Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre andres mening om mitt lille "dilemma". Jeg ORKER ikke tanken på å drikke rent vann. Kaldt, lunka, med eller uten sitron, spiller ingen rolle, jeg har ikke sjanse for å få i meg mer enn et glass eller to. Er det da bedre å drikke saft,og hva er egentlig minst skadelig, saft med sukker eller light med kunstige søtstoffer. Og hvor mye drikker dere andre egentlig? og hva? Tenker på lillen som gulper i seg fostervann, er jo en fordel om det skiftes ofte nok....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137103696-saft-vann-eller-ingenting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer heldigvis å få i meg lunkent vann, så det drikker jeg gjennom dagen. Men på hjemmebane må jeg ty til saft for å få i meg noe å drikke. Bruker Røra appelsinsaft uten tilsatt sukker. Den inneholder sikkert masse drit, men den har i alle fall ikke aspartam, som jeg ser på som det verste av søtningsstoffene...

Ellers drikker jeg en del juice.

skjønner problemet ditt. er ikke den største fanen av rent vann uten smak på.. jeg har kjøpt noen flasker imsdal med litt smakstilsettninger i, det får være godt nok for meg;) hehe.. jeg har ca 0,5 liter fast til dagen, ikke så mye med andre ord, noen dager mer og andre dager mindre.. vann har jeg aldri likt noe særlig men prøver så godt jeg kan;) men spiser sunt og passer på hva jeg stapper i meg;)

Jeg hadde heller drukket saft med sukker enn med kunstig søtningstoffer. Det finnes saft med redusert sukkermengde fra bla nora tror jeg. Imsdal med smak inneholder også kunstige stoffer som ikke er bra så jeg ville holdt meg unna dette også.

Dette er anbefalinger jeg har fått fra en jeg kjenner som er lege så jeg holder meg ihvertfall til det: )

Annonse

man skal ikke bli helt paranoid med tilsettningsstoffer tror jeg;) jeg er ihvertfall ikke det. selvfølgelig er det ikke bra i store mengder, men da bør man kanskje slutte å spise godterier også? litt kos må vi ha, når vi har vett til å holde oss unna alkohol og røyk mener nå jeg;)

Kan anbefale deg Fun Light den er god. skjønner ikke hva som er så galt med dette søtn stoffet, det er da ikke verre enn reint sukker!!! aspartam er ikke farlig med mindre man drikker over 3 liter om dagen, og om man drikker så mye annen drikke med sukker i er heller ikke det spes bra. hatt diabetes i 26 år og light drikke er ikke farlig. det stod det også i det siste gravid bladet

Hei! Jeg vil bare poengtere at Imsdal med smak har samme pH-verdi som brus = tærer veldig på tennene!

Hvis du ikke klarer å drikke store mengder vann, ville jeg heller prøvd å drikke litt av alt. Verken sukker eller kunstige søtstoffer er sunt i store mengder, så jeg ville vekslet mellom melk, juice, sukkerfri saft, sukkerholdig saft og så mye vann du klarer.

Samtidig bør du styre unna te og kaffe, som er vanndrivende, så du holder på så mye vann som mulig.

Og spis masse salat med tomat og agurk, spis melon osv, som inneholder mye vann.

Da er det i allefall ingen fare!

Jeg syns ikke det er hysterisk å holde seg unna farlige tilsetningsstoffer, vi vet ikke hva det gjør med hjernen vår eller babyens! Men å holde seg helt unna det blir vanskelig, men noe er alltid bedre enn ingenting. Derfor forsøker jeg å lage det meste av maten selv, og holde meg unna slike drikker som inneholder diverse...

Men - til spørsmålet ditt HI, så ville jeg heller drukket enn ingenting - uansett sukker eller søtningsmidler.

Men har du forsøkt å spise mer frukt og grønnsaker f.eks? Agurk og vannmelon inneholder jo masse vann! Evt spis en appelsin eller annen saftig frukt i løpet av dagen. Dette gjør uansett godt for deg.. :) Hvis du får det i deg da.. :) Når du er hjemme kan du jo ha en haug med frukter oppi en blender, med f.eks litt vann og sitron, knall godt!!!!

Mange gode forslag her!

Jeg har hatt helt dilla på appelsinjuice..med masse masse isbiter i.

Jeg kan ikke nok om tilsetningstoffer og langtidsvirkning til å uttale meg om effekter på hjerne og foster etc.

Det jeg imidlertid vet, er at å drikke/spise noe med kunstige søtstoffer på tom mage bøller med forbrenninga. Kroppen tror den har fått i seg noe som skal fordøyes og starter produksjon av insulin. Dette forstyrrer den naturlige balansen, og kan være skadelig.

Med andre ord: jeg ville gått for sukkerholdige ting hvis jeg bare skulle drikke, og ev noe med kunstige stoffer til måltider.

Annonse

jeg drikker ikke brus eller kaffe til vanlig så ser ingen problem med å ha det lille kuntig søtnings-stoffet som er oppi. og jeg verken røyker nå etter jeg ble gravid eller drikker alkohol. så det er vel ikke det farligste man kan få i seg? man skal selvfølgelig variere litt, det gjør jeg jo;) drikker cultura, juice i alle slags smaker osv.. og spiser mye frukt. juice og saft er også kjempeskadelig for tennene i store mengder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...