelt navnet i Norge. Og når det er 281 stk. i HELE Norge heter Emma Sofie og 230 som heter Thea Emilie, så er ikke det så gale. Er jo vanligere med bare Emma eller Thea.

Og har du kanskje tenkt på at noen har hatt navnet klart siden de var små? Og at selv om f.eks jeg ikke har truffet så mange som heter det samme som meg er det faktisk over 13000 i Norge som heter dette, selv om det er langt fra noe poppis navn...

I følge SSB var Ida Marie (39) og Emma Sofie (29) den mest brukte navnekombinasjonen i 2007, så HI har et poeng. Kjenner personlig ikke noen ved akkurat disse navnene, men jeg kjenner søsken som heter henholdsvis Thea, Linnea og Tuva, samt Sara og Thea :-)

Det er vel fordi mange foreldre nå synes at slike navn er fine. Og det plager ikke meg hva andre foreldre kaller barna sine så lenge de ikke gjør barna sine til åpenbare mobbeofre pga navnevalget.

Selv er jeg ikke glad i poppisnavnene i det hele tatt. Jeg synes de er kjedelige, og har valgt noe helt annet, men jeg mener ikke at alle andre trenger å velge som meg. Jeg vil jo helst ikke at alle velger det navnet vi har valgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...