Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Ser at det er mange som spør om flytur med små barn, og mange som anbefaler amming når flyet letter eller lander. Det er faktisk ikke så lurt. Hvis flyet må bremse brått, eller rykker på andre måter, kan barnet skade ryggen alvorlig, på grunn av at beltet sitter rundt livet på dem og det kan bli et rykk mellom beltet og deg når du holder barnet i ammestilling. Det beste er å holde barnet på fanget med dets rygg inntil din mage. Smokk eller flaske gjør samme nytten som amming. Og veldig få barn får dotter i ørene, så de fleste foreldre bekymrer seg unødig før flyturen.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 forslag itl hva jeg skal gjøre når datteren min ikke tar smokk eller flaske?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 HI her, tror ikke jeg ville gjort noe spesielt. Ser i et annet innlegg at man kan gi nesedråper før flyturen. Men min erfaring er at det er sjelden de får vondt i ørene. Så med mindre du har opplevd det før, ville jeg ikke bekymret meg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Jeg fløy med datteren min da hun var 4 mnd - vi skulle da til familien min i et land i midtøsten. Flyturen gikk fint - og hun sov nesten gjennom hele bortsett fra da hun våknet fordi hun var sulten og skulle ha mat. Vi var borte i mange mnd, og på vei hjem til Norge igjen da hun var 8 mnd. Akkurat som sist flytur (2 fly pr vei med henholdsvis 2,5 timer og 5,5 timer før ankomst) gikk det bra på hjemturen også og hun sov når hun ikke var sulten og skulle ha mat. Jeg ammet på turen ned, men sluttet mens vi var der og ga henne fruktmos, middagsglass og mme på flyet tilbake til Norge. Det gikk fint på alle 4 flyene )
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 HI, du tar feil der. Vet om MANGE som sliter med at babyene deres får vondt i ørene når de letter og lander med fly. Av egen erfaring, skriker babyen min hver gang jeg selv får dotter i ørene, men aldri ellers. Tror ikke dette er tilfeldig. Og som en annen her sier, det er ikke alle barn som tar hverken flaske eller smokk. Andre flyselskaper bruker ikke setebelter på babyer i det hele tatt, så jeg tror ikke det er mye som er vitenskapelig bevist der. Også, festet på babyens setebelte festes aldri, dvs ved et rykk eller napp, så går den ut i sin fulle lengde før den strammer. Dvs det må et BETRAKTELIG rykk til for at det skal være til skade for barnet. Og hvis det er et såpass rykk, er det mye annet man burde være bekymret for enn akkurat rykket av setebeltet. Før noe viser meg noen bevis på hvor farlig det kan være... og ikke at det bare er flyselskapene som beskytter seg selv, så kommer jeg til å fortsette å amme mens flyet tar av og lander.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Det er godt å høre at man bekymrer seg unødig for dette, jeg tenker desverre mye på det i.o.m at vi skal snart ut å fly. Men hvv mener du med "din erfaring er at det skjeldendt skjer"? Er du flyvertinne eller har du en bråta med barn du har flydd med? Jeg håper virkelig du har rett men er nysgjerrig på hva slags grunnlag du uttaler deg?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har det fra ei god venninne som er flyvertinne. Hun flyr både innen- og utenlands. Hun sier at det største problemet på flyturer er foreldre som stresser seg opp. De er bekymret, eller så redde for at barna skal være til sjenanse for de andre passasjerene at de klarer å gjøre barnet urolig og skrikete. Hvis et barn skriker, sier hun at hvis hun klarer å roe ned foreldrene, roer som regel barnet seg og. Jeg har også fløyet ganske mange ganger med sønnen min, og aldri opplevd at han eller noen av barna rundt har fått vondt.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Så jeg som har baby som skriker hver gang jeg selv får dotter i ørene... stresser meg sånn opp over mine egne dotter i ørene, så jeg fører da dette stresset umiddelbart over på babyen min som begynner å skrike akkurat samtidig. Ja det var jo logisk
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Jeg ammet første mann på flyet opp og ned, men jeg fikk beskjed av besetningen på flyet nå med nr to at de sterkt frarådet dette, pga at babyen skulle sitte oppreist på fanget(jeg skulle gi flaske til hun og det var det samme siden hun da ble litt liggende) var itilfelle det oppstod et nødstilfelle så spayet med nesespray og det gikk helt fint.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Også kan det faktisk være ganske farlig å ta fly i seg selv! dere har vel sett LOST?!
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Akkurat det jeg ville si. Når du stresser, stresser babyen din. Dersom du i utgangspunktet er redd for å fly eller blir stresset av det, overlat babyen til en i reisefølget som kan forholde seg rolig. Når du hører og ser en baby som skriker i et fly, har du noen gang sett hvordan foreldrene oppfører seg? Nettopp, er det rart barnet er i harnisk?
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 vi skal fly i mai og da er lille 9 mnd. Jeg tenkt å la henne sutte på en kjærlighet på pinne. Lurt ikke sant? Bare håper jeg kan ta den med på flyet da. Eller jeg kan jo kjøpe på tax free.
2Blåbær Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er flyvertinne og HI har helt rett. Ville du sittet og ammet ditt barn i en bil som kjører 200 km/t? For det er jo den hastigheten flyet kommer opp i på rullebanen ved take-off. Vi har fått beskjed om at barn under to år som sitter på fanget skal sitte med ryggen inntil en voksen så lenge hjulene er på bakken. Med en gang flyet letter kan man man snu barnet og amme. Det er jo først når man kommer et stykke opp at trykket synker. Tilsvarende gjelder ved landing. (Forøvrig er det ved nedstigning små barn som oftest får vondt i ørene, fordi trykket i kabinen da øker) Man kan gjerne amme barnet helt til hjulene treffer bakken, da snur man barnet rundt slik at det sitter mest mulig trygt i tilfelle flyet skulle bråbremse. På dette stadiet er trykket forlengst tilbake til det normale i kabinen, og de fleste har fått utlignet trykket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå