Gå til innhold

Hun er ikke så snill...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste tråden om veldig rolig snilt barn lenger nede her.

Og føler meg fæl som sier dette men datteren min som jeg elsker over alt på jord har vært UTROLIG krevende siden hun var bitte liten...

Skriker masse, ofte i dårlig humør, bestemt, vil ikke spise og vært masse syk...

Hun har to foreldre som elsker henne og jeg kan ikke se at hun skulle ha det vondt på noen måte. Ikke skjemmer vi henne bort heller.

Det er tungt noen ganger når jeg ikke forstår hva vi gjør galt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars. Dere gjør sikkert ikke noe galt. Dere er sikkert noen

av verdens beste foreldre. Noen barn er bare mer krevende enn

andre....Det går seg til etterhvert som hun blir eldre skal du se.

Skrevet

Hun er vel ikke _slem_ selv om hun er litt krevende?

Jeg synes ikke det er riktig å si at et barn "ikke er snilt" bare fordi hun er krevende. Snill, slem, krevende, lite krevende er ikke begreper som bør blandes. Barnet sitter ikke akkurat der og planlegger å være ondskapsfull mot foreldrene.

Skriking, dårlig humør, spiseproblemer o.l. er ofte uttrykk for at noe ikke er som det skal. Stakkars liten.

Skrevet

Visste det ville komme noe sånt vås som du kommer med her.

Selvfølgelig er hun ikke SLEM, men det er en måte man utrykker seg på.

Jeg skrev at hun er utrolig krevende, og det er hun.

Hun har ikke vært ordentlig syk men mye forkjøla osv. Det setter selvfølgelig humøret ned men hun har også vært krevende på alle andre områder siden hun var liten. Vi prøver bare å gjøre det beste for jenta vår!

Hun har normal vekt, spiser greit men er kresen og vi har undersøkt henne for ALT hos lege, tom tatt mr og ul av mage osv, det er ingenting galt.

Men hun er en fryktelig bestemt jente, som krever mye og det er veldig slitsomt skal jeg si deg. Men hun er herlig også!

Du trengte ikke komme med det svaret du gjorde, det var jo kun for å strø salt i såret skjønner jeg.

Skrevet

Oi! Nei, det var slettes ikke for å strø salt i sårene. Jeg mener oppriktig at man ikke skal bruke "snill", "ikke snill" på krevende og mindre krevende barn. Slike uttrykk kan bidra til holdninger ovenfor barn som ikke er istand til å være "snille" og "slemme" enda.

Ellers håper jeg selvsagt at dere finner ut av det med vesla deres. Kan ikke være noe greit for verken henne eller dere å ha det slik.

Skrevet

negative holdninger altså.

Skrevet

Jeg forstår HI veldig godt jeg. Hos oss er problemet motsatt.. Sambo har verdens snilleste datter. Et fantastisk barn, alltid blid, alt er greit, med på alt, smiler fra morgen til kveld, legger seg med et smil står opp med et smil, sover hele natten, har gjort det fra dag en. Virkelig en DRØMME-UNGE. Alle er hennes bestevenn.. U name it.

Men.. nå er jeg gravid. Og er ganske sikker på at jeg var veldig snill som barn, men uuuutrolig sta og bestemt.

Er livredd for at sambo ikke skal bli så glad i dette barnet, som sikkert blir ti ganger verre enn hans datter. Da hun rett og slett er unormal, på en positiv måte. Men jeg har prøvd å bearbeide han fra vi skjønte at hun var slik at det ikke er normalt.

Til HI. Du har lov til å si hva du vil om ditt barns oppførsel/humør. Vil jo tro at du ikke går og sier at hun IKKE ER SNILL hvis hun sutrere osv. Alle barn er forskjellig. Og skjønner godt hvis du er sliten, oppgitt og frustrert.

Til dere andre.. ikke alle barn er snille. og barn begynner faktisk ganske tidlig å finne ut av o g utnytte sin egen oppførsel. Faktisk.

Lykke til HI. Det går seg til på et vis.

Skrevet

merket at jeg ble provosert av anonym her nå.

Hi sikter til et annet innlegg hvor headingen er at de har så nilt barn, da er det vel naturlig å bruke samme begreper.

Det er naturlig at en som har et "lite krevende" barn bruker ordet snill samtidig som at de som har et "krevende" barn ikke sier at det er slemt.

Til HI klart man føler på det når de er misfornøyd Det går seg til skal du se

Skrevet

Og hvordan kunne jeg ane at HI siktet til et annet innlegg? Uansett synes jeg det er begreper som ikke hører hjemme ved omtale av små barn. Det står jeg på.

Skrevet

Anonym 1217 skrev:

"Til dere andre.. ikke alle barn er snille. og barn begynner faktisk ganske tidlig å finne ut av o g utnytte sin egen oppførsel. Faktisk."

Hjelpes for noen holdninger som er ute og går.

Skrevet

Jeg er helt enig i at man ikke skal si at et barn ikke er snillt, spesielt på det grunnlaget du kommer med HI.

Jeg skjønner at du er sliten, men har du prøvd å tenke litt annerledes på oppførselen til datteren din? Hvis du tenker at hennes oppførsel er helt riktig for henne, så vil du også klare å se alt det positive ved å utvise denne type oppførsel. Jeg syns ikke at noen barn viser feil atferd, det er helt riktig for dem! Det er heller opp til foreldrene å jobbe med hvordan de tolker atferden. Ikke stress så mye over å endre på atferden til datteren din, prøv heller å glede deg over at hun er den hun er!

Skrevet

Du er helt på jordet kozy, jeg siktet til det andre innlegget som de sa over her. Hvor det sto "hun er så snill". Barnet mitt er motsatt av den beskrivelsen med mange ting. Hun har en voldsom oppførsel men det er MANGE POSITIVE TING med datteren min også og selvfølgelig gleder jeg meg over den hun er. "jeg syns ikke noen barn viser feil adferd" sier du, selvfølgelig gjør de det. Og noen barne mer enn andre.

Jeg stressere ikke med å endre adferden hennes, du burde holde munnen din lukket. Regner med du har ett barn også, så da er du selvsakt ekspert. Jeg har 3 barn, 4,5, snart 2 og ei på 6 mnd, jeg er ikke ekspert av den grunn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg husker Jesper Juul skrev noe interessant i A-magasinet en gang; at barn som er "krevende" er sunne barn; de uttrykker noe, kanskje har de sterk vilje og godtar ikke uten videre at de selv ikke har rett. Og det sier de fra om! Det synes jeg er flott. Javel, mer slitsomt, men man kan jo også tenke over at barna skal klare seg selv en gang - og at å støtte dem i å stå på sitt også kan være lurt.

Jeg synes det er helt flott, jeg! Vi har to barn med helt ulikt temperement; men det kunne ikke falle meg inn å beskrive det ene som snilt - det andre slemt! Tvertimot blir jo jeg (som selv har temperament) litt bekymret av gutten vår - som er bare så enormt snill. han trøster alle, lar andre (inkl søster) ta lekene sine og vil hele tiden hjelpe til hjemme. Man må jo også ta vare på seg selv...

Skrevet

Hjelpes.. Ikke rart ungen har temperament. Hun har litt å slekte på.

Skrevet

Hvis du mener at jeg er helt på jordet så virker det som du faktisk ikke har lyst til å løse problemet. For meg er det selvsagt at det er foreldrene som må jobbe med seg selv når de blir oppgitte over atferden til så små barn. Selvfølgelig viser ikke så små barn feil atferd, fordi de faktisk ikke skjønner at det er "feil". Det er en holdning vi voksne har skapt...

Jeg burde holde munnen min lukket? Vil du at dine innlegg skal forbigåes i stillhet? Da må du spesifisere at du ikke ønsker svar på dine innlegg da. Jeg var ikke frekk mot deg, jeg prøvde faktisk å gi deg noen gode tips, dumme meg som trodde at du var ute etter det liksom....

Skrevet

...men Kozy; jeg trenger visst kanskje noen råd, for jeg sliter visst veldig med temperamentet:) *barnslig fnis*

Hilsen anonym 12.40

Skrevet

Jeg syns ikke kozy var frekk og er enig i det hun sier. Bare fordi du har 3 barn betyr ikke at du vet mer enn en psykolog vettu HI. Kansje du burde takke for gratis råd istedenfor å være frekk.

Skrevet

Jeg forstår deg HI, har et barn med sterk vilje og mye temrament selv.

Dere som sier hun sier barnet ikke er "snilt" burde lese innleggene om igjen for det er ikke det hun sier.

Noen barn utagerer voldsomt og det er tøft.

De som ikke har barn som er på denne måten kan umulig vite hvordan det er. Tipsene som hun over her påstår hun gir deg må du bare le av, åten hun svarer deg på viser bare 1 ting....

Jeg forstår veldig godt hva du går igjennom og kan dele noen av mine erfaringer med deg om du vil.

Bare send meg en mail så kan vi kanskje snakkes.

Klem

[email protected]

Skrevet

Trust me, jeg vet hvordan det er! Ungen min utagerer ekstremt mye! Men det hjelper å tolke atferden på en positiv måte, det hjelper mye det skjønner dere!

Le av tipsene mine? Hvorfor det? Og hva er det måten jeg svarer på viser egentlig?

Skrevet

Jeg ler ikke av tipsene til kozy, men noen ganger er det liiittt slitsomt at det alltid blir dratt frem at hun er ferdig med psykologistudiene sine.. Blir umiddelbart litt sånn bedreviter holdning, forøvrig setter jeg mer lit til en fagperson som har erfaring i praksis enn en nyutdanna psykologistudent..

Forøvrig så ble det ikke dratt inn i denne tråden, men omtrent alle tråder jeg leser hvor kozy svarer på henviser hun til oppgaven sin eller rapporter. Litt slitsomt med gjentagelsene om studiene hennes.

Men, dette var ikke ment som kritikk til henne som en person, bare måten hun ofte fremstiller svarene sine på..

Skrevet

Tydelig at jeg ikke har trukket det inn nok, for jeg er nelmlig ikke ferdig med studiene;)

Jeg dro ikke frem noe her, prøvde faktisk å gi noen gode tips om hvordan å gjøre hverdagen lettere for alle. Jeg VET hvordan det er å ha krevende barn, og det er gjerne lettere å forandre egen innstilling enn temperamentet til barnet. Jeg har heller ikke vært bedreviter eller sagt at dere må høre på meg fordi dette har jeg lest osv. Har heller ikke sagt at jeg vet mer enn en med erfaring, så skjønner ikke helt kritikken. Herregud, blir nesten redd for å svare på innlegg nå!

Skrevet

Dessuten vil jeg gjerne legge til at du har misforstått hensikten min når jeg trekker frem oppgaven min. Jeg skrev om spedbarn og søvn, noe jeg brenner for. Jeg syns at jeg har funnet mye interessant og jeg ønsker å dele den infoen. med så mange som mulig! Det er ikke for å være bedreviter, da er det tydelig at jeg har formidlet infoen på en uheldig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...