Gå til innhold

Stell/vask av jentebaby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor grundig skal man egentlig vaske de? Synes ikke jeg fikk så god innføring av dette på barsel...

Skal man f. eks trekke kjønnsleppene fra hverandre og vaske mellom de? Jeg har brukt endel potetmel om dette legger seg som klumper under leppene, og jeg kan jo ikke bare la dette være der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask like rent som du ville vasket deg selv:) Ikke alltid like lett å få bort zink ol. Bruker inni mellom en kompress med babyolje, for å få vasket ordentlig. Oljen fjerner zinken. Får ikke det bort med bare vann og såpe.

Skrevet

Det jeg lærte var at det ikke skal styres så mye mellom der, med mindre det er bæsj.

Er det klumper med potetmel ville jeg fjernet de forsiktig, men ikke vasket masse.

Systemet er stort sett selvrensende :)

Ville kanskje prøvd å børste vekk overflødig potetmel før jeg tar på bleiene, kanskje det ikke samler seg så mye da.

Lykke til :)

Skrevet

Eg trur ein ska vaska minst mulig..eg "opne" ikkje og vaske, berre det ein ser utanfrå... trur det område er litt sjølvrensande

Skrevet

Møkka forsvinner jo ikke av seg selv. Når de er nyfødte så er det vel annerledes, enn når man påfører ting som zink, salver ol. Ville tro det kan bli bakterier i det. Ikke at man skal skrubbe, men bør vel få bort salve etc.

Skrevet

Akkurat dette spurte jeg om på sykehuset. De sa at vi skal styre minst mulig mellom kjønnsleppene. Ikke åpne og gni mellom der hver gang vi vasker rompa ved bleieskift. Fjern FORSIKTIG salve og potetmel med en q-tips ellr kompress MED RENT VANN. Det kommer litt slim/utflodliknende greier ut fra sjeden. Dette skal ikke vaskes bort. Det er en del av den selvrensende prosessen.

Skrevet

Man skal helst ikke vaske noe særlig mellom kjønnsleppene til jentebabyene fordi det er veeeeeldig følsomt der. Systemet er stort sett selvrensende som det blir sagt av flere over her. Er det bæsj og annet snusk, kan man ta et lite vannbad (med en liten dæsj mild barnesåpe) enten i vasken eller i en stamp/badekar .... Ikke gni med klut ol innenfor leppene! Det fikk ihvertfall jeg beskjed om på barsel.

Har en førnøyd datter som synger og ler og lukter godt over det hele :))

Skrevet

Jeg tar kun bort bæsj, smører minst mulig salve og styr - kun zink dersom hun er litt rød. Men aldri mellom kjønnsleppene, holder god klaring for å si det sånn. Bruker kun vann når jeg vasker og litt olje på en mesoftklut dersom bæsjen sitter fast. Da forsvinner den. Og faktisk kommenterte legen på 6mnd kontrollen hvor fin hun var i huden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...