Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Noen her inne som skal ha tvillinger og skal føde på st.olavs? Hvordan fungerer det? Blir man satt igang før termin? Er det mange tilstede under fødselen? Hvis tv1 ligger i sete, bruker de da å føde vaginalt, eller kan man få keisersnitt? Hvordan fungerer svangerskapskontrollene? Går man ofte? Når begynner man med sv.skapskontroller på sykehuset? Og hvor ofte er man på UL?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Og hvordan fungerer det nå når de har kuttet på ant.fødeavdelinger og jordmødre? HJELP! De må jo ha tid til meg...*grøss*
2x babyline 21.05.08 Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Jeg skal ha tvillinger i mai (forhåpentligvis holder de seg inne til da på St. Olavs. Siste først - jeg tror de likevel har større beredskap med kutt på den nye avdelingen ift hva de hadde på det gamle sykehuset. Mener folk har snakket om det her inne tidligere. Tvillingene mine ble "oppdaget" på ordinær ul i uke 18. Fra da av har jeg bare gått på kontroller på sykehuset. Hvis det oppdages tidligere, vet jeg ikke når de begynner med kontroller der. Iallfall er det kontroller ca annenhver uke hos både jordmor og lege - dvs jeg er inne hos jordmor først med urinprøve (greiest å ta med hjemmefra), blodtrykk og fosterlyd (av og til), og så lege etterpå hvor de måler livmorhalsen - sjekker at den ikke åpner seg for tidlig. Etter uke 34 er de ikke interessert i den lenger, visst. Antar at det er ukentlige kontroller mot slutten, men jeg vet ikke helt når de begynner med det - jeg har ikke kommet så langt ennå selv. UL er, i tillegg til ordinær i 17-19, i uke 24 og i uke 30. Jeg skal på min 30-ukers ul denne uka. Og så er det visst ikke flere, med mindre de oppdager avvik som må følges opp på denne siste, kanskje. De holde på å legge om praksis med igangsetting. Jordmoren jeg spurte, visste ikke helt hva som gjaldt, men legen sa at de setter i gang et par uker før termin. Så enten stemmer det, eller så kommer det an på hvem man snakker med... Du får iallfall ikke gå over termin. Under fødselen vet jeg ikke så mye om, men det er vel to barneleger i tillegg til jordmor, iallfall. Mulig det er to jordmødre? Nei, jeg vet ikke. Men det er litt mer folksomt enn under en 'vanlig' fødsel, iallfall. De foretrekker vaginal fødsel selv om tv 1 ligger i sete. Med mindre fødselen kommer veldig tidlig (før uke 34 eller noe), da kan påkjenningen bli for stor for barna. Og hvis du går så lenge at de må sette i gang, så setter de ikke i gang en setefødsel - da blir det ks. Jeg vet ikke hvor lett det er å selv få bestemme ks, men det er jo generelt ikke å anbefale, vel. Håper det ga deg noen svar Lykke til!
2x babyline 21.05.08 Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Forresten, dette gjelder oppfølging av toeggede tvillinger, som jeg har. Har du eneggede, er det tettere oppfølging med flere ul, men det kan jeg lite om.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Tusen takk for masse svar! Nå ble jeg mye klokere. :-) Vil føde vaginalt,men ikke hvis det blir en setefødsel eller en stjernekikker som kommer først.. men dette er lenge til, så jeg tenker ikke så mye på dette enda. Forstår at det er flere til stede under en tvillingfødsel, men jeg liker ikke å ligge slik foran så mange. Da jeg fikk min forigje (1.mann), var det så greit, for da fikk vi være uten noen tilstede. De kom bare innom å sjekket fosterlyd i ny og ned. Og når jeg fikk pressrier kom de inn og var der.
2x babyline 21.05.08 Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Hei igjen, nå har jeg vært på 30-ukers ul, og da sa de at det er enda en ul, faktisk, i uke 36. Pussig at noen andre sa i forrige uke at denne her er den siste... Det blir nok flere tilstede under fødselen enn ved en 'vanlig' fødsel, ja, men de er vel ikke der hele tiden - mest mot slutten - det er vel først når barna skal ut at det er behov for flere folk, skulle man tro? Og så kan du jo bestemme at det ikke skal være studenter tilstede, da, det kan jo redusere antallet litt.
DoubleTrouble Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 Hei! En spennende tid du går i møte.... Jeg fødte tvillinger på St.Olavs for snart 9 mnd siden og jeg ble veldig godt ivaretatt hele veien. Jeg har toeggede tvillinger og hadde mange ultralyder under sv.skapet, men jeg tror det er flere ved eneggede. Jeg hadde keisersnitt p.g.a. preeklampsi. Det gikk kjempefint. En utrolig opplevelse. Hos meg lå begge to i sete. Det var mange inne på operasjonsstua. 2 leger, anestesisykepleier, jordmor, barnepleier... tror det var flere og jeg.. husker ikke alle. Og den vordende far selvfølgelig:) Lykke til med dine små. Det er helt TOPP og vær tvillingmor, men slitsomt skal jeg være ærlig.
Rakri Skrevet 16. mars 2008 #8 Skrevet 16. mars 2008 Vi fikk toeggede tvillinggutter ved St.O i november. Vi har utelukkende positive erfaringer hele veien. Ul ca hver 6 uke, men annen hver på slutten da. Pluss annen hver uke med måling av livmorhalsen fra uke 32. Min var veldig lang, så mulig andre må inn mer på målinger.. Tvilling en lå i sete ganske lenge, og vi fikk vite at da er de uenige ang det å sette i gang fødsel eller ikke - og at dette blir vurdert enkeltvis. Ellers er praksis igangsetting i uke 38. Vi ble satt opp på igangsetting i uke 38. Da vi kom inn var det enda umodent, og de anbefalte å vente over helga. Det ønsket vi ikke selv, og fikk da igangsetting. Tvilling en lå da i hodeleie, så det var ingen problemer i forhold til det. Det tok ca et døgn før fødselen kom ordentlig igang. og vi fikk velge selv om vi ville være der eller dra hjem. Vi valgte å være der i trygge og gode hender. Jevnlig fulgt opp av lege og jordmor underveis i fødselen.Fikk mye og god info (selv om jeg syntes de skravla fælt mens jeg hadde vonde rier.) Vær forberedt på at riene er hardere enn vanlig om du setter det igang - det var de iallefall hos meg.. De to andre gangene jeg har født har jeg klart meg uten epidural, men det gjorde jeg ikke nå.. Uansett er det jo anbefalt ved tvillingfødsler om det skulle bli behov for ks. Da pressriene kom ble fødestua plutselig full av folk. Var vel to av både jordmødre, leger, barnepleiere mm.. husker ikke helt.. Det ble litt dramatisk for tvilling to. han snudde seg til seteleie mellom to rier, og pustet ikke med det samme.. Men i dyktige hender kom han seg kvikt. De valgte likevel å ha han over natta på intensiven, men vi fikk han opp tidlig neste dag.. Vi hadde et supert opphold på barsel, og godt fulgt opp på ammepoliklinikken i to uker etterpå da vi måtte inn for blodprøver pga høyt billirubinnivå hos begge to (gulsott). Gutta mine er 4 mnd idag, og vi koser oss masse. Ja, slitsomt med to, men artig. De har allerede begynt med enkel kommunikasjon seg imellom, og det er jammen artig å observere.. Vær trygg på at du får topp oppfølging iallefall. Lykke til
Rakri Skrevet 16. mars 2008 #9 Skrevet 16. mars 2008 Glemte å skrive at vi hadde samtlige kontroller på sykehuset, og fikk kontroll hos både jordmor og lege hver gang
Snart mamma til 4 Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Hei Jeg er gravid med eneggede tvillinger å skal føde på St.Olavs. Jeg er nå i uke 22 og jeg blir følgt opp nøye pga at de deler morkake.. Jeg er på kontroller ca hver 14dag for å sjekke at de vokser likt... og etter uke 24 så begynner de å måle livmorhalsen og alt annet som må sjekkes... og d gjør de frem til uke 32 el noe sånt...hva som skjer etter d har jeg ikke helt fått med meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå