Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Litt rart spørsmål kanskje..., men lurer på en ting. Hvis den ene forelderen har mørkt hår og brune øyne, og den andre har rødlig hår og grønne øyne. Hva er det størst sjanse for at barnet får? Har hørt at brune øyne er dominerende (?), hvordan er det med hår? Vet jo at alt dette er tilfeldig, og man kan "arve" fra andre slektninger. (Som meg; mamma har blå øyne, pappa har grønne og jeg har brune som min farmor). Men er det noen farger som er dominerende, og dermed størst sannsynlig blir ført over til barnet?
minnimoi Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Mener og ha lært i naturfagstimen (for lenge siden) at grønne og brune øyne dominerer over blå. Og mørkt hår dominerer over lyst. Dette stemmer iallefall i vår familie, med samtlige medlemmer=)
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Barnet får i alle fall brune øyne. Er ikke sikker på dette med håret. Men jeg har knall grønne øyne selv, og har fått beskjed om at grønne øyne finnes egentlig ikke, det er en genfeil av brune kan man si, så alle som har grønne øyne har egentlig brune! Så da vil jeg tro at siden brunt er dominant og begge foreldre har det, så vil barnet få brune øyne uansett om noen ellers i familien har blå.
PAVEEL Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 jeg er mørk m brune øyne... far til gutta mine er mørk i håret men knall blå øyne.... gutta har knall blå øyne.... så mye til overlegenhet genmessig når det gjelder brune øyne liksom;-)
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Hehe, det er vel ikke akkuratt overlegent, de mørke genene er dominant. Hvilket vil si at de i de fleste tilfeller vil gå foran de lyse, men slett ikke alltid så klart. Men jeg vil tro at så lenge begge foreldre har brune øyne vil ikke ressensive gener fra resten av familien dominere foreldrenes. Det var derfor jeg tror barnet får brune øyne..
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Stemte ikke helt hos oss, jeg har brune sambo blå og frøkna har blå øyne og er platina blond, jeg var blond som lita men ikke SÅ blond og sambo er blond men ikke platina blond :-P Så blir morro og se hvordan hårfarge og øyenfarge frøkna i magen får..
PAVEEL Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 og btw... mine foreldre har himmelblå øyne begge to, mens jeg har skikkelig kastanjebrune øyne..
ChanelK Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Det er stor forskjell på genetisk brune auge og faktisk brune auge. (ev blå) Sjølv har eg genetisk blå auge, dvs at augene mine er heilt blå uten noken form gule, brune, grønne prikkar eller kantar eller flekker. Hadde eg hatt ein sånn flekk med gult for eks hadde eg framleis hatt blå auge (eller dei hadde sett blå ut), men eg hadde hatt genetisk brune auge. sjølv om eg ikkje hadde hatt noko brunt i dei. forvirrande? ja. de som har grønne auge har egentlig genetisk brune. For at den lille skal få genetisk blå auge må begge foreldre være bærarar av genet for blå. I teorien kan to foreldre med begge brune auge få ein unge med blå (om dei begge er bærarar av genet) Korleis det er med hårfarge hugse eg ikkje heilt. Både eg og sambo er rødhåra, men me er dei einaste i våre familiar som er det, så skal bli spennande å sjå ka farge poden får, om han arve oss eller tanter/onkler/besteforeldre
hot-mama Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Min mann har brune øyne og mørkt hår...og jeg har grønne øyne og lyst hår. Vår eldste har brune øyne og brunt hår mens den yngste har blondt hår og brune øyne. Det blir spennende å se hva gutt nr 3 får :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå