Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært inne på dette alerede på donor siden, men føler vel at dette forumet passer meg bedre nå, og for å sørge for at det er liv laga, så poster jeg her også jeg.

Adopsjon er vel det som står øverst på agendaen vår for tiden. Papirene er sendt, og vi har mottat brev om at papirene er mottat. Så nå får vi bare vente og se hva som skjer. Veldig spennende er det. Det er litt nervepirrende. Og litt irriterende egentlig. Syntes det er innmari teit at en mor må få søke om å få være mor! Uansett utfallet av søknaden så vil jo min kone alltid være barnas mor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer og jeg har ikke lest så mye om adopsjon enda, vi er ikke gift og babyen har ikke kommet (termin 14. april). Veit du om vi må gifte oss før hun kan adoptere gutten vår? -hvor lang tid tar det sånn ca denne prosessen? Har dere fått babyen enda? -eller kan man søke før babyen er født?

Vi har ikke stresset så mye om det, men det er selvsagt at hun skal være en likeverdig mor for barnet vårt. Nå hadde jeg en haug med spørsmål ser jeg - vi har ikke lest så mye dette, men det er jo ikke sikkert du er ekspert heller:-)

Lykke til med adopsjonen!!:-)

Skrevet

Hei. Jeg vil råde dere til å ta en titt på Bufetat sine sider. Der står det veldig mye informasjon.

Dere MÅ ikke være gift men da må dere kunne bevise at dere har bodd sammen over en lengre periode (minst to år). Dette beviser dere ved å gå på folkeregisteret og få en utskrift på bodstedsrapport. (eller noe sånnt?)

Man kan godt søke før babyen er født. Da må dere bare ettersende fødselsattest, og hennleggelse av farskapssaken.

Lykke til:)

Bare å spørre i vei, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Skrevet

Hei Regnbuemor

Min partner er i gang med adopsjon av vårt første storkebarn, henleggelse av farskap tok fire hele mnd til ende, manglet ikke dokumentasjon fra vår side i hvertfall, har aldri tatt så mange tlf i mitt liv, eller mast så mye!!! Nok om det.

Nå er alle papirer avgårde og vi venter spent.

Håper vår kjære lille datter snart får en mamma til(juridisk sett)

Har lest på bufdir sine sider men, er allikevel usikker på hva konen min kan vente seg av rettigheter, vet du om hun feks kan få "pappapermisjon"?

At de 2 kan være hjemme alene sammen noen uker med lønn?

Eller bortfaller det nå når barnet er 8 mnd og adopsjonen ikke er innvilget?

Håper du kan svare.

Og så ønsker jeg alle andre i samme prosess lykke til!

Og at papirskaffingen tar kortere tid for dere enn for oss :)

Skrevet

Hei Graco.

Uff, at ting skal ta sånn tid da?? Utrolig irriterende....

Vi tror vi har sendt alle papirer. Har kun mottat bekreftelse på at de har mottat vår søknad, så det kan jo være noe mangler. Man vet aldri!

Jeg vet desverre ikke svaret på ditt spørsmål. Men da vi var på NAV i forbindelse med farsskapssaken, så sa vår saksbehandler at jeg i utgangspunktet fikk alle permisjonsukene, OM ikke vi fikk adoptert innen utgangen av denne. Da tolket jeg det dithen at om vi skulle få gjennom adopsjon FØR permisjonen er over, så vil medmor få sine 6 uker hjemme med junior, betalt. Nå er det vel desverre slik at de på NAV også trenger en to tre uker på og behandle informasjon, så da får vi håpe adopsjonen er rett rundt hjørnet!

Masse lykke til i alle fall!

Skrevet

Hei

Da vi gikk gjennom adopsjonsprosessen så tok det,fra vi sende søknad til vi fikk "diplomet" i posten, 7mnd. da var jenta vår blitt 11 mnd. Vi var litt trege med å sende inn papirene også fordi min partner hadde fått innvilget "pappa" perm før adopsjonen var i orden. De hadde vist gjort en feil på NAV trygd:-)

Farskapssaken tok det bare 3 dager å få ut av verden. At det tok 4 mnd er jo helt utrolig!

Tror nok at vi var heldig med vår saksbehandler på NAV som innvilget min partner permisjon før adopsjonen var i orden, men bra for oss var det jo..De oppdaget feilen da jeg ringte for å informere om ferieplaner,men da hadde allerede kona hatt perm...

Lykke til alle sammen!

• 2 uker senere...
Skrevet

NAV gjorde samme "feil" med oss, jeg hadde søkt om hele fordi jeg hadde fått beskjed om at jeg måtte det, men skrevet at vi ønsket å dele. Da brevet kom noen uker etter at knerten var født var allerede 6 uker forbeholdt min kjære :-)

Farsskapssaken tok like kort tid for oss. Vi ringte NAV mandag, var der tirsdag, og hadde fått brevet med at saken var ferdigbehandlet lørdag. Vi sendte adopsjonspapirene to uker etter fødsel, og vedtaket ble gjort dagen før 4-måneders dagen, så ok når "liggetiden" (det at de ikke gjør noe før biomors underskrift tidligst to mnd. etter fødsel) og sommerferie det også kom en sommerferie oppi det hele.

Lykke til dere andre,

- og så får vi håpe at alt dette "styret" blir overflødig for nye partnerbarn :-)

Skrevet

Hei!

Noen som vet hvordan dette blir når den nye ekteskapsloven kommer igjennom? (bank-i-bordet!) Kona mi har termin i november, og jeg har inntrykk av at den vil gå igjennom senest januar 09... Blir det da sånn at man automatisk blir regnet som forelder, eller må man også da gjennom dele papirprosessen?

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...