Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som er født 5 uker før terminen og må derfor ta vitaminer/jern frem til hun er 1 år. Det går greitt å få inn dette via flaske som vi tar morgen og kveld. Vi blander da vit. og jern inn litt kokt vann, for å få det til å gli lettere ned i magen.

Men nå har jeg fått vite at jernet kan få tennene til å smuldre opp. Det er visst mange eksempler på dette iflg en bekjent av meg.

Flere som har opplevd dette? Og er det tilfelle når vi blander det ut slik?

Jeg tror jeg skal spørre på HS om de kan ta en test av jerninnholdet hos henne. Utifra mensterminen er hun nemlig bare 3 uker for tidlig født, så da burde jo jernlageret være ok. Ingen som har testet om hun egentlig trenger jern heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille er også født 5 uker før terminen, vi fikk også beskjed om å gi han jern og multivitaminer og tran. Det er jo jammen et helt måltid bare det :)

Men han ville ikke ha jern - overhodet. Gulpet, spyttet og gråt. Prøvde å blande det i vann, vitaminene, melk etc uten hell. Til slutt spurte jeg fastlegen hvor viktig det er, og hun sa så lenge mine jernlager er ok, skal det ikke være noe stort problem for han heller. Men har ikke fått sjekket jernlagrene hans da. Han er 4 mnd nå.

En annen ting, min svigersøster har også et prematur barn (5 uker før der også) som er født ved et annet sykehus, og de har ikke fått beskjed om å gi jern. Kun en spesiell multivitamin de første ukene og tran + folsyre etterhvert.

Jeg hørte ikke noe om folsyre...

Tror ikke det er noe stort problem, men hør med HS evt ring legen og spør og pass på dine egne jernlagre!

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar, jeg har faktisk litt lave jernlagre selv så da trenger ho vel kanskje det en stund til ho også. Får sjekke det med HS i første omgang. Men synes det var litt skummelt det her med smuldring av tennene da....

Merkelig at alle sier så forskjellig ang dette på sykehusene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...