Venter jente 180308 Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg lurer bare på hvor mange som egentlig bruker babybag med sikkerhetsnett eller boxette? Jeg har jo skjønt at babystol er det langt sikreste alternativet (har lest mange av artiklene det refereres til i tidligere tråder), men er det slik å forstå at nesten ingen velger disse andre løsningene? Bakgrunnen for at jeg spør er at min samboer og jeg er litt uenige om hva som er den beste måten å transportere et spedbarn på. Hans argument er at selv om babystol er sikrest, så vil dette kunne være skadelig for barnet. Et nyfødt barn vil synke sammen og ikke klare å holde hodet oppreist. Vi vil i så fall måtte ta pauser svært ofte. Et annet argument er at dersom man bruker babystol, så er man avhengig av å ta barnet ut av babystolen og dermed vekke en sovende baby når man skal på besøk og skal ha med babyen inn osv. Dersom babyen allerede ligger i bagen er det jo klart at det er lettere å bare ta med bagen inn. Hva gjør folk i praksis? Hvor lenge kan et nyfødt barn (nyfødt og opp til 1-2 mnd) sitte i et barnesete om gangen før man må ta pauser? Hvor lang pause må en eventuelt ta da?
Tante Gustava Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Dette lurer jeg på også... Vi har babystol. Men skal kjøre 50 mil når babyen er ca 2 1/2 mnd, og innser jo at det vil være bedre for babyen å få ligge i bag. Vurderer å leie nett til bagen på Babyshop til den turen i alle fall. Men vet at Trygg Trafikk anbefaler å bruke stol... Huff, det er vanskelig det der
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Spørs jo litt hvilken barnestol du velger. Vi kjøpte Akta Graco sin stol, den med base, da snuppa kom til. Denne er passelig "liggende", samtidig som vi aldri trengte vekke henne hvis hun sov. Eneste gangen vi brukte bag med nett var da vi kjørte fra sykehuset. Har sett video nå nettopp, at dette ikke var særlig lurt, men det gikk jo bra. Denne gang kommer vi også til å bruke gracostolen, men kjøper også boxette til bruk ved lengre turer, samt hjem fra føden...
Piken på landet Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Vi har bilsete og foretrakk å bruke det pga sikkerheten, men vi har også boxette som vi brukte på lengre bilturer. Den var jo veldig praktisk, men liten og er kun passelig de tre første månedene. Boxetten er sikrere enn bag og sikkerhetsnett, den kom faktisk overraskende bra ut i test. Men for all del, bilsete er absolutt det sikreste!
Venter jente 180308 Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2008 Takk for svar folkens! Synes dette er vanskelig, særlig etter å ha sett videoene på nettet osv. Ettersom vi i likhet med dere andre har familien på den andre siden av landet blir vi nødt til å kjøre ganske langt, så det hadde jo vært greit å ha en sikkerhetsmessig tilfredsstillende løsning som også var komfortabel for barnet... Kan man leie sånn boxette-sete?
Bella mamma Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Hva med å kjøpe en sånn bilstol som man kan legge ned ryggen på? en sånn izi sleep eller noe sånt. Det skal jeg kjøpe til bebisen i magen tror jeg. Det heter vel at man kan kjøre maks 15 min med en nyfødt uten stopp. Vi leide en sånn boxette når vi skulle kjøre til Oslo. Da var Elias 2,5 mnd. Den var nestn litt for liten allerede da og elias er ikke en lang gutt... det ble til at vi nesten ikke brukte den. Ryggen var hard og elias ville ikke ligge der.
It's all about me Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Bilstol er klart best, bag med nett er bare falsk trygghet. Babyen vil bli alvorlig skadet hvis dere skulle komme ut for en ulykke. Det er overdrivelse at en baby må ha pause hvert 20ende minutt i en bilstol. Så lenge de sover og er rolige har de det bram de sier selv ifra når det er tid for pause. De pausene kommer som regel når den føler det er tid for mat eller bleiskift.....og da må dere jo ta pause uansett hva babyen ligger i. Kjørte selv en laaaaang tur da lillegutt var 1 uke og 6 dager og ville ikke brukt noe annet enn bilstol da nei. Dessutten hvis du kommer til andre land som f.eks England og USA så ser du omtrent ikke en eneste dypbag. Alle bruker bilsete både i bilen og på tur. Og det er ikke noe mere ryggkader på barn der... Sover h*n i stolen når dere skal på besøk er det bare å ta med stolen inn...
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Har bare brukt bilstol, og vil gjøre det nå også.Hadde ikke tatt sjansen på å hatt barnet i noe annet. Og bilstolene i dag gjør at barnet ligger mer enn å sitte, og hodet blir støttet bra.
mareritta nr2påvei*høygravid* Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Vi hadde en maxi cosi barnesete til vår lille når hun ble født. Og når hun var ca 4 måneder skulle vi på lang tur, 80mil. Spurte fysioterapeuten om hva vi burde gjøre. Hun sa at hvis barnet sov, så var det bare å kjøre. Er det ubehagelig for barnet våkner det, sa hun. De barnesetene som finnes idag, er det en innstilling på selve setet som passer for små barn. Slik at de ligger mer. Vi kjørte på kvelden. Hun sovnet etterhvert, og vi kjørte så langt vi kunne. Trur det ble 8 timer i strekk. Som vi forstod på fysio så er det ikke så ofte man kjører så langt, og da går det helt fint. Er det slik at man kjører slike etapper hver uke f.eks, så burde man ta flere pauser. Jeg stoler på det fysioterpaeuten sier. Barnesetet er det mest sikre!! Dette er da min mening...
snart mor til 3 Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Hvor lenge man kan bruke en boxette er veldig individuelt. selv brukte jeg boxetten til gutten var en 4-5 mnd..litt usikker,da det er en stund siden.. men når man skal kjøre lengre strekninger er det ikke holdbart å skulle bruke bilstol føler jeg uanset hvor mye tryggere det er. boxetten er mye tryggere enn bag med nett! og er virkelig verdt investeringen.. nett hadde jeg nok aldri brukt,da den er direkt utrygg føler jeg. og ja,jeg vet mange vil si det samme om boxetten,men så lenge man fester boxetten rett så er den veldig trygg! og det hele er engangsinvesteringer..du kan bruke den på samtlige unger... sist gang visste jeg det ble mye kjøring, og det blir det denne gangen og. bilferien starter ikke lenge etter fødselen..så for oss er det ikke noe alternativ enn å bruke boxetten ihvertfall... kan ikke stoppe hver halvtime da..hehe..det sier seg selv.. når ungen er stor nok til å gå over i babystolen blir h*n å få fortette å sove i den om man skal i butikken..blir ikke å ta ungen ut av stolen av den grunn..ville selvdølgelig ikke latt en nyfødt baby sove i en stol da vel og merke,men den problemstillingen havner ikke vi i siden det blir brukt boxetten fra dag 1 til h*n vokser ut av den
januarsurprise Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg vet ikke om det ene eller det andre er best, men jeg har opplevd en krasj med bag m/nett. Det var et par som kjørte inn i meg i 80km i timen som hadde dette i bilen sin, og det gikk helt bra. Babyen lå og pludret oppi bagen ett minutt etterpå. Jeg havnet ute på et jorde... vet ikke om det er lett å feilmontere, hadde det ikke virket slik det skulle hadde barnet kommet som en kanonkule gjenom ruta. Uff, det er godt det gikk bra!
Ophelia & Jr. Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har også lurt veldig på dette, men etter å ha lest en artikkel på DinSide (http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926) ble jeg veldig skeptisk til både bag m/nett og boxette. Tror nok vi kommer til å gå for stol og mange pauser når vi skal på biltur...
Ophelia & Jr. Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 Og før jeg blir skutt... Ja, jeg er fullstendig klar over at dette ikke er noen vitenskapelig artikkel, men jeg ble nå litt skeptisk lell.
snart mor til 3 Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 bag m/nett har vært frarådet i MANGE år nå.. i flere land er de også forbudt siden ungen ikke er festet... for de aller fleste byr det ikke på noe problem å bruke stol,men som hun ene sa lenger opp her så skal hun kjøre 50 mil. selv skal jeg kjøre 150 mil i sommer. da sier det seg selv at vi ikke kan stoppe en halv i halvtimen for å strekke på ungen.. men skal man bare kjøre en time eller to er det jo heller sjeldent noe stress
VenterNummer2 Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Både jordmord og helsesøster sa at vi kunne la vår nyfødte baby ligge ca 40 min i bilstol før vi tok den opp. Det tar ikke mange mnd. før babyen blir sterkere, og vil da helst foretrekke å sitte i bilstol for å se seg rundt. Vil tro en baby som ikke er trøtt vil lage mye leven i en bil hvis h*n må ligge....vi har derfor ikke vurdert annet enn bilstol..Er ikke såå ofte man kjører langt første 2 mnd. uansett.
snart mor til 3 Skrevet 10. mars 2008 #16 Skrevet 10. mars 2008 det er vel heller lite som er mer behagelig for en liten baby enn nettop det å kjøre bil,og ligge. slik har det ihvertfall vært for samtlige barn jeg har vært i kontakt med. guttungen min ELSKET å kjøre bil... :-) antall ganger man kjører langt de første månedene er veldig forskjellig fra tilfelle til tilfelle. selv vet vi at vi skal ha ihvertfall to lange bilturer de første månedene når vi regner med at boxetten vil måtte brukes.man må se på sitt eget bruk og vurdere selv. det å leie en boxette er selvfølgelig et godt alternativ om man ikke ønsker å ha den kostnaden som det er å kjøpe den. :-)
CB-BabyBoy Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 Så noen nevnte izi sleep setet her; ja man kan legge det ned slik at barnet ligger mer, men det er kun når setet ikke er montert i bil. Vi har et maxi cosi cabriofix sete nå med nyfødt innlegg, det funker kjempefint! Det går helt fint å lurke junior ut av setet når vi skal ha han ut selv når han sover! Jeg skjønner veldig godt tvilen her; boxette er uansett klart å velge foran sikkerhetsnett. Forbrukerrapporten testet både stoler og en boxette i mai 2007, den kom ikke galt ut der heller.
Totettitett Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Vi hadde bilstol til førstemann (født 2007) (akta graco m/base). Og den synes jeg var litt bratt, men siden vi kjørte bare små turer i begynnelsen gikk det greit. Denne gangen skal vi på flere langturer de første månedene, og da har vi fått tak i boxette (kjøpt brukt for 100,-) som vi bruker i starten. Liker ikke tanken på at en baby på 2-3 mnd sitter over lengre tid. Ryggsøyen blir jo bøyd og får belastning. Og i det setet vi har, tipper hodet fremover når barnet sovner. Ved 4-5 mnd alder skifter vi fra boxette og til bilstol.
Venter jente 180308 Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #20 Skrevet 10. mars 2008 Takk til alle dere som har svart. Vi har også sånn maxi cosi cabriofix sete, og vi regner vel med å bruke det for det meste. Har forhørt oss og det er ikke dyrt å leie en sånn boxette dersom vi finner ut av vi har behov for det i forbindelse med en lenger biltur. Men jeg må jo si at etter å ha sett de videoene som ligger på trygg trafikk, så er jeg litt skeptisk til alt annet enn barnesete. Bag med nett er i hvert fall uaktuelt.
snart mor til 3 Skrevet 11. mars 2008 #21 Skrevet 11. mars 2008 det er nok ikke dumt det:) desverre er det mange som ikke ser forskjellen på bag m/nett og en boxette. selv har jeg en mor som er jordmor og hun forteller at på sykehuset her ANBEFALER de boxette til bruk den første tiden.. de ber ingen foreldre kjøpe boxette siden det er mye penger for kort tid,men når de får spørsmål fra foreldre som sier at de skal på bilturer er boxette best. nei,er nok mye skremselspropaganda der ute desverre..mye blir også startet fra stolprodusenter.. de vet at frykten til småbarnsforeldre kan man tjene masse penger på. des mer redd vi er des mer penger er vi villige til å bruke på bilstol (eller andre produkter for den saks skyld). synd egentlig...
Ursula Tatjana Skrevet 11. mars 2008 #22 Skrevet 11. mars 2008 se video og tester på www.sikringavarnibil.blogspot.com ( på høyre siden på siden) Hadde det vært skremselpropaganda fra stolprodusentene hadde de jo tjent mere penger på å si at folk skulle kjøp nett eller boxette. da måtte vi jo hadde enda en stoltype til ungene da. Syns det er rart at ingen klarer å utvikle en bra stol hvor ungen ikke sitter rett opp å ned og som er sikker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå