Gå til innhold

hva kan man forvente av barnehagen

Anbefalte innlegg

lillejenta begynte i barnehagen i dag..nyåpnet så alle barna var nye..det var 6 unger i barnehagen. Ble møtt av primærkontakten, synes hun var elendig til å gji informasjon og hang på ungen hele tiden...synes det var ubehagelig for følte at hun trengte at jeg var tilstede også siden det var aller aller første dagen....hun var dårlig til å fortelle hva de skulle gjøre disse dagene og jeg synes hele opplegget var mislykket..er det bare meg som har opplevd det slik?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137101030-hva-kan-man-forvente-av-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber i barnehage selv, og må si at det er viktig at mor eller far er tilstede den første dagen. Hos oss er det "tilvenning" over 3 dager, halvannen time de to første med mor eller far, så litt lenger den 3. hvor mor/far kan ta seg en tur, men være tilgjengelig pr tlf ved behov. Dette for å få barnet til å føle seg trygt i barnehagen. Det er også viktig at primærkontakten holder seg i nærheten av barnet da det er denne personen barnet ditt skal knytte et bånd til i denne trygghetsfasen. Men det er like viktig at primærkontakten tar seg av mor/far i denne perioden ved å gi nødvendig info om både rutiner og planer og blir kjent med dere. Dette for å få dere til å bli trygge på valg av barnehage! De skal tross alt passe på det kjæreste dere har! Og det kan de ikke klare godt nok hvis dere ikke er trygge, for da er det ikke sikkert barnet deres blir trygg heller..

Men det er ikke bare bare å være voksen i nyåpnet barnehage heller. Er masse å ta seg av, mange nye barn og foreldre og kolleger og da kan ting gå litt i glemmeboken. Gi det litt tid så tenker jeg det blir litt bedre. Men jeg ville nok nevnt det til pedagogisk leder, så de vet om det i allefall. Ikke lett å endre på ting man ikke er obs på...

I min barnehage ser vi på primærkontaktens viktigste oppgave å bli kjent med barnet, og få barnet til å bli trygg på ham/henne. Praktisk informasjon o.l. utveksles med pedagogisk leder i tilvenningssamtalen som gjerne skjer første eller andre tilvenningsdag.

Samtidig så er det viktig at primærkontakten også snakker en del med foreldrene for å bli kjent. Barnet blir også lettere trygg i barnehagen dersom foreldrene har en god tone med de ansatte. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...