Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg jobber i en barnehage, og det blir sagt at den 5. barnesykdommen har kommet blandt småbarna. Har fått høre så mye rart om akkurat denne sykdommen og det og være gravid, så blir veldig forvirret her. Har hørt at det er veldig sittsomt og at det fører til at fosteret kan dø o.l, også har jeg hørt at det ikke er så veldig smittsomt, men at man skal være forsiktig når man er i nærheten av et barn som har det, men smittefaren er 10 dager før sykdommen slår ut hos barna..... Noen som har noen erfaring med dette eller har hørt litt mer om det enn det jeg har gjort. Og hva kan man eventuelt gjøre hvis man er usikker på om jeg har hatt det før eller er i faresonen for og bli smittet... Vil jo ikke utsette babyen min for noe... Er forresten 23+6 uker, hvis det har noe og si....
karhoy Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Hei Sønnen min på to har den 5. barnesykdommen akkurat nå og jeg har derfor undersøkt litt. Etter det jeg kan se (Pasienthandboka.no og den norske lægeforening), så er det lurt å dra til fastlegen ved mistanke om 5. barnesykdom. Du trenger ikke føle deg syk i det hele tatt, men babyen din kan smittes dersom du ikke har hatt dette viruset før. Legen skal da se etter antistoffer i blodet hos deg og dersom du har smitten skal du følges opp med UL. Babyen trenger ikke vise tegn til sykdom før etter flere uker. Den beste linken jeg fant på dette er vel denne . http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1069853 Skriv den ut og ta den med deg til legen din. Vennlig hilsen
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2008 Takk for svar. Var hos legen min på tirsdag og hun sykemeldte meg med en gang + at jeg måtte ta moen prøver for og se om jeg har hatt sykdommen og er immun, eller om jeg kan ha blitt smittet, så det får jeg forhåpentligvis svar på i morgen... Men hun ville ikke ta noen sjanse på og la meg jobbe i barnehagen før hun var helt sikker på om jeg var immun eller at sykdommen ble borte i barnehagen. Kjedelig og være sykemeldt når man føler seg stort sett frisk, men godt og ikke ta noen sjanser med den lille å..
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. mars 2008 I dag fikk jeg svar på prøvene jeg tok ang den 5. barnesykdommen på tirsdag. De viste at jeg har ikke hatt den 5. barnesykdommen og heldigvis heller ikke blitt smittet av den. Men fikk beskjed om at jeg må være sykemeldt og holde meg unna barnehagen til det har gått over.......... Veldig kjett, for jeg kunne tenke meg og jobbe litt, men vil heller ikke risikere noe overfor lille prinsessa vår.... Forhåpentligvis så er sykdommen borte i slutten av mnd når sykemeldingen min går ut....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå