Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Har ei snuppe på snart 6 mnd som har hatt kolikk og som nå plages med mye vondt i magen\diare ol.... Hun hadde en fin periode fra 4-5 mnd hvor hun nesten ikke var plaget med magen i det hele tatt. Og hun sov opptill 5 timer sammenhengende på natta Vi begynte med grøt for 4 dager siden og nå er det på`n igjen Hun våkner etter 1-3 timer gjennom hele natta og nå har hun i tillegg fått diarelignende avføring. (Lå på stellebordet og da rant det bare vann ut av rompa + skummende, slimete, grønn bæsj) Kan det være melkeallergi?? Jeg har fullammet henne til nå og har spist\drukket melkeprodukter så da burde hun jo ha hatt vondt i magen i den gode perioden som jeg snakket om (4-5mnd)??? Eller kan det være at melka jeg drikker ikke påvirker magen like mye som mme\grøt gjør?? Skjønner ingenting jeg og håper virkilig noen kan svare??
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Huff, det er ikke lett det der.. Hvordan grøt bruker du da ? Man burde starte med glutenfri grøt.. Og det går an å putte malt i grøten, slik at hun kanskje ikke får så vondt i magen..
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Jeg bruker Nestles maisgrøt, vet ikke om den er glutenfri?? Malt er vel for å forhindre forstoppelse?Men jeg har jo egentlig motsatt problem..... Men tusen takk for svar
Leandermamma Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Prøv Sinlac ( grøt for melkeallergikerer) i en periode. Hvis du ikke ammer lengre eller gir flaske av og til, kan du jo prøve en boks med Prosobee eller Nutramigen 2. Begge disse er mme for melkeallergikere. De fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. En del barn med melkeallergi reagerer også på Soya, som Prosobee er basert på. Da er i såfall eneste alternativ Nutramigen 2. ( 2 er for de babyene over 6 mnd) Prøv dette å se om hun blir bedre. Lykke til :-)
Huldretuss Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har barn med melkeallergi. Hun hadde kolikk de første 3 mnd, men så roet magen seg. Men hun hadde alltid løs og litt slimete avføring. Da vi begynte med fast føde ble det mye verre. Skiftet på henne 7-8 ganger om dagen. Perioden faren hadde permisjon fikk hun mme - noe hun gulpet veldig av. Kuttet ut alle melkeprodukter rund året, og hun ble helt fin.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Hei London calling Snuppa mi har også nesten bestandig hatt løs og slimete avføring, men i dag ble det jo helt ekstremt med bare vann som rant ut.... det var derfor jeg begynte å tenke på melkeallergi.. Kuttet du ut melkeprodukter du også?? Eller kunne du spise\drikke melk uten at hun fikk vondt?? Hvor gammel er hun nå og hvordan går det nå? Jenta mi legger på seg normalt, gulper ikke og har ikke eksem så jeg kan liksom ikke tro at hun ikke tåler melk? Men noe er det hvertfall som plager henne???
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Hei Leandermamma Kjøper man Sinlac på helsekost eller apotek. Blandes den med vann eller mme?? Jeg fullammer så det blir jo et helt styr hvis jeg må kutte ut alle melkeprodukter. Prøvde det da hun var 2 mnd og kolikken var som aller værst men synes hun hadde like vondt i magen. Har ikke lyst å måtte gjøre det på nytt igjen dersom jeg ikke må. Det er derfor jeg lurer på om hun kan tåle at jeg drikker\spiser melkeprodukter, men at hun må bruke disse mme som du snakket om???
Leandermamma Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Sinlac får du kjøpt i dagligvarebutikker. Den blandes ut med vann. Jeg måtte kutte ut alt av melkeprodukter, men du kan jo prøve å kutte ut ren melk, altså ikke drikke melk eller lage sauser av melk osv. Du kan jo også spise normalt, men pumpe deg og gi henne mme på flaske en uke og se om det blir noen endringer. Har hun melkeallergi vil du nok merke forskjell i løpet av en uke.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Hei Leandermamma Tusen takk for svar. Ja jeg har tenkt tanken på å pumpe meg for en stund, men jeg hater å pumpe og er redd det ender opp med en brystbetennelse igjen..... Men jenta mi hadde som sagt en periode på 1 mnd fra hun var 4-5 mnd hvor hun knapt hadde noen plager. Da fikk hun kun pupp og jeg spiste og drakk alt av melkeprodukter. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor hun ikke tåler mme\grøt?? Er det mulig at det bare er magen som er så ømtålig siden hun har hatt kolikk at tarmene ikke klarer å fordøye mme\grøt og at det ikke trenger være melkeallergi???
Huldretuss Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Det er veldig mange som reagerer på melk de første årene fordi tarmen ikke er helt utviklet. De fleste mennesker i verden tåler ikke melk. Jeg prøvde å kutte ut melk når jeg ammet, men fikk ikke 100 % virkning fordi jeg ikke skjønte at jeg måtte kutte ut alt med melk. Datteren min virket også fin fra 3-5 mnd( bare rar avføring, men ingen plager annet enn at hun kanskje sov litt dårlig...). Jeg spiste og drakk alt av melkeprodukter i de to månedene.Plagene kom tilbake når hun begynte med fast føde. Hun hadde i tillegg veldig tørr hud og litt eksem. Dette forsvant også når vi kuttet ut melk. Nå er hun to år, er fortsatt helt melkefri. Har testet ut melk ved noen anledninger, men det funker ikke... Prøv å fjerne melk en periode å se om det bedrer seg.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Hei London calling :=) Tusen takk for svar igjen. Ok da får jeg prøve å gi henne noe annet enn mme og grøt for å se om hun blir bedre i magen uten melkeprodukter. Men i første omgang blir det et par uker med bare mm for å stabilisere magen igjen. Vet du hvor tilig man kan ta en test for å sjekke om hun har melkeallergi??
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Høres nokså likt ut som sønnen min. Kolikk og løs mage, slimebæsj.... Han har også melkeallergi. Det finnes grøt som er uten melkepulver, (les på pakkenes innholdfortegnelse) som du kan bruke havremelk til å blande ut feks. tror det er vanskelig å teste for allergi når de er så små, jeg måtte mase på legen i 3 år før de tok prøver. -og selv da var det ikke noe annet å gjøre enn å prøve å kutte ut melk i kosten, det hjalp veldig raskt. Lykke til
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 http://www.shdir.no/ernaering/publikasjoner/kostr_d_ved_melkeallergi_26451 nyttig hefte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå